آشفته بازار مسکن، ناتوانی دولت و یک درخواست از صاحبخانه ها!

نواندیش-رضا امیری: وضعیت بازار اجاره بها مسکن حقیقتا وضعیتی آخرالزمانی است، قیمت های نجومی و غیر قابل باوری که هیچ تناسبی با درآمد و توانایی مستاجران ندارد و حتی از نرخ رسمی تورم و دلار و طلا و غیره هم فرسنگ ها جلوتر است، در این شرایط بسیاری از خانواده های طبقه متوسط روز به روز به محله های پایین تر سقوط کرده و احتمالا به زودی باید شاهد مهاجرت آنها به حاشیه شهر یا حتی پدیده هایی مثل خودرو خوابی باشیم!

بد ماجرا اینکه دولت هم در این شرایط عملا ناتوان در کنترل اوضاع است، البته از حق هم نگذریم از دست آن کاری برای کنترل این بازار بر نمی آید چرا که بازار مسکن نمودی از شرایط کلی اقتصاد نابسامان ما است، وقتی کالاها طی بک سال یا حتی یک ماه 100 درصد رشد قیمت را تجربه می کنند چطور می توان از صاحبخانه ها انتظار داشت 100 درصد به اجاره بها خود نیافزایند!

بررسی آخرین داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص قیمت مسکن در تهران، حکایت از تورم ماهانه ۱۰ درصدی در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ دارد؛ آمارها نشان می‌دهد این میزان افزایش تورم ماهانه مسکن در تهران در طول ۳۰ ماه گذشته سابقه نداشته است. طبق این آمار، میانگین متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان مسکونی، حدود ۵۵ میلیون تومان گزارش شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۶ درصد رشد داشته است. همچنین گزارش مرکز آمار از تورم اجاره‌بها در کل کشور در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ نیز حکایت از رشد ۴۲ درصدی سطح قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ دارد. اعداد و ارقامی که با توجه به ضریب اهمیت شاخص قیمت مسکن در سبد مصارف خانوارهای کشور، خصوصاً برای مستأجران می‌تواند مهلک و دردناک باشد.

با این اوصاف اما در طی ۲ ماه اخیر، هیچگونه گزارش رسمی از روند تحولات قیمت در بازار مسکن منتشر نشده است؛ در سایه سکوت آمارهای رسمی، آگهی‌های مربوط به قیمت مسکن در فضای مجازی نگرانی مستأجران را افزایش داده است. در روزهای اخیر گزارشی در یکی از رسانه‌های کشور منتشر شده است که طبق آن در یکی از پلتفرم‌های موجود برای آگهی مسکن، برای یک سوئیت ۱۸ متری با عمر بیشتر از ۳۲ سال در منطقه شمیران‌نو، حدود ۴۰ میلیون تومان ودیعه و ۳ میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته شده است!

در این شرایط آشفته بازار و در حالی که دولت ناتوان از سامان دادن آن است، فقط می توان از صاحبخانه ها درخواست کرد که در این اوضاع دشوار اقتصادی و معیشتی هوای هموطنان خود را داشته باشند، به نظر این تنها کاری است که می توان برای مستاجران بی نوا کرد!