ابهاماتی درباره گران شدن قیمت عرصه مسکن مهر پردیس در ماه های اخیر

با وجود ثبات و کاهش قیمت مسکن در ماه های اخیر، مسئولین شهر پردیس از افزایش چشمگیر قیمت عرصه مسکن مهر این شهر از مهرماه خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن حضرتی مسئول واگذاری عرصه مسکن مهر در پردیس در تاریخ 25 شهریورماه از افزایش قابل توجه قیمت عرصه همه پروژه های مسکن مهر شهر پردیس خبر داد و گفت: «قیمت عرصه همه پروژه‌های مسکن مهر پردیس مورد بازبینی مجدد کارشناسی قرار گرفت و از ابتدای مهرماه قیمت های جدید قطعا اعمال خواهد شد». این مقام مسئول به متقاضیان مسکن مهر توصیه کرد از فرصت باقی مانده استفاده کنند تا مالکیت خود را قطعی کنند.

البته قبلا هم مسئولین شهر جدید پردیس این توصیه را به مردم کرده بودند. 28 خرداد و همزمان با آغاز فروش عرصه فازهای 5 و 9 مسکن مهر پردیس بود که علی اصغر جاودان فر مدیر اجرایی مسکن مهر پردیس گفت: «به دلیل اینکه قیمت کارشناسی عرصه هر چند وقت یکبار تغییر می کند، متقاضیان می‌توانند تا تغییر نکردن دوباره قیمت ها نسبت به خرید عرصه اقدام کنند چرا که مشخص نیست در کارشناسی بعدی قیمت برای این فازها به چه میزان تعیین می شود».

* فراز و نشیب های فروش عرصه واحدهای مسکن مهر پردیس

ماجرای فروش عرصه واحدهای مسکن مهر شهر پردیس از زمانی شروع شد که دولت در قالب بند «ب» تبصره ۸ لایحه بودجه سال 98 پیشنهاد داد وزارت راه و شهرسازی اجازه واگذاری قطعی زمین واحدهای مسکن مهر به مالکان اعیانی این واحدها را داشته باشد. این پیشنهاد توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر این اساس مقرر شد منابع حاصل از این واگذاری ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا صرف تکمیل پروژه های مسکن مهر و اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و مسکن اجتماعی و حمایتی شود.

بعد از تصیوب این قانون و در حالی که بنا بر نظر اکثر کارشناسان بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن با شروع سال 98 باید متوقف می شد، این پیش بینی محقق نشد و افزایش قیمت مسکن مهر در شهر پردیس به صورت غیر طبیعی ادامه پیدا کرد. مختاری آذر رئیس اتحادیه املاک شهر پردیس در تاریخ 19 فروردین ماه از پشت پرده فعالیت یک گروه برای هم ریختن قیمت ها در پردیس خبر داد و گفت: «چند روزی است افرادی با سازماندهی و هماهنگی که انجام داده اند اقدام به نشر آگهی های فروش مسکن مهر با قیمت نامتعارف و 4 برابر قیمت معمول کرده تا جایی که قیمت یک واحد 75 متری را یک میلیارد تومان اعلام کرده اند».

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و مهدی هدایت مدیر عامل شهر جدید پردیس در اقدامی نامتعارف و در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در تاریخ 31 اردیبهشت ماه برای واحدهای مسکن مهر، کف قیمتی تعیین کرد. هدایت با بیان این که قیمت‌های یک میلیارد تومانی هم برای فروش برخی واحدهای مسکن مهر پردیس مطرح شده است، گفت: «معتقدم هر مالکی که مسکن مهر پردیس خود را کمتر از 400 میلیون تومان بفروشد، ضرر کرده است». هدایت افزایش قیمت مسکن مهر پردیس را واقعی عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر واحدهای دو خوابه مسکن مهر، 600 میلیون تومان هم به فروش رسیده اند».

البته مدتی بعد از این اظهار نظر مدیرعامل شهر پردیس و اعلام قیمت های عرصه مسکن مهر پردیس، قیمت مسکن مهر این شهر جدید کاهش شدیدی یافت و افرادی که با اعتماد به صحبت مدیرعامل شهر جدید پردیس اقدام به خرید مسکن مهر کرده بودند، ضرر بسیاری را متحمل شدند.

موضوع وقتی قابل تامل تر می شود که بدانیم همچنان این روند ادامه دارد و هر چند وقت یکبار مصاحبه ای از مسئولین شهر پردیس منتشر می شود که متقاضیان مسکن مهر هرچه سریعتر اقدام به خرید عرصه مسکن مهر نمایند وگرنه قیمت‌های کارشناسی! افزایش بسیاری خواهد داشت.

همراهی عجیب نهادهای دولتی با افزایش قیمت مسکن مهر پردیس، اعتراض رسانه های حامی دولت را به دنبال داشت. به عنوان مثال، خبرگزاری ایسنا در قالب گزارشی درباره این موضوع در تاریخ 24 تیرماه نوشت: «برخی نهادها گویا وظیفه اصلی خود را به عنوان حمایت از اقشار پایین دست را فراموش کردند و همراه با تیم های تبلیغاتی و رسانه ای روز به روز قیمت ها را بالا می بردند. هدف هم تنها یک چیز بود؛ افزایش قیمت عرصه زمین ها».

در مجموع، درباره افزایش شدید قیمت مسکن مهر پردیس در ماه های اخیر، سوالات و ابهامات بسیاری وجود دارد و ضرورت دارد نهادهای نظارتی با دقت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. به عنوان مثال، وقتی براساس گزارش بانک مرکزی، قیمت مسکن در چندماه اخیر ثبات و حتی کاهش داشته است، بر چه مبنایی قیمت عرصه مسکن مهر پردیس بسیار بالاتر از گذشته تعیین شده است؟ همچنین اینکه آیا اعلام افزایش قیمت یا حتی تعیین قیمت فروش واحدهای مسکن مهر جز وظایف مسئولین شهر پردیس است؟ آیا این مصاحبه ها، به افزایش قیمت ها دامن نمی زند و موجب نابسامان شدن بازار مسکن نخواهد شد؟