احداث ۹۹۶۵ واحد مسکن روستایی در همدان

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان خبرداد:

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان از احداث ۹۹۶۵ واحد مسکن روستایی در سالجاری خبر داد و گفت: امسال در مجموع ۹۹۶۵ واحد مسکن روستایی با اعتبار بیش از ۷۱۷ میلیارد تومان از بحث بهسازی و بازسازی تولید خواهد شد که شامل ۶۰۰۰ واحد بازسازی و ۳۹۶۵ واحد بهسازی خواهد بود.

حسن ظفری چهارشنبه ۲۷ فروردین در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه اگر بگوییم کرونا بر فرآیند‌های بازسازی مسکن روستایی تأثیری نداشته است، حرف درستی نیست، اظهار کرد: در استان همدان شاهد بودیم به علت شرایط آب‌و هوایی بخشی از کارگاه‌های استان غیرفعال شده بود و بخشی هم دستخوش دغدغه‌های کرونایی قرار گرفت و به همین علت کار‌ها برحسب برنامه‌ریزی‌های قبلی آنطور که باید پیش نرفت.
وی با بیان اینکه با تمام چالش‌ها و سختی‌های فراروی این پنج روز، امروز می‌توانیم ادعا کنیم با همت و مشارکت مردم بیش از ۳۰۰۰ واحد از مساکن آسیب دیده در سیل در روستا‌های استان به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در سال گذشته ۹۰۰۰ واحد مسکن روستایی براثر سیل تخریب شده بود که تاکنون ۳۰۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه همه واحد‌های تعمیری استان به اتمام رسیده است، تصریح کرد: کمک بلاعوض واحد‌های تعمیری، احداثی و معیشتی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به‌صورت ۱۰۰ درصد اختصاص یافت و ۵۱۵ میلیارد تومان نیز تسهیلات به واحد‌های تعمیری، احداثی و معیشتی پرداخت شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به اینکه مابقی واحد‌های باقیمانده در فصل کاری امسال به اتمام می‌رسد، ادامه داد: سال گذشته از منابع حساب ۱۰۰حضرت امام (ره) در راستای تکمیل واحد‌های نیمه تمام مسکن روستایی که ضوابط فنی را رعایت کردند، اما به لحاظ شرایط اقتصادی قادر به تکمیل واحد خود نبودند بیش از ۱۲۵ میلیاردریال کمک بلاعوض به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شد.
وی یادآور شد: این کمک بلاعوض تا سقف فردی هر نفر حداکثر ۸۰ میلیون ریال بوده که براساس تسهیلات بهسازی و این کمک بلاعوض در استان همدان نزدیک به ۲۰۰۰ واحد مسکن در سطح روستا‌ها تکمیل شده است.
ظفری اظهار کرد: کمک بلاعوض حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) به افرادی که تحت پوشش هیچ یک از نهاد‌های حمایتی نبوده و توان تکمیل واحد مسکونی خود را نداشتند، تعلق گرفته است.
وی با اشاره به اینکه از ۹۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان همدان، ۷۳۱ روستا فاز یک طرح هادی را شروع کرده‌اند، بیان کرد: شاخص بهسازی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان همدان ۷۹ درصد است و با میانگین کشوری فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: با توجه به منابع در اختیار طی چند سال گذشته شاهد جهش قابل ملاحظه‌ای در زمینه ارتقای این شاخص بوده‌ایم به طوریکه به طور متوسط سالانه از منابع قیر اعتباری در اختیار بیش از ۱۰۰ روستا آسفالت فاز یک طرح هادی به اجرا درآمده و به اتمام رسیده است.
ظفری بیان کرد: از محل قیر اعتباری سال ۹۴ تا ۹۷ بیش از ۵۹۹ روستا عملیات آسفالت معابر روستا‌های مورد نظر در استان یا در قالب فاز یک، دو و فاز سه به طول ۴۷۰ کیلومتر اجرا شده و این مهم نه تنها باعث ساماندهی شریان‌ها و معابر روستا‌های استان شده بلکه در کنار برنامه بهسازی مسکن روستایی آهنگ مهاجرت معکوس را در بسیاری از روستا‌ها به صدا درآمده است و ما شاهد این هستیم که خوشبختانه بسیاری از افرادی که به دلایل خشکسالی و شرایط اقتصادی دیار خود را ترک کرده بودند، تدریجاً برنامه بازگشت به روستا‌ها را دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اعتبارات سال ۹۸ در قالب اعتبارات استانی و ملی مرتبط با بهسازی و ساماندهی معابر روستایی بیش از ۹۹ میلیارد تومان با ۳۶۲ پروژه تعف و در برنامه کاری بنیاد مسکن استان همدان قرار دارد.