اعلام فهرست نهادهایی که زمین‌ مازاد برای ساخت مسکن را واگذار کردند

تهران- ایرنا- سازمان ملی زمین و مسکن اعلام‌کرد: فهرست اراضی مازاد برای ساخت مسکن از سوی چند وزارتخانه و دستگاه در ۲۶ استان برای شناسایی و انتقال سند در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، علوم تحقیقات و فناوری و نفت در صدر دستگاه‌هایی هستند که اسناد زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرارداده‌اند.

بر اساس این گزارش بیش از یک هزار و هشتصد هکتار از این زمین‌ها متعلق به وزارت جهاد و کشاورزی، ۵۵۴ هکتار متعلق به زمین‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۱۶۳ هکتار مربوط به زمین‌های شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت می‌شود.

این گزارش می افزاید: وزارت آموزش و پرورش با ۱۴۳ هکتار، شرکت ذوب آهن با ۶۸ هکتار و وزارت کشور با ۶۷ هکتار زمین هم در فهرست نهادهایی هستند که اسناد زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرارداده‌اند.

اعلام شده است که این اراضی در ۲۶ استان کشور واقع شده که بیشترین میزان انتقال اسناد اراضی متعلق به مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان ایلام بوده است. البرز و اصفهان هم به‌ترتیب رتبه دوم و سوم در انتقال اسناد مالکیت زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی را دراختیار دارند.

پیش از این سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده بود ازآنجا که این زمین‌ها در محدوده شهرها قرار دارند هزینه آماده‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در آنها برای ساخت مسکن دولتی به مراتب پایین‌تر از زمین‌هایی خواهد بود که خارج از محدوده شهر تامین شوند.

اسناد مالکیت این زمین‌ها براساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده که بر اساس آن تمام وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی مازاد و فاقد ساخت و ساز در اختیار خود را بنا به درخواست وزارت راه وشهرسازی اقدام کنند.

ایرنا پیش تردر گزارشی با عنوان سرعت کُند دستگاه‌ها برای الحاق زمین‌های مازاد به طرح بزرگ نهضت ملی مسکن اعلام کرده بود اراضی شناسایی شده در سطح کشور ۱۶۰ هزار هکتار است که تاکنون هفت هزار هکتار اراضی برای ساخت مسکن تامین شده است که معادل حدود ۱۰ درصد این عدد را شامل می‌شود.