افزایش صادرات کاشی و سرامیک و ممنوعیت واردات آن

صادرات کاشی و سرامیک با توجه به غنای کشور در زمینه تولید این مصالح ساختمانی الزامی می تواند یکی از مهمترین راه های ارزآوری در کشور باشد که لازم است به آن توجه بیشتری شود.

کاشی و سرامیک یک از مهمترین صنایع غیر نفتی ایران است که در سالهای اخیر نام ایران در تولید و صادرات آن خوش درخشیده است به گونه ای که ایران جزو ده کشور برتر تولید کننده و صادر کننده کاشی و سرامیک جهان رده بندی می‌شود.
تولید کاشی و سرامیک در ایران سابقه ای بس طولانی دارد. ایران در گذشته به عنوان یکی از مهمترین جایگاه‌‌های ساخت کاشی شناخته می‌شد که با ظهور کاشی زرین فام به عنوان یک تکنیک ایرانی توانست تاریخچه ای افتخار آفرین برای معماری ایران در جهان به وجود آورد. تولید کاشی در ایران تا هفتاد سال پیش به روش سنتی انجام می‌گرفت اما با روی کار آمدن کارخانجات مجهز به ماشین آلات تولید کاشی و سرامیک این حرفه در ایران صنعتی گردید.
تولید کاشی و سرامیک در ایران

با بروز انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی در ایران در اواخر سال 59 و درگیری چندین ساله با این عراق روند ساخت و ساز در ایران بسیار کاهش یافت تا جایی که بسیاری از صنایع جایگاه خود را از دست دادند. اما با اتمام جنگ و شروع دوران ساخت و ساز صنایع کم جان ایران شروع به فعالیت نمود و ما شاهد ظهور یک منطقه برای تولید کاشی و سرامیک در میبد یزد بودیم. نیاز جامعه به تولید هر چه بیشتر کاشی و سرامیک برای عمران و آبادی کشور باعث گردید روند افزایش تولید کنندگان در منطقه و حتی استان یزد افزایش یابد به گونه ای که این استان تبدیل به قطب کاشی و سرامیک کشور گردید.
در ادامه این روند کارخانجات کاشی و سرامیک در اغلب شهرهای بزرگ کشور آغاز به کار نمودند و بالاخره ایران توانست علاوه بر تامین نیاز داخلی اقدام به صادرات مازاد تولید نماید.
همجواری ایران به چند کشور درگیر ساخت و ساز مانند افغانستان، عراق، امارات، عربستان و روسیه که بالاترین آمار واردات کاشی و سرامیک را در سالهای گذشته داشته اند موقعیت مناسبی برای صادرات کاشی و سرامیک کشورمان به وجود آورد. هر چند بیشتر صادرات کاشی و سرامیک ما به کشور عراق است اما با بازاریابی مناسب می‌توانیم سایر کشورهای همجوار را نیز مقصد صادرات کاشی و سرامیک کشورمان نماییم.
افزایش صادرات کاشی و سرامیک

افزایش صادرات کاشی و سرامیک

در همین راستا رضا صفاری (عضو انجمن کاشی و سرامیک) در یک نشست خبری ضمن بیان اینکه هیچ مجوز جدیدی برای ساخت کارخانه کاشی و سرامیک صادر نخواهد شود، از افزایش صادرات کاشی و سرامیک و انعقاد قرارداد جدید با یونان خبر داد و گفت: پارسال ۴۵۰ میلیون متر مربع کاشی در کشور تولید شد که نیمی از آن‌ها صادر شده است.
ممنوعیت واردات کاشی و سرامیک

صفاری اعلام کرد:ممنوعیت دو سال گذشته واردات کاشی و سرامیک از چین و سایر کشورها منجر به ارتقای کیفی محصولات تولید داخل و ورود این محصولات به بازارهای جهانی و صادرات نیمی از ۴۵۰ میلیون متر کاشی تولید شده در سال گذشته شده است.
وی ادامه داد: قرارداد فروش ۳۰ هزار متر مربع کاشی در مرحله اول با یونان منعقد و صادرات به روسیه، پاکستان و عراق به آلمان و یک کشور آفریقایی هم انجام شد.
به گفته این مقام مسئول، ایران جزو پنج کشور اول تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان بوده که همسایگی چند کشور نخست واردکننده مانند عراق، امارات و عربستان قرار دارد اما نیمی از مجوزهای صادره برای ۷۰۰ میلیون متر مربع تعطیل است . بر همین اساس مقرر شده هیچ‌ مجوز جدیدی برای ساخت کارخانه‌ صادر نشود تا کارخانه‌‌های فعال، بروز و احیا شوند.
صدور پروانه تولید 700 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک

این مقام صنفی درخصوص وضعیت صنعت کاشی و سرامیک در کشور گفت: تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون متر مربع پروانه بهره‌برداری صادر شده است که نزدیک به نیمی از آن‌ها تعطیل هستند.
وی تاکید کرد: امروز دیگر هیچ‌گونه مجوزی برای ساخت کارخانه‌جات جدید صادر نخواهد شد و هدف، احیا و به روز کردن کارخانه‌های موجود است.
گفتنی است در چهار ماهه اول امسال بیش از دو میلیون و ۳۲۵ هزار مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.
صفاری بابیان اینکه طبق هدف‌گذاری صادرات ۳۰ درصدی محصولات در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ به‌اندازه کل سال قبل صادرات به کشورهای روسیه، عراق، سوریه و پاکستان صادرشده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع صادرات باید در سال جاری به کشورهای ذکرشده انجام شود و در کنار آن بازارهای کوچک‌تر نیز مدنظر هستند.