بافت فرسوده در قالب نهضت ملی مسکن بازسازی شود

کرمانشاه- ایرنا -رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به هزینه هنگفت ایجاد زیرساخت ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن مانند، جاده، آب، برق، گاز، مدرسه، درمانگاه و بوستان، گفت: می‌توان قسمتی از بافت‌های فرسوده که دارای این زیرساخت‌ها است را در قالب طرح نهضت ملی مسکن بازسازی و ایمن‌سازی کرد.

«آرش شادفر» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بافت های فرسوده زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز، جاده و دیگر مسائل فراهم است و حتی زمین که به صورت رایگان در طرح نهضت ملی مسکن که دولت با سرمایه خودش تامین می کند از سوی خود متقاضیان وجود دارد و فقط دولت در اینجا باید به مالکان یکسری تخفیفات شهرداری و تسهیلات ارایه دهد.

وی گفت: در این پیشنهاد مردم در ساختن بسیاری از واحدهای نهضت ملی مسکن مشارکت خواهند کرد که هم برای دولت کمترین هزینه را دارد و هم مردم خانه دار می شوند و هم بافت های فرسوده شهرها ایمن سازی می گردد.

شادفر در ادامه به هزینه های سنگین ایجاد زیرساخت های پروژه های مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در برخی از این پروژه ها هزینه زیرساختی چند برابر ساخت خود واحدهای مسکونی هزینه بردار شد که باید از آن تجربه کسب کنیم و با آزمون و خطا در طرح نهضت ملی مسکن ورود نکنیم.

این استاد رشته عمران دانشگاه صنعتی کرمانشاه تصریح کرد: درست است در برخی از بافت های فرسوده به دلیل مسائل میراث فرهنگی مجتمع مسکونی و یا آپارتمان که قالب تعریف پروژه های نهضت ملی مسکن است نمی توانیم بسازیم، اما در قالب این طرح؛ می توانیم واحدهای یک ۲ طبقه ویلای زیبا برای متقاضیان در بافت فرسوده تعریف و به آنان برای باسازی خانه فرسوده تسهیلات خود مالک، با تخفیفات ویژه شهرداری قرار دهیم تا مردم در ساخت و سازها مشارکت فعال داشته باشند.

شادفر با بیان اینکه روی این پیشنهاد در اتاق فکر انجمن ساختمان سازی کشور کار کارشناسی شده است، گفت: به نظرم دولت به تنهایی توان مالی و نیروی اجرای این طرح بزرگ را ندارد و پروژه های نهضت ملی مسکن نیز مانند مسکن مهر مشمول زمان و برای او هزینه بر خواهد شد، بنابراین باید از چنین ایده هایی و همچنین مشارکت دادن جدی بخش خصوصی برای کسب موفقیت در اجرای آن استقبال کند.

وی موازنه سه ضلع هزینه، زمان و کیفیت را شاخص موفقیت یک پروژه عمرانی تعریف کرد و افزود: وقتی اجرای یک پروژه زمان بر شود، هزینه های نگهداری و اجرای آن افزایش می یابد و این مطمئنا بر کیفیت مواد و مصالح آن نیز تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین فقط اجرای پروژه عامل موفقیت آن نیست بلکه باید ببنیم در چه مدت زمان و با چه هزینه ای ساخته شده است.

در طرح نهضت ملی مسکن باید جایگاه بخش خصوصی دقیق‌تر تعریف شود

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه در ادامه عنوان کرد: متاسفانه دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن جایگاه آنچنانی دقیقی برای بخش خصوصی تعریف نکرده و همین عامل به نظر باعث اجرای ناموفق آن ظرف مدت زمان مقرر خواهد شد.

شادفر بیان داشت: اگر بخش خصوصی مخصوصا انبوه‌سازان در پروژه های نهضت ملی مسکن و زیرساخت های آن مانند جاده، احداث مدرسه، مکان های تفریحی، بوستان و دیگر موارد ورود کنند، هزینه های بسیار زیادی را از دوش دولت برداشته می‌شود.

این کارشناس حوزه ساختمان سازی توضیح داد: بخش خصوصی هم سرمایه، دانش و تخصص لازم را برای اجرای پروژه ها دارد و هم انگیزه که عامل بسیار مهمی در موفقیت یک پروژه است و می تواند پروژه های با کیفیتی در مدت کوتاهی در راستای سودهی در مدیریت پروژه بسازد و تحویل دهد و دولت به عنوان شریک متمول با پرستیژ، ناظر و تسهیل گر در پروژه مشارکت کند و از بخش خصوصی کار بخواهد.

به گفته شادفر لازم است بخش خصوصی به عنوان مشارکت دهنده در اجرای بخش های مختلف طرح نهضت ملی مسکن سرمایه گذاری و پس از بهره برداری آن را به دولت تحویل دهد؛ مانند اجرای خیلی از پروژه های عمرانی و اقتصادی دیگر از قبیل ساخت بزرگراه ، پتروشیمی و پالایشگاه ها که با مشارکت بخش خصوصی ساخته می شود.

استاد مدیریت پروژه های عمرانی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در ادامه بیان داشت: به عنوان یک مدرس دانشگاه به جرائت اعلام می کنم کمتر جایی از دنیا دولت با زمین رایگان و هیچ سپرده ای برای مردم خانه می سازد اما باید دقت کنیم اجرای پروژه های که دولت هم بسازد و هم زیرساخت ها را مانند فضای سبز، جاده سازی را فراهم کند، مطمئنا همزمان با هم، نمی تواند انجام شود و زمان بر خواهد شد و این هزینه ها را برای دولت بسیار افزایش خواهد داد بنابراین مشارکت بخش خصوصی را برای موفقیت در این طرح می طلبد.

بیش از یک سوم از جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه در حاشیه شهرها و بافت فرسوده زندگی می کنند.

به گزارش ایرنا؛ بر اساس سهمیه‌ای که وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن برای استان کرمانشاه در نظر گرفته، قرار است طی چهار سال ۱۱۶ هزار واحد مسکونی در استان ساخته شود که از این تعداد واحد مسکونی عملیات اجرایی ۱۸ هزار و ۴۷۷ واحد آن بهمن ماه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان کلید خورد و قرار است عملیات اجرایی ۲۳ هزار واحد مسکونی دیگر نیز بزودی در استان آغاز شود.

برای احداث واحدهای مسکونی این طرح در شهر کرمانشاه ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرستان‌های استان ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان دارد.