تحقق وعده دولت در راه کرمانشاه/آخرین قطعه بزرگراه کرمانشاه – میاندوآب آماده افتتاح است

کرمانشاه- ایرنا- دوبانده کردن مسیر کرمانشاه به کامیاران در قالب بزرگراه کرمانشاه به میاندوآب یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به این استان بود که پس از گذشت سه ماه آماده بهره‌برداری شده و به زودی به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایرنا، اعضای هیات دولت ۲۳ تیر ماه در سفر یک روزه ای به کرمانشاه ۲۰۰ پروژه با اعتبار ۳۳ هزار ۷۴۲ میلیارد تومان به تصویب رساندند که ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به پروژه های عمرانی بود.

از این میزان اعتبار نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه تعریض مسیر کرمانشاه به کامیاران اختصاص پیدا کرد که بر اساس آمارهای اعلام شده توسط پلیس راهور یکی از پر حادثه ترین جاده های کرمانشاه است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در رابطه با این پروژه به خبرنگار ایرنا، گفت: طول مسیر جاده کرمانشاه تا کامیاران ۴۲ کیلومتر است که ۳۳ کیلومتر آن تا سال ۱۴۰۰ تعریض و به بهره برداری رسید.

«الیاس سلیمانی» افزود: کار تعریض ۹ کیلومتر باقی مانده از مسیر نیز با تامین اعتبار توسط دولت سیزدهم انجام شد که اکنون این مسیر به بهره برداری رسیده و آماده افتتاح است.

وی افزود: برای افتتاح رسمی پروژه منتظر برنامه سفر وزیر راه و شهرسازی به کرمانشاه هستیم؛ بر اساس هماهنگی های انجام شده به نظر می رسد که این پروژه تا پایان ماه با حضور یکی از مقامات کشوری به بهره برداری برسد.
تحقق وعده دولت در راه کرمانشاه/آخرین قطعه بزرگراه کرمانشاه – میاندوآب آماده افتتاح است
بازدید استاندار کرمانشاه( نفر دوم از سمت راست) از پروژه مسیر کرمانشاه – کامیاران

مسیر کامیاران یک مسیر کلیدی برای کشور

استاندار کرمانشاه نیز چندی پیش در بازدید از این پروژه، مسیر کرمانشاه به کامیاران را یک مسیر کلیدی برای کشور توصیف کرد و گفت: بزرگراه کرمانشاه – کامیاران یکی از محورهای مبادلاتی بسیار مهم استان است که در ادامه به راهگذر تجاری شمال غرب کشور و مرز بازرگان متصل می شود.

«بهمن امیری‌مقدم» با اشاره به اینکه سال‌ها این پروژه بزرگ با رکود مواجه بوده است، عنوان کرد: تکمیل این پروژه نیازمند یک مدیریت جهادی و میدانی بود و در دولت مردمی تلاش گسترده‌ای برای اتمام آن صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه یک جهش بزرگ در روند تکمیل بزرگراه کرمانشاه به کامیاران صورت گرفته است عنوان کرد: با محوریت معاونت عمرانی استانداری تلاش شد این بزرگراه با بهترین کیفیت و در کمترین زمان اجرا شود.

استاندار کرمانشاه افزود: با افتتاح این پروژه، محور کلیدی کرمانشاه به کامیاران به صورت کامل دوبانده می شود و این مسیر پرخطر و پرحادثه به جاده ای ایمن برای تردد تجاری و مسافری بین دو استان تبدیل خواهد شد.

دیگر پروژه های دولت در راه های کرمانشاه

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اعتبارات مناسبی برای حوزه راه استان کرمانشاه در نظر گرفته شده اما تاکنون به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

مهرداد آهکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۳۰ سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه کربلا (بزرگراه اسلام آباد غرب – قصرشیرین) می گذرد ولی همچنان ناتمام باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ۱۲۵ کیلومتری در سفر اخیر رییس جمهور به تصویب رسید اظهار داشت: تکمیل زیرساخت های این بزرگراه علاوه بر حفظ جایگاه مرکزیت کرمانشاه در غرب کشور، موجب تسهیل در روند صادرات کالا به بخش عربی عراق، اقلیم کردستان، ورود و خروج کاروان های زیارتی و گردشگران از مرزهای خسروی و پرویزخان می شود و رونق اقتصادی استان را به دنبال دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی تکمیل بزرگراه کرمانشاه به کامیاران را که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم دارد را یکی از اولویت های سفر رییس جمهور دانست و گفت: این پروژه در مجموع ۴۲ کیلومتر است که خوشبختانه اعتبار پیشنهادی برای تکمیل آن مصوب و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود و برنامه داریم که پروژه را تا پایان شهریور تکمیل و زیر بار ترافیک ببریم.

آهکی از تصویب اعتبار برای تکمیل باند دوم بزرگراه بیستون به نورآباد هم خبر داد و در ادامه اظهار داشت: با اجرای جاده ترانزیتی از کامیاران تا هرسین، یک موقعیت ممتاز تجاری و مبادلاتی برای استان های نوار غربی کشور ایجاد می شود و همچنین یک امکان ارتباط مناسب بین استانی و دسترسی مناسب از طریق کامیاران – سنندج به بازار همسایه‌های شمالی ایران در حاشیه دریای خزر، ترکیه و همچنین از طریق هرسین – خرم آباد به کشورهای جنوب خلیج فارس ایجاد می‌گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه تکمیل باند دوم بیستون – سنقر سال هاست یکی از مطالبات مردم منطقه است، افزود: این پروژه ۴۸ کیلومتر طول دارد و یک مسیر بسیار مهم گردشگری و مبادلاتی است و یک دسترسی مناسب از مرکز استان به یکی از قطب های گردشگری و کشاورزی منطقه ایجاد می کند. این مسیر در ادامه این قابلیت را داراست که در سطح کلان و در قالب یک کریدور آزادراهی کرمانشاه را به همدان متصل کند و مرکزیت استان کرمانشاه در غرب کشور را تقویت کند.

این مسوول در خصوص پروژه های منطقه اورامانات هم گفت: سال هاست مردم اورامانات از جاده های این منطقه با عنوان جاده های مرگ یاد می کنند و متاسفانه در دولت های قبلی کاری برای توسعه راه های این منطقه انجام نداده اند. تصویب طرح تکمیل و احداث بزرگراه روانسر به پاوه به طول ۱۱۲ کیلومتر، یک اتفاق بسیار مهم در منطقه اورامانات است که به تازگی ثبت جهانی شده است. اورامانات از قطب های بزرگ گردشگری استان کرمانشاه است و تکمیل این کریدور بزرگراهی می تواند رونق اقتصادی این منطقه را در پی داشته باشد.

آهکی از تکمیل آزادراه کرمانشاه به همدان به طول ۴۳۰ کیلومتر خبر داد و در پایان گفت: بهسازی راه اصلی سنقر – کامیاران به طول ۷۸ کیلومتر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان به اتمام رسید بطوریکه برای اجرای این طرح از محل اعتبارات استانی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون ریال و در سفر رییس جمهور نیز ۲۰۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت و اکنون در مجموع این طرح ۴۰۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون ریال اعتبار دارد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با بیش از هشت هزار راه اصلی، فرعی و روستایی، به لحاظ جغرافیایی هم در مرکزیت شهرهای بزرگ غرب ایران همچون خرم آباد، همدان، ایلام و سنندج واقع شده و با هر کدام از این شهرها حدود ۲ ساعت فاصله زمانی دارد.