تعدیل بازار مسکن، نیاز به فرهنگسازی دارد

برای نخستین بار در یزد پلمب ۱۸۱ واحد مشاور املاک متخلف را شاهد بودیم حال یک‌ماه پس از گذشت این اتفاق، بخش‌های مرتبط در حال تکمیل جدول نرخ‌گذاری زمین و مسکن با هدف کاهش تورم و حباب حوزه زمین و ملک هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، افزایش غیرواقعی قیمت زمین و ملک در یزد باعث شد دستگاه قضای استان اقدام به یک حرکت جدی کند و برای نخستین بار با شناسایی متخلفان و بورس‌بازان زمین و مسکن، ضرب‌شستی اساسی به دلالان، سودجویان و التهاب‌آفرینان بازار به خصوص بازار مسکن نشان دهد. همچنین اعلام شد به زودی و برای نخستین بار در استان و کشور طرح قیمت‌گذاری مناطق مختلف یزد آغاز به کار خواهد کرد.

راه کارهای اجرایی دستگاه قضا که در کمتر از یکماه در استان سر و صدا به پا کرد، از سویی موجب امیدواری و خوشحالی شهروندان و از دیگر سو، موجب تردید برخی صاحبنظران شد؛ تردید نه از نظر اشتباه بودن این اقدام بلکه از این نظر که آیا اقدام فعلی می‌تواند راهگشای کاهش قیمت‌های نجومی زمین و ملک در یزد باشد و اگر خیر، دیگر چه راهکارهایی برای تعادل در بازار مسکن وجود دارد

مستأجران تسلیم نرخ‌های نجومی نشوند

زراعی یک فعال عرصه زمین و ملک می‌گوید: از نظر من برخوردهایی از قبیل پلمپ واحدهای املاک باعث کاهش تخلفات بازار می‌شود ولی جلوی تورم را نمی‌گیرد. اکنون همه به خوبی می‌دانند که ریشه اصلی قیمت‌ها در دست ارز و طلا است و باید جلوی تورم را از ریشه گرفت و به این ترتیب، حداکثر تا زمانی کوتاه مدت و یا شاید میان مدت، از متخلفان خبری نیست و پس از مدتی، شرایط مانند سابق می‌شود.

وی می افزاید: امیدواریم که با این اقدامات بشود قیمت زمین و مسکن را کاهش داد اما نباید واقعیات را نادیده گرفت؛ ارزیابان محلی در مورد قیمت ساختمان نرخ‌شان تغییری نخواهد کرد؛ چراکه قیمت مصالح ساختمانی همواره رو به افزایش است. اگر بتوان کاری کرد مربوط به قیمت زمین است که متأسفانه قیمت زمین نیز به تبعیت از ارز، طلا، تورم، بورس‌بازی و… افزایش می‌یابد.

تشدید نظارت ها بر بازار مسکن

این فعال بازار مسکن درباره طرح اخیر استان و نقش جدول بلوک‌بندی قیمت‌ زمین در مناطق مختلف شهر، می گوید: اگر قیمت زمین در هر منطقه شهری تعیین و بر آن نظارت شود، به واقع طرح خوبی است و می‌تواند قیمت‌ها را ثابت کند.

زراعی با بیان اینکه همۀ این موضوعات به کنار، ما با موضوع مهمتری در بحث گرانی ملک و زمین مواجه هستیم و آن صاحبخانه‌ها هستند. متأسفانه مردم با بنگاه‌دار همراه نیستند و هر صاحبخانه‌ای که ملکی را برای رهن و اجاره به ما معرفی می‌کند، خودش نیز نرخ آن را مشخص می‌کند، می گوید: در موارد بسیاری بین ما و صاحبخانه اختلاف نظر وجود داشته و حتی صاحبخانه گمان می‌برد که ما به ضرر او و به نفع مستأجر عمل می‌کنیم در حالی که اینطور نیست و به واقع قیمت‌ها دور از واقع است.

در برخی مواقع نیز با مشکلی بدتر مواجه می‌شویم؛ اینکه مستأجر نیز به نرخ پیشنهادی صاحب ملک قانع است و اعتراضی نمی‌کند؛ در حالی که انتظار آرمانی ما این است که مستأجران همراه با مشاور املاک برای تبدیل شدن نرخ اجاره بها به نرخ واقعی تلاش کنند.

فرهنگسازی برای درک همنوعان

بنگاه‌دار دیگر یزدی می‌گوید: بنده جزو افرادی هستم که معتقدم ملک باید ارزان شود تا جوانان بتوانند صاحبخانه شوند اما متأسفانه بورس‌بازان حتی با داشتن یک قواره زمین نیز قیمت زمین‌های یک منطقه را در دست می‌گیرند و شرایط را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که جوانان در رویای داشتن خانه غرق شوند.

وی که ۲۰ سال سابقه فعالیت در این حوزه و از سال ۹۱ دارای پروانه است، می‌افزاید: شوخی نیست که در بلوار جوان یزد قیمت زمین طی دو ماه از سه میلیون به ۹ میلیون تومان افزایش یابد، امروز در شرایطی هستیم که فروش ملک کاهش یافته است، زیرا قیمت‌ها افزایش ولی قدرت خرید مردم کم شده است و متأسفانه همین شرایط باعث شده افراد به سمت دلالی پیش روند، زیرا مشاغل آنها کفاف خرج زندگی‌شان را نمی‌دهد و برای عده‌ای هم، هیچ کاری راحت‌تر از دلالی نیست.

این فعال بازار مسکن با بیان اینکه افراد دلال که یک شبه پولدار می‌شوند، آبروی مشاوران املاک با اخلاق شهر را برده‌اند، بیان می‌کند: هیچ بازاری در شرایط فعلی اقتصادی کشور ثبات ندارد و هرچند باید به اقدام دادستانی یزد به طور خوشبینانه‌ای نگاه کرد، اما به واقع، من شخصأ ته دلم روشن نیست و به بهبود وضعیت در میان مدت امیدوار نیستم.

راهکار چیست؟

این بنگاه دار و فعال بازار مسکن در مورد راهکار حل بحران اقتصادی و در مورد نقش مردم در اجرای موفق این طرح، می‌گوید: تعدیل بازار مسکن، فرهنگسازی عمومی می‌طلبد. باید دارنده‌های مسکن را مهار کرد و البته گمان نمی‌برم این کار شدنی باشد، زیرا در شرایطی اینچنینی فروشنده به طور صریح می‌گوید ملک و یا زمینش را نمی‌فروشد و از طرق دیگر اقدام به فروش زمین و ملک خود می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه صاحبخانه به دروغ و به بهانه‌هایی چون دامادی پسرش و مواردی از این دست مستأجر را بیرون می‌کند زیرا نرخ اجاره بهای آن ملک در تورم فعلی ۴۰ درصد افزایش یافته در حالی که ملک او به قیمت سال گذشته اجاره است، می گوید: هم صاحبخانه و هم مستأجر درست می‌گویند و حق با هر دوی آنها است؛ اما شرایط بسیار تأسف بار است و نیاز است که بیش از هر چیز مردم، همنوعان خود را درک کنند و به ویژه برای فرهنگسازی در میان کودکان این شهر و کشور سرمایه‌گذاری شود.

تلاش برای کاهش مقاومت صاحبخانه‌ها

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در مورد طرح قیمت‌گذاری زمین مناطق شهری و جدول بلوک‌بندی قیمت، می‌گوید: قطعأ نمی‌توان مالک را مجبور کرد که طبق دستور ما ملک خود را اجاره دهد و یا به فروش برساند اما هنگامی‌که قیمت‌ها لحاظ شود و به تدریج نرخ‌های هر منطقه شفاف باشد، مالکان نیز مجبورند تسلیم شوند و با قیمت‌های واقعی کنار بیایند.

محمدرضا دشتی‌نژاد، درباره دغدغه های فعالان بازار املاک می افزاید: در یزد شاهد هستیم که مقاومت صاحبخانه‌ها برای کاهش قیمت زیاد است و ما تا پیش از این، با هیچ دستوری نمی‌توانستیم مالک را به کاهش قیمت مؤظف کنیم، اما از این پس لازم است بسیج و توجه عمومی را برای فرهنگسازی در این خصوص به کار ببندیم.

به گفتۀ وی، همواره به دنبال یک مصوبه قانونی بودیم که بتوانیم بر اساس آن قیمت‌ها را سامان دهیم و اکنون می‌توان با داشتن جدول بلوک‌بندی قیمت زمین در هر منطقه و قیمت سقف منطقه تا حدودی به این آرمان دست یافت.

همانطور که نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد می گوید: تقسیم‌بندی مناطق شهری و قیمت‌گذاری آنها راهگشای کاهش حباب بازار مسکن خواهد بود و در این باره تغییر نگرش جامعۀ یزد به مرور زمان بسیار تأثیرگذار است این در حالی است که قرار نیست قیمت زمین به میزان قابل توجهی کاهش یابد، بلکه قیمت‌ها بر اساس آخرین معاملات در هر منطقه و بر اساس تورم سالانه و رشد منطقه، واقعی خواهد شد

قانون تعادل

یک کارشناس اقتصادی، گرانی زمین و ملک را بر طبق قانون تعادل تشریح می‌کند و می‌گوید: بر طبق قانون تعادل، همه چیز در جهان هستی به سمت تعادل می‌رود از سوی دیگر قانون تعادل روندهای آینده را مشخص می‌کند و اگر یک بازار بالا رود، دیگر بازارها نیز بر آن اساس افزایش می‌یابد تا به تعادل برسند.

یاسین هدایتی‌فر با بیان اینکه این قانون یکی از مهمترین قوانین فیزیک است. برای مثال، هنگامی‌که در یک‌طرف فضا هوا گرم و طرف دیگر هوا سرد است، هوای سرد سعی می‌کند به سمت هوای گرم برود و بلعکس، می افزاید: پس از افزایش بازار ارز و طلا و بورس نوبت به بازار مسکن است و این بازار با فاصلۀ چند ماه پس از دیگر بازارها به رشد چند برابری خواهد رسید.

وی بیان می کند: قانون تعادل در همه جا کار خودش را می‌کند و اگر بخواهیم از دور نگاه کنیم، قیمت زمین و ملک همواره تحت تأثیر قانون تعادل بوده‌اند.

مسئولان از ضرورت کنترل قیمت‌ها می‌گویند اما باید دید چه زمان بالاخره دست به کار شده و اقدامی در خور و ویژه برای این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت. تا آن موقع اما مردم یزد می‌مانند و این قیمت‌هایی که هر روز بر روی آسانسور سوار هستند آن هم آسانسوری که دکمه پائین ندارد.