تفاوتهای بلوکهای سبک بتنی صنعتی با بلوکهای سبک معدنی

برای انتخاب و خرید مصالح مناسب برای دیوار چینی، با انواع بلوک سبک با فرمول ساخت متفاوت در بازار مصالح ساختمانی روبرو هستیم …

برای انتخاب و خرید مصالح مناسب برای دیوار چینی، با انواع بلوک سبک با فرمول ساخت متفاوت در بازار مصالح ساختمانی روبرو هستیم که تمامی آنها به طور کلی به دو دسته بلوک صنعتی و بلوک معدنی تقسیم میشوند. بلوکسبک صنعتی به بلوکی گفته میشود که برای تولید آن از پوکه صنعتی استفاده شده باشد .

پوکه صنعتی همان رس منبسط شده است که در برخی موارد با سبکدانه هایی نظیر ماسه مختلط شده و در ساخت بلوک استفاده میشود و در برخی دیگر برای سبک تر شدن محصول، بدون اختلاط با سبکدانه ها در ساخت بلوک صنعتی به کار میرود.

از ترکیباتی که در ساخت این دست مصالح صنعتی به کار میرود، میتوان به آب، سیمان، پوکه صنعتی و  ماسه  اشاره کرد. همانطور که میدانید، بلوک در صورتی که دارای چگالی پایین تر از حد 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد در دسته سبک قرار میگیرد.

سبکدانه های مصنوعی در کوره هایی با دمای بالای 1200 درجه سانتیگراد پخته شده و به اشکال گرد و مدور با سطح بیرونی زبر به تولید میرسند. بلوک هایی که در آن از پوکه صنعتی استفاده میشود، به چگالی در حد 1100 کیلوگرم بر متر مکعب نیز می رسند که  بلوک لیکا  از جمله این بلوکها میباشد.

و حالا با توجه به شناخت مواد اولیه به کار رفته در ساخت بلوک های صنعتی، این سوال مطرح میشود، با توجه به رواج بلوک سیمانی  در صنعت ساختمانی، استفاده از بلوک های دارای پوکه صنعتی برای ساخت سازه مناسب تر است، یا استفاده از بلوک هایی که دارای سبکدانه های طبیعی هستند؟ در ادامه حول مزایا و معایب پوکه های معدنی و صنعتی صحبت میشود.

آشنایی با بلوک سبک معدنی

موادی که از آتشفشان های طبیعی استخراج میشود پومیس نام گرفته و بسیار متخلخل می باشد که وزن آنها در مقایسه با سنگ های معمولی از لحاظ سبکی غیر قابل مقایسه است. همین عامل باعث استفاده از پوکه های معدنی در ساخت انواع بلوک معدنی برای سبک سازی پروژه های عمرانی شده است. مهندسان این روزها به دنبال ساخت مصالحی هستند که در کنار مقاومت فشاری بالا، از چگالی به مراتب پایین تری برخوردار باشند که پوکه معدنی این امکان را در اختیار سازندگان مصالح ساختمانی قرار میدهد.

از جمله مواد مورد استفاده در بلوک سبک  معدنی، آب، سیمان، پوکه معدنی و سنگدانه هایی نظیر ماسه میباشد. بلوک های پوکه ای به دو صورت توخالی و توپر ساخته میشوند که به دلیل وزن بسیار پایین آن در حجم های متنوع و ابعاد بزرگ نیز ساخته میشود. از بلوک های معدنی به عنوان عایق های صوتی و حرارتی در سازه استفاده می شود .

مزایا و معایب استفاده از بلوک سبک صنعتی در سازه

به دلیل مصنوعی بودن پوکه های صنعتی استفاده از آن در ساخت بلوک اگرچه وزن سازه را به مراتب پایین می آورد اما نمی توان از افزایش قیمت آن چشم پوشی کرد. در حالی که خرید بلوک استاندارد حاصل از ترکیب، آب و سیمان و ماسه که مواد اولیه آن در طبیعت موجود است، علاوه بر افزایش مقاومت فشاری بلوک، قیمت پروژه را به مراتب پایین می آورد.

از جمله معایب پوکه های صنعتی که از رس منبسط شده در کوره های حرارتی به وجود می آیند میتوان به مقاومت پایینتر دانه در مقایسه با پوکه های معدنی اشاره کرد .

مزایا و معایب استفاده از بلوک سبک معدنی در سازه

از جمله مزیت های استفاده از بلوک پوکه معدنی در ساختمان سازی یا انبوه سازی های گسترده در کشور میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-    به دلیل وزن پایین در جهت سبک سازی ساختمان میتوان از آن برای تیغه چینی های پیرامونی سازه یا دیوارهای جدا کننده غیر باربر استفاده کرد.

2-    در شرایط اقلیمی گرم و خشک و یا سرد و کوهستانی استفاده از این نوع بلوک باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی میشود. علت این امر عایق بودن بلوک های پوکه ای به دلیل تخلخل بالای آن میباشد.

3-    بلوک سبک معدنی در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم است زیرا در میان گدازه های آتشفشان به وجود آمده است.

4-    پوکه های معدنی از مقاومت فشاری قابل قبولی برخوردار هستند.

اما از معایب این پوکه میتوان به وزن بالاتر آن نسبت به بلوکهای سبک صنعتی اشاره کرد .

تفاوتهای بلوک سبک سیمانی با بلوکهای پوکه ای

تفاوت بلوک سبک سیمانی با بلوک پوکه ای

همانطور که ذکر شد، پوکه در جهت سبک سازی هر چه بیشتر و متخلخل شدن بلوک استفاده میشود، اما چیزی که هنوز در شرایط اقلیمی متفاوت توسط کارفرمایان و پیمانکاران ترجیح داده میشود، بلوک سبک سیمانی یا بلوک بتنی میباشد. یکی از تولید کنندگان بلوک سیمانی در ایران که توزیع کننده مصالح سبک به شهرستانهای ایران میباشد، شرکت تک سامان هور است که توانسته بلوک سبک تک سامان را با ویژگی های استاندارد در جهت سبک سازی ساختمان های کشور ارائه دهد.

انواع بلوک سبک سیمانی ساخته شده در این شرکت در مقایسه با بلوک های ساخته شده با پوکه های معدنی شرکتهای دیگر ، دارای ویژگی های زیر میباشد:

1-    بلوک سیمانی متشکل از آب، ماسه، سیمان و مواد افزودنی متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه، از مقاومت فشاری بالا در کنار وزن کم و چگالی پایین تر از 1700 کیلوگرم بر متر مکعب برخوردار است.

2-    بلوک عایق صوتی تک سامان و بلوک عایق حرارتی تک سامان در دسته های دوجداره، سه جداره و چهار جداره در ابعاد مختلف ساخته و متناسب با محل کاربرد آن در سازه به فروش میرسد.

3-    بلوک سیمانی این مجموعه مقاومت حرارتی بالایی داشته که میزان دوام آن سه ساعت از حد مجاز اعلام شده از طرف سازمان آتش نشانی کشور بیشتر میباشد.

4-    ضریب جمع شدگی آن حداکثر شصت و پنج صدم درصد است که نشان از مقاومت آن در شرایط آب و هوایی گرم و خشک دارد.

5- دارای لبه های مقاوم در برابر سقوط و شکستگی است.

6- در نهایت قیمت آن نسبت به سایر بلوک سبک موجود در بازار به مراتب پایین تر میباشد