جدیدترین تکنولوژی عایق رطوبتی

آب‌بندی ساختمان از ابتدا تاریخ بشریت تا به امروز که محل سکونت از غارها به برج‌ها تغییر شکل پیدا کرد، یکی از مهم‌ترین دغدغه، انسان بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در سراسر کشور عزیزمان به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه ساختمان‌ها و در اصل مصالح ساختمانی پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله رطوبت بالای هوا، تابش مستقیم نور خورشید، گرمای شدید هوا، داشتن آب‌وهوای خشک و سرد، بارش برف و باران شدید، آلودگی هوای زیاد، بارش باران اسیدی و… مصالح ساختمانی پس از مدتی دچار پوسیدگی خوردگی می‌شوند. خوردگی مصالح ساختمانی علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب در سطوح مختلف ساختمانی، محل مناسبی برای نفوذ رطوبت، تجمع میکروب، قارچ، خزه و باکتری، نشتی آب، تخریب سایر قسمت‌های ساختمانی و… می‌شود. در چنین مواردی تخریب، بازسازی و ترمیم هزینه‌ی بسیار بالایی به همراه دارد. بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق عایق‌کاری ساختمان در همان ابتدا و قبل از زیباسازی ساختمان توسط پیمانکاران و مهندسین ساختمانی است. در ادامه به بررسی بهترین عایق رطوبتی ساختمان در سطوح مختلف ساختمانی می‌پردازیم.

عایق رطوبتی چیست؟

آب‌بندی ساختمان از ابتدا تاریخ بشریت تا به امروز که محل سکونت از غارها به برج‌ها تغییر شکل پیدا کرد، یکی از مهم‌ترین دغدغه، انسان بوده است. برای این امر محصولات آب‌بندی مختلفی ارائه‌شده که به‌مرورزمان تا 10 سال رو به فرسایش و تخریب می‌رود. ازجمله این محصولات می‌توانیم به کاه‌گل، قیرگونی، ایزوگام، ماستیک، چسب‌های آب‌بندی و… اشاره‌کنیم.

تمامی این عایق‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که می‌توان گفت آب‌بندی سطح کاملاً به‌صورت موقتی انجام می‌شود. نام‌آشناترین محصول عایق‌بندی رطوبت در کشور را می‌توان به محصول ایزوگام اختصاص داد. این محصول پایه نفتی به دو صورت فویلی و بدون فویل در بازار موجود است. ایزوگام نسبت به محصولات آب‌بندی موجود تا آن زمان، ماندگاری بیشتر و البته قیمت بسیار بالاتری داشت. بعد از گذشت مدت‌زمانی، بسیاری از ساختمان‌ها علاوه برداشتن ایزوگام، دچار نشتی آب شدند. خسارات مالی فراوان به‌جای مانده از نشتی آب ایزوگام افزون بر از بین رفتن تمامی ایزوگام‌های استفاده‌شده برای عایق‌بندی است.

به دلیل پایه قیری بودن ایزوگام، سطح زیرین (سیمان، موزاییک، فلز و…) با خوردگی بسیار شدید همراه می‌شوند و با از بین رفتن قسمتی از ایزوگام آب به زیر تمام ورق‌های ایزوگام نفوذ کرده و باعث بلند شدن تمام ورق‌ها می‌شود.

این تنها بخشی از معایب ایزوگام علاوه بر ظاهر نامناسب آن است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. با پیشرفت علم و فنّاوری بعد از ایزوگام نسل جدیدی از محصولات عایق‌بندی در بازار عرضه گردید. عایق رطوبتی پلیمری نانو جایگزین ایزوگام، محصولی منحصربه‌فرد بر اساس رزین‌های اکریلیک پایه آب است که مناسب اجرا بر روی تمامی سطوح است.

عایق رطوبتی نانو پلیمر محصولی مایع با ظاهری همانند رنگ بسیار غلیظ است که بعد از خشک شدن آب‌بندی فوق‌العاده بالایی بر روی سطوح ایجاد می‌کند. عایق رطوبتی پلیمری با تغییر فرمولاسیون مولکولی متناسب با سطوح مختلف برای آب‌بندی استفاده می‌شود.

از عایق رطوبتی پلیمری به‌عنوان عایق رطوبتی جدید نام‌برده می‌شود. جدیدترین نسل عایق‌بندی بیشتر در کشورهای اروپایی که بارندگی‌های بسیار شدید، شهرهای با رطوبت بالا و … مورداستفاده قرار می‌گیرد.