رشد پی در پی قیمت مسکن در بازار راکد / آمارهای بانک مرکزی سخن می گویند

اکو ایران نوشت: براساس داده های بانک مرکزی رشد متوسط قیمت مسکن تهران برای سومین ماه متوالی در سال جاری مثبت بوده و به ۵.۸ درصد رسید. این افزایش قیمت در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ در نهایت موجب شد تا تورم نقطه ای مسکن تهران به قله ده ماهه برسد. این در حالی است که معاملات مسکن در این ماه افت قابل توجهی را در مقایسه با ماه قبل داشته است.

دومین مرکز داده از وضعیت تغییرات مسکن در تهران شیب صعودی دیگری را از قیمت آپارتمان های مسکونی تهران ترسیم کرد. در گزارشی این بار بانک مرکزی به رسم هر ماهه خود اعلام کرد متوسط قیمت آپارتمان های مسکونی معامله شده در ابتدای تابستان امسال نسبت به ماه قبل رشدی ۵.۸ درصدی داشته و برای سومین ماه متوالی صعودی شده است.
سومین تورم مثبت مسکن در تهران

متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران طبق داده های بانک مرکزی برابر با ۴۱ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان به دست امده که در مقایسه با ماه قبل ۵.۸ درصد افزایش داشته است.

جهش سوم رشد قیمت مسکن درتهران/بازار اما همچنان راکد

شروع دوباره روند صعودی قیمت ها در بازار مسکن موجب شده تا تورم نقطه ای این شاخص در تهران هم به ۳۸ درصد رسیده و در قله ۱۰ ماهه قرار بگیرد. در مقابل اما شما معاملات در این ماه سیری نزولی را در پیش گرفته است.
افت معاملات تیرماه در سال ۱۴۰۱

براساس داده های بانک مرکزی در چهارمین ماه امسال تعداد معاملات مسکن در تهران برابر با ۱۰ هزار و ۲۹۴ فقره ثبت شده که در مقایسه با ماه قبل ۲۵.۸ درصد کمتر شده است.

البته این کاهش نسبت به ماه قبل در حالی بوده که باز هم آمار معاملات تابستانی تهران بیش از دوبرابر ثبت شده در موقعیت مشابه خود در سال گذشته است. براساس داده های این نهاد، رشد نقططه ای معاملات مسکن درتهران برابر با ۱۰۳ درصد به ثبت رسیده است.

مقایسه این آمارها در بانک مرکزی و مرکز آمار نشان از روند مشابهی داشته که هردو حکایت از یک اتفاق مهم دارد. افت معاملات در این ماه وشیب صعودی قیمت مسکن در ابتدای تابستان.