رفع موانع پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در توافق با وزارت اقتصاد

نیکزاد، رییس بنیاد مسکن با اعلام رفع موانع سفته زنجیره‌ای برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی در توافق بنیاد مسکن با وزارت اقتصاد از اتمام بازسازی واحدهای زلزله‌زده خوی ظرف ۴۰ روز آتی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص وضعیت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی، پیشرفت واحدهای مقاوم‌سازی شده، وضعیت بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده و سیل‌زده توضیحاتی را ارایه کرد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کشور ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که در سال ۱۳۸۴ تنها ۷ درصد از آنها مقاوم سازی شده بودند، گفت: با برنامه‌ریزی‌های مناسب و ارایه تسهیلات ارزان قیمت از سال ۸۴ تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده و در برنامه است تا این رقم در سال ۱۴۱۰ به ۱۰۰ درصد برسد.

نیکزاد ادامه داد: هم‌اکنون ۱۹۲ هزار واحد مسکونی روستایی توسط بنیاد مسکن و با مشارکت مردم در دست ساخت است و با تصویب و ابلاغ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی پیش‌بینی می‌شود تا کار احداث و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی سرعت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی آغاز شده و با ضمانت سفته زنجیره سه نفره و سود ۵ درصد ارایه می‌شود، در خصوص وضعیت مقاوم‌سازی و پیشرفت واحدهای در حال مقاوم‌سازی توضیح داد: ۱۰۰ هزار واحد تاکنون برای مقاوم‌سازی ثبت شده است که بنیاد مسکن بر اساس برنامه تکلیف دارد تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در سال مقاوم‌سازی و نوسازی کند. پیش‌بینی می شود با تصویب و ابلاغ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی این رقم بالاتر برود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص نظارت بر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی توضیح داد: در حال حاضر ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در کشور وجود دارد که همه آنها طرح هادی مصوب دارند و تکلیف همه بخش‌ها در صدور پروانه مشخص شده است. در موضوع نظارت بر ساخت، دفاتر متشکل از مهندسان زیرنظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت می کنند. بدین معنا هر واحدی که در روستاها احداث می‌شود دارای پروانه ساخت و نقشه مهندسی است و تحت نظارت مهندسان اجرایی و عملیاتی می‌شود.

نیکزاد بر آبادانی روستاها تاکید کرد و این مهم را از جمله اولویت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برشمرد.

به گفته وی، در سال جاری تخصیص اعتبارات برای عمران روستایی مناسب شده است و همین موضوع روند بهسازی روستاها را سرعت می‌دهد.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تاثیر مقاوم‌سازی در کاهش خسارت های حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله گفت: طی سال‌های گذشته میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل و زلزله زیاد بود که هم‌اکنون این خسارت‌ها در نتیجه مقاوم‌سازی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بنیاد مسکن در ۲۲ نقطه از کشور ستاد بازسازی دارد که به ستاد محرومیت‌زدایی تبدیل شده است. بنیاد مسکن در حوادث طبیعی ضمن برآورد خسارت‌ها، عملیات آوابرداری و امدادرسانی را نیز همزمان انجام می‌دهد.

نیکزاد با یادآوری اینکه آخرین زلزله بیش از ۴۰ روز گذشته در خوی رخ داد گفت: بنیاد مسکن کار تعمیر واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله را با مشارکت مردم آغاز کرد که حدود ۱۰۰ واحد در دست مقاوم‌سازی در این منطقه زلزله زده در ماه آتی به اتمام می‌رسد. طبق قولی که به مردم داده‌ایم بازسازی واحدهای زلزله زده خوی ۴۰ روز دیگر تمام می‌شود.

وی در خصوص سیل بندر امام (ره) و اقدامات بنیاد مسکن در خصوص تعمیرات و احداث واحدهای آسیب دیده از سیل اعلام کرد: در مناطق سیل‌زده بندر امام (ره) حدود ۵ هزار واحد خسارت‌دیده وجود داشت که در ارزیابی‌ها برای جابه جایی ۳ هزار واحد و در جاسازی ۲ هزار واحد موافقت شد. تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی احداث این واحدها تامین شده که برخی از آنها در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص برنامه‌های بنیاد مسکن در خصوص تعمیر و ساخت واحدهای آسیب دیده از حوادث اعلام کرد: در حال حاضر در ۲۲ نقطه کشور ۴۵ هزار واحد در دست تعمیر و ساخت قرار دارد که ۲۵ هزار واحد آنها نوسازی است.

نیکزاد تامین مصالح ساختمانی را برای تکمیل واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای تحت مسئولیت بنیاد در همراهی شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداران و استانداران و همچنین بخش خصوصی مناسب ارزیابی کرد.

وی بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی را جزو برنامه های در دست اقدام بنیاد مسکن عنوان کرد و گفت: در بخش اسکله سازه از اسکله پیچ و مهره‌ای استفاده می‌شود. در بخش نازک‌کاری ساختمان نیز با چندین دانشگاه همکاری داریم و به سمت نصب سازه به جای اجار می‌رویم تا با این اقدام به کاهش زمان ساخت دست یابیم. در زلزله خوی نیز برنامه ریزی شده تا با همین روش ظرف ۳ ماه هزار واحد که بیشتر آنها یک طبقه هستند احداث و تحویل مردم شوند.

نیکزاد در خصوص افرادی که مشمول دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان مسکن روستایی هستند گفت: تمام متقاضیانی که از ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به بعد پروانه گرفتند و ساخت واحد را شروع کردند مشمول این وام می شوند که برخی افراد ۱۰۰ میلیون تومان را در ابتدای کار دریافت کرده اند و مابه التفاوت آن را هم دریافت خواهند کردند. تاکنون۲ هزار متقاضی دریافت وام داشته اند که آمار خوبی است. بانک های عامل همکاری خوبی داشتند. در سفته زنجیره ای وقفه ای ایجاد شده بود که قرار است فردا طی جلسه ای با وزیر اقتصاد رفع شود.

وی افزود: تمام افرادی که در روستاها در کاربری مسکونی پروانه می گیرند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. طبق قانون سالانه ۲۰۰ هزار وام ۲۰۰ میلیونی به واحدهای مسکن روستایی اختصاص می یابد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص سهم بنیاد مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیحاتی ارایه کرد. وی گفت: در این طرح زمین به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مقرر شده تا شهرداری ها در صدور پروانه ۳۰ درصد تخفیف دهند و سازمان نظام مهندسی نیز در هزینه نظام مهندسی ۵۰ درصد حق الزحمه تخفیف ارایه می‌دهد. نیرورسانی و اجرای شبکه با هزینه دولتی پرداخت می شود و افراد فقط هزینه کنتورها را پرداخت می کنند.

نیکزاد یادآور شد: بنیاد مسکن ساخت سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را برعهده دارد که ۲۰۰ هزار واحد آنها در روستاها و ۲۰۰ هزار واحد نیز در شهرها اجرا خواهند شد.

وی تصریح کرد: یک میلیون واحد وعده داده شده در سال قطعا ساخته می‌شود اما در سال اول باید طراحی و جایگزینی انجام می گرفت که اینکار انجام شد. پیش‌بینی‌ها حاکی است که سال آینده روند تحویل واحدها سرعت می‌گیرد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت مسکن محرومان را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن عنوان کرد و افزود: بنیاد مسکن در همکاری با کمیته امداد امام(ره) ۴۰ هزار واحد را در حال ساخت دارد که ۱۰ هزار واحد اسفندماه سال جاری تحویل می‌شود. همچنین با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز تفاهم‌نامه ۲۰ هزار واحدی به امضا رسید که از این تعداد در حال ساخت ۱۰ هزار واحد در آذرماه تکمیل و تحویل می‌شود.

نیکزاد افزود: بنیاد مسکن ۵ هزار واحدرا در همکاری با خیرین مسکن ساز و ۶۰۰ واحد را نیز در طرح خانواده های دو معلول در دست ساخت دارد.

به گفته وی، نوسازی ۱۱ هزار واحد در بافت فرسوده در همکاری بنیاد مسکن با شهرداری تهران در حال اجراست که تا ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تمامی روستاهای کشور طرح هادی مصوب دارند از بازنگری طرح هادی ۴ هزار و ۳۰۰ روستا خبر داد و افزود: در برنامه است تا سالانه بازنگری طرح هادی حدود ۴ هزار روستا انجام شود.
۱