زمان صدور پروانه در بافت فرسوده تهران کاهش می‌یابد

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون زمان صدور پروانه در تهران به طور متوسط هشت ماه است، اما در قرارگاه جهادی که به‌تازگی در شهرداری‌ها شکل گرفته، مقرر شده که این زمان در بافت فرسوده به دو ماه کاهش یابد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام بر نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده تاکید دارد، عنوان کرد: قانون برنامه ششم، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و نیز قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن از جمله قوانین حمایتی در این زمینه به شمار می‌رود و بر اساس این مبانی قانونی کار را پیش می‌بریم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در نظر داریم با استفاده از ظرفیت رسانه ملی اطلاع‌رسانی کاملی در خصوص حقوقی که قانون برای شهروندان در نوسازی واحدهای مسکونی در نظر گرفته است، از قبیل حمایت‌های پیش‌بینی شده در قانون در حوزه‌های مالی و تسهیلاتی، املاکی و ثبتی تا صدور پروانه، نظارت و مجوزهای برقراری انشعابات و نظایر آن انجام دهیم.

آئینی با بیان اینکه بسیاری از ساکنان بافت‌های فرسوده از توانایی لازم برای نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده برخوردار نیستند، تصریح کرد: بنابراین باید سازندگان بخش خصوصی که از توانمندی مالی و اجرایی برخوردارند در کنار این شهروندان قرار بگیرند. اما سازندگان به دلیل موانع موجود در بافت‌های فرسوده کمتر به حضور در این بافت رغبت دارند، زیرا معادله اقتصادی نیست و ساخت و ساز در شمال شهر برای آنها بازده اقتصادی بیشتری دارد.

او افزود: برای رفع این مانع یکسری تشویق‌های قانونی وجود دارد که موجب تشویق سازندگان به ساخت و ساز در این بافت‌ها می‌شود. از جمله بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها می‌توانند در بافت‌های فرسوده ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف ارایه کنند که امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در هر دوره‌ای که مشوق‌ها به ویژه مشوق‌های شهرسازانه وجود داشته، نوسازی نیز رونق گرفته و با حذف این مشوق‌ها میزان ساخت و ساز نیز کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: طی سه ماه اخیر که بسته‌های شهرسازانه جدیدی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تصویب، ابلاغ و در تهران اجرایی شد، پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده تهران قریب ۶۰ درصد رشد داشته این در حالی است که صدور پروانه در کل شهر تهران منفی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پاسخ به این سوال که با وجود پیشرفت فناوری در زمینه‌های مختلف از جمله نقشه‌کشی چرا زمان صدور پروانه همچنان طولانی است، اظهار کرد: دلیل اصلی این امر به وجود بروکراسی‌های اداری در شهرداری‌ها بر می‌گردد، اکنون صدور پروانه منوط به استعلام‌های متعدد از سازمان‌های مختلف است. برای مثال در کوچه‌ای که در بافت فرسوده قرار دارد نیازی نیست تا آزمایش مکانیک خاک، فضای سبز و … برای تک‌تک خانه‌ها صورت گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل طولانی شدن روند صدور پروانه تعیین نهاد ناظر توسط سازمان نظام مهندسی است. معتقدیم صدور پروانه‌های ساختمانی باید کاملاً الکترونیکی شود و در زمان کوتاهی اتفاق بیفتد و این کار با اولویت بافت‌های فرسوده صورت گیرد.

آئینی گفت: اکنون شهرداری‌ها همراهی خوبی با شرکت بازآفرینی شهری ایران دارند و فضای همکاری خوبی بین ما و شهرداری‌ها برقرار است و در رویداد بزرگ «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی» نیز شهرداری‌ها محور کار بودند.