سازمان نظام مهندسی تا دو هفته دیگر به درگاه ملی مجوزها می‌پیوندد

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه این سازمان تا دو هفته آینده به درگاه ملی مجوز کسب و کار متصل خواهد شد، دلیل تاخیر را عدم وجود زیرساخت کافی اعلام کرد.

«حمزه شکیب» روز یکشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اینکه چرا سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با وجود اتمام مهلت قانونی به درگاه ملی مجوزها متصل نشده است، توضیح داد: بر اساس ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ۸ آیین نامه اجرایی، صدورِ پروانه اشتغال مهندسان و اعضای سازمان توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و امضا می‌شود و مسئولیتی متوجه سازمان نیست.

وی گفت: به عبارتی سازمان نظام مهندسی مثل سازمان نظام پزشکی و کانون وکلا نیست و صدور پروانه اشتغال به کار مهندسان تکلیف وزارت راه و شهرسازی است.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور توضیح داد: از آنجایی که اتصال به درگاه ملی مجوزها می‌تواند اتفاق مبارکی برای اعضای سازمان نظام مهندسی باشد زیرا صدور و تمدید و ارتقای پروانه اشتغال به کار همکاران خیلی تسهیل می‌شود؛ ما از این مصوبه حمایت و برای انجام هر گونه اقدام پیش نیازی در کنار وزارت راه و شهرسازی هستیم که مشکلات برطرف شود.

شکیب در خصوص مشکلات موجود که باعث تاخیر پیوستن سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به این درگاه ملی مجوزها شده است، گفت: مشکل اصلی عدم وجود زیرساخت‌ها بود که برای این‌کار فراهم نشده است، این درحالی است که قانون‌گذار هنگام وضع قانون باید وضعیت زیرساخت را هم در نظر بگیرد.

به گفته سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اکنون مهندسان برای دریافت صدور پروانه نیارمند مفاصاحساب مالیاتی هستند، اما این خدمت در حال حاضر آنلاین ارائه نمی‌شود.

وی گفت: همچنین برای ارایه مدارک تحصیلی نیز امکان کنترل آنلاین وجود ندارد. این مشکل در بخش نظام وظیفه نیز وجود دارد.

حمزه شکیب گفت: حدود ۱۶ نهاد استعلامی وجود دارد که هنوز زیرساخت آن فراهم نیست، اما تلاش می‌کنیم در اولین فرصت ممکن جمع بندی و انجام شود تا اینکه بتوانیم تا دو هفته آینده به درگاه مجوزهای کسب و کار وصل شویم.