«سلام» بالاخره افتتاح شد

ترمینال «سلام» فرودگاه امام خمینی (ره) ساعتی قبل توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ترمینال سلام یا آنچه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام می‌کند، «ترمینال گالری» سلام، دومین ترمینال مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. مراسم افتتاحیه ترمینال سلام، خاطرات مراسم افتتاحیه ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی (ره) در اردیبهشت ۸۳ را زنده کرد.

مراسم افتتاحیه ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی (ره) در اردیبهشت ۸۳ به دلیل واگذاری پیمانکاری مخابرات فرودگاه به یک شرکت خارجی و مشکوک به همکاری با سرویس‌های جاسوسی خارجی، با دخالت برخی نهادهای امنیتی و در حضور رئیس جمهور وقت، به حالت تعلیق درآمد. نهایتاً نیز این ترمینال یک سال بعد بار دیگر در اردیبهشت ۸۴ در حالی که در همان ماه وزیر راه و ترابری وقت (احمد خرم) استیضاح شده بود، در زمینی به وسعت ۱۴ هزار هکتار افتتاح شد.

۴ سال بعد در سال ۸۸ کلنگ احداث دومین ترمینال آن با هدف انتقال پروازهای حج به زمین زده شد. ترمینالی که بعدها نام «سلام» به خود گرفت و با نظر وزیر سابق راه و شهرسازی پیمانکار پروژه (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) کاربری آن نیز تغییر یافت.

تغییر کاربری ترمینال سلام هزینه‌هایی نیز در بر داشت؛ چرا که قرار شد کل ترمینال به صورت CIP احداث شود و بخشی از فضای داخلی ترمنیال که به عنوان کاربری CIP تعبیه شده بود، تخریب و طراحی داخلی آن بار دیگر تغییر کرد.

در حالی که ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی (ره) با ظرفیت ۶.۵ میلیون نفری احداث شده بود، اما به دلیل افزایش سفرهای هوایی بین المللی، رفته رفته به ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون نفر در سال ۹۶ رسید هرچند که در سال ۹۷ به دلایلی تنها ۷ میلیون نفر از آن تردد کردند که تا حدودی به ظرفیت اولیه این ترمینال نزدیک بود.

اما پیش بینی می‌شود به تدریج بار دیگر میزان ترددها از این فرودگاه در یکی دو سال آینده به رقم سال‌های ۹۵ و ۹۶ برگردد از این رو با تغییر کاربری ترمینال سلام از پروازهای حج به پروازهای عمومی بین المللی، قرار است این ترمینال با ظرفیت ۵ میلیون نفر به کمک ترمینال شماره یک بیاید تا علاوه بر آنکه کیفیت خدمات رسانی در ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی (ره) افزایش می‌یابد، به گفته علی رستمی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، برخی پروازهای داخلی نیز به ترمینال شماره یک این فرودگاه منتقل شود. از سال ۸۹ به دستور رئیس جمهور وقت کلیه پروازهای خارجی از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شده است.

منظور رستمی از پروازهای داخلی، آن دسته از پروازهایی است که مسافران دیگر شهرها به قصد انجام سفرهای خارجی به تهران می آیند و تا پیش از این باید به فرودگاه مهرآباد رفته و پس از طی مسیری چند ده کیلومتری، به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شوند؛ البته که به نظر می‌رسد برخی مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین فرودگاه مهرآباد به این تصمیم مدیران شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نظر چندان مساعدی نداشته باشند.

وعده‌هایی که دائم تغییر کرد

ترمینال سلام در حالی پس از یک دهه قرار است امروز افتتاح شود که در زمان وزارت عباس آخوندی در راه و شهرسازی، زمان افتتاح آن بارها تغییر کرد و وعده‌های مختلفی برای زمان افتتاح آن داده شد؛ مهمترین آن وعده افتتاح این ترمینال در عرض ۱۴ ماه از سوی آخوندی در سال ۹۵ بود اما این اتفاق رخ نداد. هر چند که میزان پیشرفت فیزیکی ترمینال سلام از سال ۸۸ تا ۹۵ کمتر از ۲۰ درصد بود اما از سال ۹۵ و با ورود بنیاد مستضعفان به پروژه و تأمین منابع مالی جدید، سرعت اجرای پروژه افزایش چشمگیری یافت.

از دیگر اقدامات آخوندی در سال ۹۵ این بود که توانست فرودگاه امام خمینی (ره) را با مصوبه مجلس از زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خارج کرده و به عنوان شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و زیر نظر مستقیم وزیر راه و شهرسازی تثبیت کند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در سال گذشته اعلام کرد این ترمینال به پروازهای نوروز ۹۸ می‌رسد اما با توجه به اینکه رئیس جمهور دستور داده بود تا تحویل این ترمینال پس از نهایی شدن همه اقدامات و تست‌های مربوطه انجام شود، اسلامی اعلام کرد ترمینال سلام در پایان بهار افتتاح می‌شود که این وعده حتی چند روز پیش از اتمام فصل بهار عملی شد.

مهم‌ترین مشخصه ترمینال سلام، ساخت آن توسط یک تیم کاملاً ایرانی است؛ اتفاقی که می‌تواند در توسعه صادرات خدمات فنی – مهندسی کشورمان به دیگر کشورها نقش به سزایی داشته باشد؛ خصوصاً که طراحی و معماری این ترمینال کاملاً منحصر به فرد بوده و بر اساس آموزه‌های معماری ایرانی – اسلامی طراحی شده است.

گفتنی است تا کنون هیچیک از مقامات فرودگاه امام خمینی (ره) حاضر نشده‌اند هزینه‌های تمام شده احداث ترمینال سلام را اعلام کنند.