علت جهش بی سابقه قیمت مسکن مشخص شد

محمد فیروزی: در قانون اساسی دولت مکلف شده است که زمین یا مسکن را برای خانواده‌های ایرانی فراهم کند. این یک قانون تکلیفی برای دولت است. ساخت مسکن ملی در این حجم نیاز به همکاری تمام قوای دولتی و نهادهای حاکمیتی دارد تا عملیاتی و اجرا شود و تنها وزارتخانه از پس آن برنمی‌آید.
راه و مسکن علت جهش بی سابقه قیمت مسکن مشخص شد

رشد نرخ تورم و کاهش ارزش پول به قدری قدرتمند بوده است که تلاطم در تمامی بازارها به وجود آورده است از جمله بازار مسکن. این اتفاق باعث شده است قیمت مسکن به صورت روزانه تغییر داشته باشد و بسیاری از فروشندگان از ترس رشد قیمت از فروش عقب نشینی کنند که این امر باعث رکود مسکن شده است.از طرفی قیمت مصالح ساختمانی با رشد چشمگیری مواجه بوده و هر بار شوک قیمتی تازه‌ای را از ابتدای پاییز تجربه کرده است که در آبان ماه شدت گرفته است. گسترش نیوز پیرامون چالش‌های موجود در بازار مسکن با نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.
تهیه مسکن برای خانوار قانون تکلیفی دولت است

محمد فیروزی؛ نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقش دولت بر خانه‌دار شدن مردم، گفت: در قانون اساسی دولت مکلف شده است، زمین یا مسکن را برای خانواده‌های ایرانی فراهم کند این یک قانون تکلیفی برای دولت است. سؤالی که پیش می‌آید این است که دولت در ۴۲ سال گذشته چرا این کار را انجام نداده است؟

وی ادامه داد: در مدت‌زمانی طرح ملی با نام مسکن مهر ایجاد شد که فارغ از ایرادات موجود به علت حجم بالای کار، در مجموع مقداری از انتظارات را که حق مردم و البته سطح درآمدی پایین تر بود را برآورده کرد. این طرح باعث شد، هم اشتغال و نیروی کار افزایش پیدا کند و هم چرخه اقتصادی به دلیل چند صد شغلی که مستقیماً از این طرح به وجود آمد رونق پیدا کند. اما متأسفانه به دلیل سیاست های موجود، فرآیند این موضوع کند و متوقف شد. ساخت مسکن در این حجم نیاز به همکاری تمام قوای دولتی و نهادهای حاکمیتی دارد تا عملیاتی شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پیرامون افزایش قیمت مسکن خاطر نشان کرد: تعادل در عرضه و تقاضا برقرار نشد و کاهش عرضه و تقاضا بر اساس میانگین جمعیت جوان باعث جهش بی سابقه قیمت مسکن در بازار شد. وقتی زمین گران می‌شود، بالطبع مصالح ساختمانی هم رو به افزایش نرخ می‌رود و همین دلایل باعث افزایش قیمت مسکن، رهن و اجاره است. یکی از آسیب هایی که افزایش قیمت مسکن به همراه داشت، سست شدن بنیاد خانواده ها است.

محمد- فیروزی

فیروزی اظهار داشت: متأسفانه حتی با روی کار آمدن دولت سیزدهم هم، به دلیل عدم توانایی مسئولان وزارتخانه‌ای، آن‌ها نتوانستند نظارتی بر برنامه های رئیس جمهور بر بخش مسکن را اجرا کنند و انتظارات مردم را برآورده کنند که باعث تغییراتی صورت گیرد. طبیعتاً هر چیزی که گران شود تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد و پول‌های سرگردانی که یک سری افراد دارند را وارد این بازار می‌کنند که باعث تورم و گران شدن مسکن می‌شود و درنهایت رکود رخ می‌دهد. کشور ما در دنیا جزء معدود کشوری است که در بازار خرید و فروشی انجام نمی‌شود اما قیمت ها افزایش پیدا می‌کند.
دولت به کمک بخش مسکن آید

وی در رابطه با وزیر جدید راه و شهرسازی بیان کرد: وی مدیری توانمند و تحول‌گرا است ؛ امیدواریم با ورود آقای بذرپاش و مدیریت خوب ایشان در حوزه‌هایی که فعالیت می‌کردند حرکت مثبتی را شاهد باشیم. برخلاف سن جوان او، اما تجربه ایشان حتماً می‌تواند به این وزارتخانه کمک کند. قطعاً اگر حمایت‌های مجموعه دولت و قوای دیگر در خصوص برنامه های جدید محقق شود ایشان در حوزه راه و شهرسازی می‌تواند یکی از وزرایی باشد که سابقه ماندگار از خود بر جای می‌گذارد.

فیروزی در پایان گفت: وزارت راه و شهرسازی متولی امر مسکن است اما تأمین منابع مالی بر دست این وزارتخانه نیست و باید وزارتخانه های دیگر هم کمک کنند تا مقداری این وضعیت را درست کنند. موضوع مسکن جزء اولین آورده‌های یک خانواده است که باید به آن توجه داشت.