قیمت مسکن مجدد گران می‌شود؟

قیمت مسکن از ابتدای سال جاری به روند صعودی ادامه داده است. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران در آبان ماه در حالی منتشر شد که نشان می‌دهد در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران افزایش قابل توجهی را نسبت به ماه قبل داشته است. در شرایطی که داده‌ها حاکی از روشن شدن موتور تورم ملکی است، به نظر می‌رسد که رکود بازار باز هم تشدید شده است.

در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با مهدی بهداد، کارشناس مسائل اقتصادی، به بررسی آخرین آمار معاملات مسکن تهران در آبان ماه پرداختیم. وی در ابتدای صحبت‌های خود نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده از بانک مرکزی برای مسکن تهران داشت که طبق آن، قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در آبان ماه با ثبت یک افزایش ۶.۷ درصدی، به ۴۶.۷ میلیون تومان رسیده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تحلیل خود آماری از وضعیت تورم هر ماه خاص طی ۱۰ سال آینده را به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد وضعیت تورم مسکن در ماه‌های پاییز به طور سنتی نسبت به دیگر ماه‌ها کمتر بوده است و در فصل زمستان روندی افزایشی به خود می‌گیرد که فرضیه تداوم افزایش قیمت مسکن را تشدید می‌کند.

بهداد در رابطه با چشم‌انداز بازار اجاره در فصل زمستان اعتقاد داشت: در بازار اجاره نیز آمارها (تورم ۳۲ درصدی قیمت مسکن در مقابل تورم ۳۰ درصدی اجاره از ابتدای سال ۱۴۰۱) از همراهی تورم اجاره با تورم قیمت حکایت دارد و این موضوع می‌تواند به افزایش نرخ اجاره بها در ماه‌های آینده منجر شود.

وی در نهایت یکی از راهکارهای کنترل روند افزایشی قیمت مسکن در ایران را وضع مالیات بر املاک خالی عنوان کرد و اعتقاد داشت که تاکنون این قانون به درستی انجام نشده است اما می‌تواند اثرگذار باشد، اگرچه تا زمانی که شاهد موتور روشن ماشین تولید نقدینگی در کشور باشیم، باید انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها را بکشیم که با این وجود قیمت میانگین ۵۰ میلیون تومانی مسکن در شهر تهران اتفاق دور از ذهنی نیست.