قیمت وام مسکن همچنان بر اوج

رکورد رشد ماهانه در سه هفته اخیر خبر از احتمال افزایش قیمت وام در هفته دوم تابستان می دهد.
به گزارش صدای بورس، هزینه وام مسکن در میانه هفته اخیر به کمترین حد خود در سه هفته گذشته رسید و نرخ سود را تا مرز ۲.۵ درصد پایین آورد. اما در انتهای هفته نخست تابستان، بازار مسکن تحمل ارزانی را نیاورده و دوباره به سمت گرانتر شدن حرکت کرد.

متقاضیان وام برای خرید خانه می توانند بدون ایستادن در صف اوراق تسهیلات بانک مسکن را خریداری کرده و به اعتبار آن از این بانک هزینه خرید مسکن را مطالبه کنند. اعتبار هر کدام از این اوراق برابر ۵۰۰ هزار تومان بوده و قیمت خرید آنها در بازار خرید و فروش آن ها تعیین می شود.

بالا و پایین قیمت ها در بازار اوراق مسکن

مجردین متقاضی وام درنهایت ۱۴۰ میلیون تومان و متاهلین می‌توانند ۲۴۰ میلیون تومان وام از بانک مسکن خریداری کنند. از آنجا که می‌توان به اعتبار هر ورق ۵۰۰ هزار تومان وام از بانک مسکن خریداری کرد بنابراین مجردین مجاز به سقف خرید۲۸۰ ورق و متاهلین تنها ۴۸۰ ورق خواهند بود.

ازاین طریق هزینه وام مسکن برای متاهلین و مجردین محاسبه می شود. اما هزینه خرید وام به قیمت اوراق بستگی دارد که در بازار هر روز با توجه به عرضه و تقاضای انجام شده کشف می شود.

این رقم برای مجردین در ۵ تیر ماه ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای متاهلین ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برآورد شد. تاهفتم تیر ماه در میانه هفته گذشته روند هزینه وام مسیری نزولی داشته و در نهایت به مرز ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان برای مجردین رسید متاهلین نیز در آن روز ۲۶ میلیون و۸۲۰ هزار تومان در ازای دریافت وام، پول پرداخت کردند. این کمترین هزینه های اخذ وام برای متقاضیان از ابتدای ۲۳ خرداد ماه تا کنون بوده است.

اما پولی که متقاضیان در طول ۱۲ سال پس از دریافت وام می پردازند را هزینه نهایی وام مسکن می نامیم. این هزینه برای مجردینی که در پایان هفته کاری بازار، وام از بانک مسکن خریداری کرده اند برابر با ۱۷۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان و برای متاهلین ۳۲۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان محاسبه می شود.

کمترین نرخ سود وام مسکن

باتوجه به آن که متقاضیان وام مسکن دو هزینه را برای دریافت وام می پردازند پس دیگر نرخ سود وام در حد اسمی تعریف شده آن نخواهد بود. نخست هزینه ای است که خریداران اوراق تسه در قبال خرید آن ها می پردازند و دیگری هزینه ای که در طول ۱۲ سال آن را به بانک مسکن باز پرداخت می کنند.

نرخ سود وام مسکن در هفته اخیر نیز مانند هزینه آن مسیری در ابتدا نزولی و در انتها صعودی را پیمود. در روز ۷ تیر ماه کمترین نرخ سود ثبت شد که معادل با ۲۰.۵ درصد بوده و در پایان هفته اخیر نیز نرخ سود با افزایش هزینه اوراق تسه تا حد ۲۰.۸ درصد ارتقا پیدا کرد.

رکورد رشد ماهانه در هزینه وام مسکن تیر

مقایسه قیمت وام مسکن با موقعیت مشابه خود در ماه گذشته گویای رشد ماهانه قیمت این متغیر است. به این صورت که قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در هر روز نسبت به موقعیت مشابه خود در ماه گذشته چه رشدی را به ثبت رسانده است؟

در بررسی تورم ماهانه قیمت اوراق تسه مشاهده میشود در آخرین روز هفته نخست تابستان رشد ماهانه قیمت ها به سطح ۹.۰۵ درصد رسیده که از سه هفته قبل خود تا کنون بی سابقه بوده و بیشترین رشد تلقی می شود. به عبارت دیگر باوجود روند نزولی قیمت ها در این هفته رکورد رشد ماهانه قیمت ها نشان میدهد روند هزینه وام مسکن صعودی است و احتمالا باید منتظر افزایش قیمت ها در این بازار در هفته دوم تابستان باشیم.

منبع: اقتصادنیوز