لزوم حمایت جدی از کارآفرینان در صنعت ساختمان از نگاه “سایت بسپار”

صنعت ساختمان از بزرگ‌ترین صنایع هر کشور محسوب می‌شود و حدود یک سوم گردش مالی از این طریق تأمین می‌گردد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بسپار، به همین دلیل می‌توان ساختمان‌سازی را مادر صنایع دانست. گذشته از وابستگی اقتصادی و گردش مالی به صنعت ساختمان، میلیون‌ها نفر از افراد جامعه در بخش‌های مختلف این حوزه مشغول فعالیت‌اند و به نوعی در این صنعت نقش دارند. طبیعتاً این افراد خانواده وابستگانی دارند که از راه ساختمان‌سازی امرار معاش می‌کنند. بنابراین جامعه وابسته به صنعت ساختمان آمار قابل توجهی را از آن خود کرده‌اند. در سال‌های اخیر وجود تحریم‌های پی در پی و مشکلاتی که این صنعت را تهدید کرده، سبب شده که نیاز به کارآفرین و موقعیت‌های کارآفرینی بیش‌تر از قبل احساس شود، چون شرایط اقتصادی نامساعد سبب کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز و افزایش نرخ بیکاری شده است. این موقعیت مناسب‌ترین راه اشتغالزایی برای یک کارآفرین می‌باشد.

در صنعت ساختمان فضای کاری بسیار زیادی وجود دارد. از تأمین کننده مواد اولیه مصالح ساختمانی تا مهندسین و صاحبین املاک و غیره هزاران موقعیت شغلی موجود در این صنعت هستند که می‌توان با سرمایه گذاری اندک در هر کدام از این شغل‌ها اشتغالزایی کرد. به عبارتی اگر یک کارآفرین مورد حمایت قرار بگیرد، می‌تواند با سرمایه اندک خود موقعیت‌های شغلی بسیار متنوعی را که به دلایل مختلف از بین رفته یا کم شده‌اند، از نو ایجاد کند و کم کم با گسترش حوزه کاری خود از نرخ بیماری بکاهد. ساخت و ساز ساختمان یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه است. وقتی از رکود ساختمان‌سازی صحبت می‌کنیم، منظورمان صرفاً عدم ساخت و ساز نیست. دلایل بسیاری مانند هزینه بالای مواد اولیه مرغوب، کیفیت ساخت و ساز را با افت قابل توجهی مواجه می‌کند؛ در نتیجه پروژه‌های آماده بسیاری روی دست مالکین می‌ماند.
تنها با یک مثال می‌توان اهمیت حمایت از کارآفرین‌های این حوزه را شرح داد. اگر دولت مالیات سنگینی برای واردکنندگان مصالح ساختمانی و مواد اولیه آن‌ها وضع کند، کارفرمایان بیشتر از مواد و مصالح موجود در داخل کشور استفاده می‌کنند. ایران از لحاظ دارا بودن مواد اولیه ساختمان‌سازی یک کشور غنی است. بنابراین وقتی می‌توان بهترین مواد را از دل همین خاک استخراج کرد و هزاران خانواده را از شر بیکاری و فقر نجات داد، چه لزومی به وارد کردن مصالح ساختمانی گران قیمت است. از طرفی اگر دولت به کارآفرینان این حوزه بها دهد و با حمایت مالی از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه آن‌ها پشتیبانی کند، صنعت ساختمان با رشد چشمگیری همراه خواهد شد. تمام مشاغل ساختمانی به صورت پیوسته به هم مرتبطند. وقتی یکی از چرخ‌های این صنعت به حرکت درآید ناخودگاه تمام چرخ‌ها به چرخش و حرکت وادار می‌شوند.

دولت باید چگونه از کارآفرین صنعت ساخت و ساز حمایت کند؟

کارآفرینی خود بخشی از صنعت ساختمان‌سازی است. این روزها پیشرفت تکنولوژی سبب شده صنعتی شدن تمام بخش‌ها مخصوصاً ساختمان‌سازی را در بر بگیرد. برای این که ساختمان‌سازی در کشور ایران را به سمت صنعتی شدن پیش برد باید از نوآوری‌های خلاقانه استفاده کرده و متخصصین این حوزه را شناسایی و توانمندسازی کرد. خصوصا در بخش مواد و مصالح ساختمانی.
متأسفانه این روزها تمام افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی و عمران و حوزه‌های مربوط به آن، فارغ التحصیل می‌شوند، تنها به فکر استخدام خود هستند و اگر موفق به استخدام شوند، رسالت خود را تمام شده می‌دانند. در صورتی که با نادیده گرفتن ظرفیت بالای این صنعت و عدم استفاده از خلاقیت‌های خود سبب افت کیفیت ساخت و ساز می‌شوند. این افراد تنها در صورتی می‌توانند به عنوان کارآفرین به فکر ایجاد موقعیت شغلی باشند که دولت از آن‌ها حمایت کند.

دولت می‌تواند با فراهم کردن زمینه صنعتی سازی، اختصاص فضای دفتری و کارگاهی، اعطای زمین‌های قابل ساخت در فضای شهری یا حداقل کاهش نرخ فروش زمین، کاهش سود وام‌های ساخت و ساز و مهم‌تر از همه فرهنگ سازی کارآفرینی با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزش انگیزشی، توانمندی شغلی و غیره استعداد افراد را به عنوان کارآفرین شکوفا کند. قطعاً افرادی که بضاعت مالی برای راه اندازی کسب و کاری را ندارند، هیچ‌گاه به استعدادهای خود بها نمی‌دهند. این افراد اگر به دنبال تأمین مالی برای استارت کارآفرینی باشند با محدودیت‌های بسیاری مواجه می‌شوند که همین محدودیت‌ها انگیزه آن‌ها را برای ادامه مسیر از بین می‌برد. هر چند کارآفرینی یک حرکت ملی است اما اگر بدون حمایت دولت و ارگان‌های وابسته به آن صورت گیرد، موفقیتی در آن حاصل نمی‌شود. نتیجه نیز رکود روز به روز صنعت ساختمان و تأثیر مخرب آن بر کل جامعه است.

اهمیت کارآفرینی در مشاغل ساختمانی

رشد چشمگیر صنایع ساختمان در کشورهای پیشرفته صنعتی نشان از نقش بزرگ کارآفرینی در ایجاد موقعیت‌های شغلی بسیار است. هر کارآفرین یک فرد با ایده‌های خلاقانه است و قبل این که به فکر سرمایه گذاری شخصی باشد، از بین بردن بیکاری و رشد اقتصاد کشور را رسالت خود می‌داند. به همین دلیل کارآفرینی بخش مهمی از صنعت ساختمان و یک حرکت خودجوش از سوی بخشی از افراد جامعه است و در صورتی که مورد حمایت قرار بگیرد، می‌تواند کشور را همگام با کشورهای صنعتی دنیا در مسیر رشد به حرکت در آورد.

شرکت‌های کارآفرین ساختمانی چگونه می‌توانند خود را معرفی کنند؟

شرکت‌های کارآفرین می‌توانند با خرید پکیج رپورتاژ آگهی در سایت بسپار، کسب و کار خود را معرفی کنند. این سایت رسانه صنعت ساختمان نامیده می‌شود. از آنجا که کارآفرینان برای پیشبرد اهداف خود باید با شرکت‌های مختلف در ارتباط باشند، به رسانه‌ای جهت تبلیغ نیازمند هستند. سایت بسپار، با هدف پیشرفت مشاغل ساختمانی و رشد صنعت ساختمان تأسیس شده و بهترین انتخاب برای این منظور است. لینک زیر پل ارتباط شما با سایت بسپار است.