لیست خانه های خالی آماده شده است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه لیست اولیه خانه‌های خالی از سکنه تا چند روز آینده به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌شود گفت: اینکه گفته شود واحدهای خالی از سکنه مربوط به بانکها و موسسات است صحت ندارد.
به گزارش اخبار ساختمان، با نزدیک شدن به آغاز ارسال لیست خانه های خالی از سکنه و ارسال پیامک به دارندگان بیش از دو واحد مسکونی خالی به نظر می رسد که بازار مسکن در حال ریزش التهاب باشد. اما اینکه تا چه حد قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه بر کاهش قیمت مسکن اثر بگذارد با منتظر ماند.

کارشناسان موافق و خوشبین به طرح مالیات بر خانه های خالی معتقد هستند که آغاز این اقدام از سوی دولت بعد از جدیت مسکن به تصویب آن می تواند به بازار مسکن یک جو روانی مثبت القاء کند. حال سوالی که مطرح است این است که آیا این برنامه دولت و جدیت مجلس می تواند کارساز شود و آیا به فصل جا به جایی مسکن در تابستان خواهد رسید.

ارائه لیست اولیه خانه های خالی تا چند روز آینده به سازمان امور مالیاتی

در این خصوص محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه و قبوض مالیاتی برای خانه های خالی از سکنه در تابستان امسال صادر خواهد شد؟ گفت: شناسایی واحدهای خالی از سکنه در حال انجام است و وزارت راه و شهرسازی بر اساس تعهدی که قبلا هم اعلام کرده بود لیست اولیه خانه های خالی از سکنه را به سازمان امور مالیاتی اعلام و ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با اصلاحی که اخیرا شورای نگهبان برای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی داشت این قانون سرعت اجرای بیشتری خواهد گرفت؟ اظهار داشت: طبق اطلاعات به دست آمده و شناسایی خانه های خالی از سکنه به نظر می رسد که لیست اولیه را طی چند روز آینده به سازمان امور مالیاتی تحویل دهیم.

محمودزاده ارسال پیامک را به مالکان واحدهای خالی، اقدامی پایانی به منظور خود اظهاری برشمرد و توضیح داد: موضوع ارسال پیامک به مالکان واحدهای خالی شناسایی شده، اقدامی است که به منظور خود اظهاری انجام می‌شود. در واقع شناسایی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌ها انجام می‌گیرد. در مرحله آخر چون ممکن است بعد از ثبت اطلاعات، نقل و انتقال و یا واگذاری انجام گرفته باشد، پیامکی برای مالک ارسال می شود تا خالی بودن و یا خالی نبودن واحد تایید شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در جدولی که تهیه شده حتی به افراد زیر ۱۸ سال دارای مسکن و حتی واحدهای مسکونی خالی دولتی نیز دیده و توجه شده است تصریح کرد: با ارسال پیامک به دارندگان واحدهای مسکونی خالی تلاش خواهد شد اثبات شود که آن واحد مسکونی خالی است. اما هدف ما از این اقدام بحث درآمدزایی برای دولت نیست بلکه هدف ما ورود واحدهای مسکونی به بازار و کمک کردن به تعادل بخشی بازار مسکن است.

محمودزاده پیشتر در خصوص راهکارهای دولت برای شناسایی تخلفات در خصوص اظهار نادرست برای خالی نبودن برخی واحدهای مسکونی، اعلام کرد: مجموعه حاکمیت؛ دولت، مجلس و نهادهای برنامه‌ریز و سیاستگذار، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که خلاء اطلاعاتی راجع به سکونت و فعالیت وجود دارد. قانون جدیدی که در مجلس مراحل تصویب را می‌گذراند این است که همه افرادی که در شهرهای مختلف ساکن هستند موظف هستند آدرس سکونتی خود را در سامانه ثبت کنند. با این راهکار، به نوعی پیوند بین کد ملی سرپرست خانوار و کد پستی آن محل و واحد مسکونی برقرار می شود و با این تدبیر، یک فرد نمی‌تواند دو اقامتگاه داشته باشد و جلوی اینکار صوری گرفته می‌شود.

وی اخذ کد رهگیری را از دیگر موارد صحت سنجی در خصوص واحدهای خالی برشمرد و گفت: در خصوص شناسایی خانه‌های خالی برایند فعالیت سامانه‌های مختلف کنار هم گذاشته می‌شود و سپس با ارسال پیامک و تایید و یا عدم تایید در خصوص خالی بودن و یا نبودن یک واحد در خصوص اخذ مالیات تصمیم‌گیری می‌شود.

داشتن بیشترین واحدهای خالی از سکنه بانک ها و موسسات صحت ندارد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که اعضای اتحادیه املاک بر این باور هستند که بانک ها و موسسات دولتی بیشترین آمار تعداد واحدهای خالی از سکنه را به خود اختصاص می دهند؟ گفت: اینطور نیست که بگوییم بانک ها و موسسات بیشترین آمار خانه های خالی را دارند. درصد فراوانی متفاوت و متنوع است و نمی توان گفت که یک دستگاه و یک سازمان تعداد خانه خالی زیادی دارند و ما نیز باید آنرا اعلام کنیم.

وی افزود: هدف ما شفاف کردن فضای بازار مسکن و متعادل کردن و کاهش التهاب بازار مسکن است.