متقاضیان قطعی نهضت ملی مسکن تا چند روز آینده مشخص می‌شوند

یک سال پیش و در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی، شاید برجسته‌ترین وعده ابراهیم رئیسی، وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال بود که برآن تاکید ویژه می شد.

رضا پرستارخرمی- طرح مسکنی که در دولت سیزدهم، بیش از 5 میلیون نفر متقاضی پیدا کرد و همین فرآیند ثبت نام آن هم قریب به 7 ماه به طول انجامید.

با این حال معاون وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت و پس از گذشت 9 ماه خبر از پالایش اولیه متقاضیان طرح جهش ملی مسکن داد و طبق این پالایش اعلام کرد که 65 درصد متقاضیان شرایط اولیه را دارا بوده اند.

اما همچنان پالایش متقاضیان پس از گذشت حدود 10 ماه هنوز هم تکمیل نشده است. به بیان دیگر افراد متقاضی پس از گذشت این مدت همچنان نمی‌دانند آیا طرح دولت به آنها تعلق گرفته است یا نه!

بر اساس اعلام دولت اما روند ساخت مسکن پیش از اینکه متقاضیان آن مشخص شده باشد آغاز شده و درحال پیگیری است.

در این راستا رستم قاسمی، وزیر مسکن در اسفند سال گذشته تاکید کرد: امروز نزدیک به یک میلیون واحد در سراسر کشور در دست اجراست و این اقدامی بوده که در سطح کشور با همه گرفتاری های رئیس جمهور در این دولت مورد تاکید قرار گرفته است.

حالا در آستانه یک سالگی عمر دولت سیزدهم، معاون وزیر راه نیز درباره زمین‌های آماده شده برای طرح جهش ملی مسکن، می گوید: برای ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی زمین تأمین شده که در مرحله نهایی الحاق یا تغییر کاربری هستند.

برآوردها حاکی از این است که یک چهارم عمر دولت سیزدهم رو به اتمام است اما پروژه ساخت 4 میلیون مسکن به این اندازه پیشرفت نکرده است و مشخص نیست با این روند دولت موفق به ساخت چه تعداد مسکن تا آخر دوره چهار ساله خود خواهد شد؟