مذاکره با روسیه برای اجرای تفاهمنامه مشارکت در راه‌آهن رشت – آستارا

تهران- ایرنا- معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از تداوم مذاکرات میان ایران و مسکو درباره پروژه ریلی رشت – آستارا خبر داد و گفت: ایران تفاهمنامه پیشنهادی خود را با ۱۶ ماده برای تعیین نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری روسیه در این پروژه ریلی ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی «شهریار افندی زاده» درباره پروژه ریلی رشت- آستارا گفت: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و همچنین آذربایجان به منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را بدون مشارکت خارجی نیز تکمیل می‌کنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: این خط ریلی با طول ۱۶۲ کیلومتر کامل‌کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.

افندی زاده خاطرنشان کرد: دولت روسیه علاقه‌مند به مشارکت در تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا است تا به صورت وام و یا روش‌های دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند؛ به همین منظور طی ماه‌های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در راستای توسعه ترانزیت میان دو کشور انجام شده است.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: برای این کار تفاهمنامه دو جانبه بین ایران و روسیه پیشنهاد داده شده و تفاهمنامه سه جانبه‌ای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شده که پیرو بیانیه مشترک با امضای وزرای سه کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در این تفاهمنامه محورهایی درباره احداث و نحوه بهره‌برداری پروژه ریلی در ۱۶ ماده پیش‌بینی شده که شامل تعیین نوع طراحی خط از جمله عرض خطوط ریلی این پروژه است.

افندی زاده ادامه داد: عرض خطوط ریلی کشور ما یک هزار و ۴۳۵ میلی‌متر و عرض خطوط آذربایجان و روسیه یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر است، بنابراین باید بین رشت و آستارا حتماً از خطوط ریلی ایران استفاده کنیم؛ اما پیشنهاد شده ریل سومی را هم در کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که به عرض یک هزار و ۵۲۰ میلی‌متر هم برسد تا هم قطارهای با عرض استاندارد و هم قطارهای با عرض پهن بتوانند از شبکه ریلی ما عبور کنند که البته نیاز است این موضوع از لحاظ علمی و فنی هم مورد بررسی قرار گیرد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: به این ترتیب هم افزایش عبور قطارها را به دنبال خواهد داشت و هم در آستارا و رشت می‌توانیم تعویض بوژی داشته باشیم که البته نیاز است احداث این ریل و سرمایه‌گذاری آن بر عهده کشور روسیه باشد که در این رابطه باید مسئولین کشور تصمیم‌گیری کنند.

وی دومین موضوع مورد مذاکره با روسیه را «تامین مالی» دانست و گفت: نوع سرمایه‌گذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، بهره‌برداری و نحوه مشارکت دو کشور در حال مذاکره است.

افندی زاده گفت: در تفاهم اولیه تملک اراضی قرار است بر عهده ایران باشد و نوع ساخت و بهره‌برداری نیز در تفاهمنامه‌ها مورد مذاکره قرار دارد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی درباره حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا در پروژه ریلی رشت – آستارا گفت: با توجه به اهمیت این پروژه، قرارگاه خاتم نیز اقداماتی انجام داده و همچنین بعد از تفاهمنامه دوجانبه با روسیه به دنبال پیمانکارانی خواهیم رفت تا تکمیل خط هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه پروژه ریلی رشت – آستارا نقش حیاتی در ترانزیت کشور دارد، افزود: در سیزدهمین اجلاس مشترک ایران و روسیه با این کشور برای جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۳ تفاهم شده و همچنین سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان نیز برای جابه‌جایی ۱۵ میلیون تن کالا تفاهم کرده‌اند که نشان می‌دهد تقاضای بار به‌اندازه کافی وجود دارد.

افندی زاده تاکید کرد: برای پاسخگویی این حجم از تقاضا باید ظرفیت کشور را هم در حوزه زیرساخت‌ها و هم در توسعه ناوگان به ویژه لکوموتیو و واگن افزایش دهیم.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق جاده انجام می‌شود و حمل و نقل ترکیبی یعنی حمل کالا از طریق دریا، ریل و جاده نیز باید رونق گیرد.