معرفی موانع تحقق وعده مسکنی رئیس جمهور

دبیر اسبق شورای عالی مسکن گفت: تنها شعار آقای رئیسی که عدد داشت، شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال است، اما متاسفانه چینش تیم پیگیر این موضوع در وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این هدف مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ مقداد همتی شب گذشته در برنامه تلویزیونی عیار با اشاره به نوع تقاضای مسکن در کشور ما و سایر نقاط جهان گفت: در کشورهای مختلف، ساز و کاری پیش‌بینی شده که هر کس به مسکن نیاز دارد دنبالش برود و اگر قصد سوداگری داشته باشد، امکانش را نداشته باشد، ولی عکس این قضیه در کشور ما حاکم است، حتی مسکن رکود تورمی هم دارد.

دبیر شورای عالی مسکن در دولت‌های نهم و دهم که به عنوان یکی از طراحان مسکن مهر شناخته می‌شود، با تاکید بر اینکه هیچ سیاستی برای عرضه و کنترل مسکن در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: با احتساب عرضه 100 درصدی واحدهای مسکونی خالی بین 1.5 تا 2 میلیون خانواده در کشور نیاز به تامین سرپناه دارند که متاسفانه هیچ سیاست مناسبی در عرضه و کنترل سوداگری مسکن دیده نمی‌شود.

وی در بیان تجربه تعاونی‌سازی و انبوه‌سازی تولید مسکن گفت: سیاست تعاونی‌سازی مسکن کاملا شکست خورده است و این آسیب در مسکن مهر هم به وجود آمد، از سوی دیگر سیاست انبوه‌سازی هم شکست خورد، چون انبوه‌ساز وام ارزان‌قیمت را می‌گرفت و خانه تمام شده را به قیمت بازار می‌فروخت.

همتی با تاکید بر این موضوع که آپارتمان‌سازی هزینه ساخت خانه را بالا می‌برد، گفت: آپارتمان‌سازی هزینه ساخت مسکن را بالا برده و باید افقی‌سازی را توسعه دهیم، زیرا هم زمین داریم و هم تجربه دیگر کشورها این را تائید می‌کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در دولت‌های نهم و دهم ادامه داد: در کشورهای پیشرفته هم به جای آپارتمان‌سازی به سمت ویلایی‌سازی رفته‌اند.

*اگر نهضت ملی به صورت آپارتمان‌سازی پیش برود با 2 میلیون واحد نیمه‌کاره مواجه می‌شویم

وی ضمن بیان هشدار جدی به دولت سیزدهم در زمینه مسکن افزود: به دولت سیزدهم هشدار می‌دهم، اگر به سمت تراکم‌سازی برود، در دو سال آینده با 2 میلیون واحد نیمه ساخته مواجه هستیم که نه آورده متقاضی را دارند نه وام بانکی برای آن تامین نمی‌شود.

همتی گفت: الان اگر بخواهم به مسکن مهر انتقاد کنم، نوع شهرسازی و تراکم آن است به خاطر همین آخرین مسکن‌های مهر به صورت ویلایی ساخته شد.

*دلایل محقق نشدن بزرگترین وعده رئیس‌جمهور

دبیر شورای عالی مسکن در دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت سیزدهم می‌تواند شعار رئیس جمهور مبنی بر احداث یک میلیون خانه در سال را عملی کند؟ گفت: به 2 دلیل بعید میدانم وزارت راه و شهرسازی فعلی بتواند وعده ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال را عملی کند؛ نخست اینکه طراحی مفهومی آنها ایراد دارد، یعنی اگر ما به سمت تراکم‌سازی برویم و اشتباهات گذشته را تکرار کنیم طبیعتا موفقیتی را کسب نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: دلیل دوم اینکه کادر باتجربه‌ای در وزارت راه و شهرسازی نمی‌بینیم، برخی از دولت قبل مانده‌اند و برخی هم که جدید هستند، تجربه‌ای در انبوه‌سازی ندارند.

همتی در پایان گفت: تنها شعار اقای رئیسی که عدد داشت، شعار ساخت مسکن است اما متاسفانه چینش تیم پیگیر این موضوع در وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این هدف مناسب نیست.