موافقت رهبری بابرداشت ازصندوق توسعه برای تکمیل ریل چابهار-زاهدان

وزیر راه و شهرسازی از موافقت رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت تسریع در تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی صبح امروز در مراسم رونمایی از ۲۱۳ دستگاه انواع ناوگان ریلی جدید در ایستگاه راه‌آهن تهران اظهار داشت: با این اقدام، نشان دادیم که در شرایط تحریم شعار «رونق تولید» عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه باید باور کنیم که جزو اقتصادهای بزرگ دنیا هستیم و استعداد ایرانی ظرفیت بالایی دارد، افزود: باید باور کنیم که آنچه نیاز داریم در داخل قابل تولید است و آنچه که امکان تولید ندارد، با تعاملات بین‌بخشی و بین‌سازمانی و با استفاده از روش‌های فناورانه قابل تأمین خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید با افزایش حمل و نقل ریلی بتوانیم سهمی از بازار جهانی حمل و نقل ریلی داشته باشیم، تصریح کرد: در منطقه‌ای که قرار داریم با احتساب چین و هند که ۶۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، بازار گسترده‌ای داریم و این میزان جمعیت نیاز به تأمین کالا و بازار بزرگی دارد بنابراین شرکت‌های تولیدکننده ناوگان ریلی با انجام به موقع تعهدات خود و ساخت ناوگان باکیفیت، می‌توانند در افزایش سهم ما از بازار جهانی حمل و نقل ریلی کالا کمک کنند.

اسلامی با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا اظهار داشت: آمریکایی‌ها علیه ما جنگ اقتصادی و اقدامات خصمانه گسترده‌ای آغاز کرده‌اند که در تاریخ بی‌سابقه است و با هیچ کشوری چنین برخوردی نشده است؛ آنها می‌خواهند ما را از حرکت خود به سمت پیشرفت بازدارند که ناموفق خواهند بود.

به گفته وی، تحریم‌ها از تحریم ابلاغی عبور کرده و به عملیات تعقیب و مراقبت رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حکم انتصاب رسولی مدیرعامل راه‌آهن قید کرده‌ایم که بهره‌وری حمل و نقل ریلی افزایش یابد، کیفیت خدمات ارتقا یافته و رضایت‌مندی مردم از سفر ریلی بیشتر شود؛ این اهداف با اصلاح دسترسی‌های ریلی، رفع موانع کاهش سرعت قطارها، ایجاد خطوط موازی و اتصال جدید به استان‌ها و مراکز بار دست‌یافتنی است و اجرای آنها جزو استراتژی‌های ما است که در سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه نیز قید شده است.

اسلامی با تأکید بر اینکه اراده قاطع برای توسعه راه‌آهن داریم، گفت: باید منابع را به‌جا هزینه کنیم و از هر هزینه‌ای، بتوانیم راندمان بالا نتیجه بگیریم همچنین آراستگی قطارها و اجرای بدون تأخیر اعزام قطارها به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند ساعت خود را با حرکت قطار تنظیم کنند.

وی تأکید کرد: با موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهوری، قرار شد از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تسریع در تکمیل احداث راه‌آهن چابهار زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰ اقدام شود.

اسلامی با اشاره به تلاش چینی‌ها برای به دست آوردن راه ابریشم خاطرنشان کرد: ما اجازه نمی‌دهیم چینی‌ها به این هدف دست یابند؛ باید با توسعه زیرساخت‌های ریلی، بهبود خدمات و کاهش بروکراسی اداری، ترانزیت ریلی را افزایش دهیم که با اجرای این اقدامات، می‌توانیم بخشی از ۱۰۰ میلیون تن حمل و نقل سالانه منطقه خزر و اقیانوس هند را با حمل و نقل ریلی به دست بیاوریم.