پاکستان در فکر صادرات کالا به روسیه از خاک ایران

سفیر پاکستان در روسیه اعلام کرد که دو کشور روند حمل و نقل دو جانبه کالا از خاک افغانستان را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از تاس، شفقت علی خان، سفیر پاکستان در روسیه، طی مصاحبه‌ای گفت که ترانزیت کالا بین دو کشور از خاک افغانستان آغاز شده است.

وی تأکید کرد: نکته مهمی که من می‌توانم به شما بگویم این است که برای نخستین بار حجم بزرگی از کالاهای تجاری از خاک افغانستان در حال انتقال بین روسیه و پاکستان است.

علی خان تأکید کرد: از آنجا که استفاده از حمل و نقل دریایی پیچیده‌تر شده، بسیاری از تجار پاکستانی در حال ارسال کالاهای خود به روسیه به وسیله کامیون و از خاک افغانستان هستند. پس از عبور از افغانستان این محموله‌ها به آسیای میانه رسیده و در گمرک کشورهای عضو اتحادیه اوراسیایی نظیر قرقیزستان یا قزاقستان بازرسی می‌شوند و نهایتا به روسیه می‌رسند.

سفیر پاکستان در روسیه در مسکو تاکید کرد کل این روند 25 تا 35 روز طول می‌کشد و هم اکنون با موفقیت در حال انجام است. از همین طریق برخی کالاها هم در حال حمل از روسیه به سمت پاکستان است.

این دیپلمات پاکستانی افزود: دو کشور در حال بررسی امکان عبور از خاک ایران برای حمل و نقل کالا بین خود هستند.

علی خان گفت:‌در همین قالب کالاها و کامیون‌ها از پاکستان وارد ایران می‌شوند و با عبور از دریای خزر به آذربایجان رفته و نهایتا وارد خاک روسیه می‌شود.

سفیر پاکستان می‌گوید، بنابراین چالش‌ها درواقع به خلق فرصت‌ها منجر می‌شوند، در حقیقت من خبردار شده‌ام که این مبادله از طریق چین هم در حال انجام است. البته مقیاس آن بزرگ نیست. کالاهای غیرفاسدشدنی به بنادر چین منتقل شده و از آنجا به مسکو حمل می‌شوند.