پهلوگیری پر تعداد کشتی‌ها در بندر اقیانوسی ایران برای تخلیه کالا‌ی اساسی

امروز در کنار پهلوگیری کشتی‌های متعدد در بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر هاب غلات، بندر چابهار هم به عنوان بندر اقیانوسی ایران، در حال پذیرش کشتی‌های متعدد حامل کالای اساسی و کانتینر است که همه نشان از بی‌رنگی تحریم‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در روزهای گذشته چندین گزارش از روند تخلیه کالاهای اساسی توسط کشتی‌های خارجی در بندر امام خمینی (ره) در خبرگزاری فارس منتشر شد که کاربران می‌توانند این گزارش‌ها را از اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا مشاهده کنند.

‌این کشتی‌ها حامل کالاهایی نظیر شکر، دانه کلزا، ذرت، جو، سویا، کنجاله سویا و غیره است و ا‌مروز انبارهای بندر امام خمینی مملو از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور است.

عادل در‌یس، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان،‌در پاسخ به خبرنگار فارس در این‌باره می‌گوید: در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد کشتی‌های تخلیه شده در زمینه کالای اساسی در بندر امام 85 درصد رشد داشته است.

به گفته وی در این مدت وزن کالای اساسی تخلیه شده بیش از 90 درصد رشد داشته است ضمن آنکه موجودی کالا در انبارها و محوطه بندر 60 درصد رشد داشته استت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان می‌گوید: امسال 63 کشتی حامل کالای اساسی تاکنون در بندر امام پهلوگیری کرده است که این رقم در سال قبل 34 فروند بود و شاهد رشد 85 درصدی در این حوزه هستیم؛ امسال تاکنون سه میلیون تن کالای اساسی و پارسال در این مدت زمان 1.6 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده است.

به گفته دریس موجودی انبارها تاکنون 2.8 میلیون تن در سال جاری بوده است که پارسال 1.8 میلیون تن در دو ماه ابتدایی سال بود.

پهلوگیری همزمان پنج کشتی حامل کالای اساسی در بندر چابهار

به گزارش فارس در بندر چابهار نیز امروز پنج فروند کشتی حامل کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و سایر کالاهای کانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته‌اند و این نشان از بی‌رنگی تحریم‌ها در بنادر، به عنوان اصلی‌ترین و بزرگترین مبادی صادرات و واردات کشور دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و‌ بلوچستان در این‌باره می‌گوید: در دو ماهه ابتدایی سال جاری، میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته حسین شهدادی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار در دو ماهه آغازین فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و‌ بلوچستان می‌گوید: بندر چابهار آماده ‌تخلیه به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور است؛ با روند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها، زمینه برای تامین کامیون در مسیر برگشت برای حمل کالاهای صادراتی از طریق بندر چابهار فراهم خواهد شد و این امر تاثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه واردات و صادرات دارد.

به گفته شهدادی، بندر چابهار برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای سایر کشورها نظیر هند و افغانستان مزیت های متعددی دارد.

‌مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این‌باره به فارس گفت: در راستای تأمین به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور هم اکنون تعداد پنج فروند کشتی حامل کالای اساسی شکر خام، برنج، گندم و کانتینر در ‌بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته است.

به گفته بهروز آقایی ‌ با ۲۴ ساعته شدن فعالیتها و تلاش‌های شبانه روزی هم اکنون فرآیند تخلیه کالاهای اساسی و کانتینرهای حاوی محموله های وارداتی و بارگیری کانتینرهای صادراتی در حال انجام است.