پویایی اقتصاد کشور با حرکت روبه‌جلوی تولید مسکن/ ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش اصناف انجام می‌شود

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: با توجه به فرایند ساخت مسکن و در نظر گرفتن تعداد کالا‌ها و خدماتی که در بخش صنعت و اصناف در ساخت مسکن مؤثر هستند متوجه می‌شویم که آن چیزی که می‌تواند اقتصاد کشور را پویا و راه اندازی کند، حرکت روبه‌جلوی تولید مسکن است.
جلال‌الدین محمد شکریه در گفت‌وگو با میزان، در خصوص فراخوان اصناف برای کمک به ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: در صورت تأمین اعتبار دولت برای ساخت این حجم مسکن، واحدهای صنفی می‌توانند در قالب پیمان‌های بزرگ با سود اندک در تأمین مصالح ساختمانی و علی‌الخصوص خدمات فنی در ساخت این حجم مسکن مشارکت گسترده‌ای داشته باشند و بخش عظیمی از اجرای این طرح را به عهده بگیرند.

وی در خصوص تاثیر اصناف در ایجاد اشتغال در کشور گفت: در حال حاضر و با توجه به ضعف قانون کار و مشکلات تأمین اجتماعی و این‌که هیچ‌گونه تشویقی برای فعالیت‌های واحدهای صنفی وجود ندارد ما ۹ و نیم میلیون اشتغال در حوزه اصناف داریم.

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران ادامه داد: با وجود مشکلاتی که ۳ میلیون واحد صنفی فعال در کشور با آن مواجه هستند ۹ میلیون و نیم فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند، باید به این موضوع توجه کرد که اگر توجهی به قانون کار و تأمین اجتماعی اصناف شود آنان ظرفیت خیلی بیشتری برای ایجاد اشتغال خواهند داشت و این مهم به‌شرطی محقق می‌شود که علاوه بر تغییر قوانین کار و بیمه تأمین اجتماعی ثبات نرخ ارز داشته باشیم و نظام بانکی در خدمت تولید باشد.

رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان در خصوص تأثیر اجرای طرح جهش تولید مسکن بر اشتغال و فعال شدن اصناف بابیان اینکه بارونق ساخت‌وساز مسکن ۲۰۰ الی ۲۵۰ رسته شغلی فعال خواهند شد، افزود: با توجه به فرایند ساخت مسکن و در نظر گرفتن تعداد کالاها و خدماتی که در بخش صنعت و اصناف در ساخت مسکن مؤثر هستند متوجه می‌شویم که آن چیزی که می‌تواند اقتصاد کشور را پویا و راه اندازی کند، حرکت روبه‌جلوی تولید مسکن است.

این فعال حوزه اصناف بابیان اینکه شاکله اقتصاد با سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تعریف می‌شود، افزود: ساخت مسکن نوعی تولید است و می‌دانیم که اگر تولید در کشور نباشد سرمایه‌های کشور برای خریدوفروش ارز، طلا و در حوزه واسطه‌گری صرف خواهد شد درحالی‌که باید با هدایت سرمایه‌های موجود به سمت تولید و اقتصاد مولد از اقتصادی متوازن و پایدار بهره‌مند شویم.

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران در پایان تأکید کرد: در حال حاضر و طبق آمار حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش اصناف انجام می‌شود و این درحالی است که تا به امروز دولت برای شکل‌گیری اصناف و تاب‌آوری آن‌ها در تکانه‌ها و بحران‌های اقتصادی هزینه‌ای نکرده است در نتیجه با نگاه ویژه و حمایت دولت از اصناف این قابلیت مطمئناً چندین برابر خواهد شد.