پی‌سازی ۹۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تکمیل شد

تهران- ایرنا- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: پی‌سازی (فونداسیون) حدود ۹۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تکمیل و پروژه‌ها وارد سایر مراحل ساخت شدند.

«محمود محمود زاده» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جزییات پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: مجموع پروژه‌های حمایتی ساخت مسکن که اکنون عملیات ساخت آن در حال اجراست، ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن و ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی است که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.

محمود زاده توضیح داد: وظیفه دولت ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال است که در مسکن شهری معادل سالی ۸۰۰ هزار واحد می‌شود و ۲۰۰ هزار واحد دیگر ساخت مسکن روستایی است؛ اکنون از سقف ساخت‌وساز مسکن شهری هم جلوتر هستیم.

وی گفت: در هفت ماه اخیر مهم‌ترین کار اجرایی در بخش مسکن که «تامین زمین» بوده که انجام شده است. تاییدیه طرح، اخذ پروانه ساختمان، تایید نقشه‌های فنی و فراخوان برای تعیین سازنده در مراحل بعدی است که انجام شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تا امروز (در هفت ماه اخیر) بیش از ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد مراحل اجرا شده که این تعداد واحد جدا از سایر طرح‌های حمایتی است که در دولت‌های قبل شروع شده بود. اکنون این واحدها مراحل خاکبرداری را طی می‌کنند و به مرحله تکمیل پی سازی و اجرای فیزیکی ساختمان رسیده‌اند.

محمود زاده افزود: علاوه بر ساخت ۳۲۱ هزار واحد، ۱۰۸ هزار واحد نیز در غالب پروژه‌های خودمالک اخذ تسهیلات شده و به بانک معرفی شده‌اند. جمع این ارقام ۴۳۰ هزار واحد مربوط به ساخت مسکن شهری است و آمار ساخت مسکن روستایی جدا است.

وی درباره وضعیت ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن نیز به ایرنا، گفت: در دولت قبل بیش از ۵۰۰ هزار واحد شروع به عملیات ساخت شد و هنگامی که قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد، مزایایی در قانون دیده شد که متقاضیان اقدام ملی تمایل داشتند از آن استفاده کنند. این مزایا شامل افزایش سقف تسهیلات بانکی به ۴۵۰ میلیون تومان و تخفیفات در مالیات و انشعابات بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: دولت نیز برای اینکه با انصراف متقاضیان اقدام ملی مواجه نشود، اجازه داد افرادی که در طرح اقدام ملی ثبت نام کردند از مزایای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند، درحالی‌که هر دو طرح حمایتی است و مصوبه‌ای اخذ شد که هر دو طرح ادغام شوند و اکنون در غالب یک طرح پیشرفت دارد.

تامین ۷۰ درصد زمین ساخت ۴ میلیون مسکن

محمود زاده درباره آخرین وضعیت تامین زمین نیز گفت: حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی شش ماه گذشته تامین قطعی شده است؛ علاوه بر آن معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، زمین شناسایی شده که نیازمند تعیین کاربری یا الحاق به محدوده و یا بررسی فنی در سطح شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی دارد.

محمود زاده ادامه داد: در انتظار تعیین تکلیف نهایی این زمین‌ها هستیم. در صورت تعیین تکلیف نهایی، زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تامین خواهد شد. از کل ۴ میلیون واحدی مسکونی که قرار است طی ۴ سال توسط دولت ساخته شود، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی است.

وی توضیح داد: با احتساب تعیین تکلیف نهایی زمین برای ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی حدود ۷۰ درصد زمین برای ساخت مسکن تامین شده است و این در حالی است تامین همه ۷۰ درصد اراضی مسکن‌سازی از محل اراضی وزارت راه و شهرسازی انجام شده کار بزرگی انجام محسوب می‌شود.