چالش‌های بازار اهن در فصل سرما

آهن پرایس: روز گذشته نرخ دلار با اندکی نوسان افزایشی در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۷۳۰ تومان به فروش رسید، این در حالی است که اخبار بازار آهن بیانگر ثبات قیمت اهن الات در غالب شرکت‌ها بود.

همچنین طبق گزارش‌ها از بورس کالا روز گذشته قیمت میلگرد رشد ۳ درصدی را تجربه کرد به‌طوری که از نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان فراتر رفت، قیمت تیرآهن نیز در مقایسه با عرضه پیشین آن رشد ۲ درصدی را تجربه کرد اما این رشد قیمت‌ها در بازار آهن چندان تأثیرگذار نبود و نتوانست تغییری در قیمت‌ها اعمال کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت شدید تقاضا در بازار آهن

در بررسی دلایل رکود و ثبات حاکم بر بازار می‌توان به عامل پیش خور شدن رشد نرخ محصولات فولادی در بورس کالا در چند روز اخیر اشاره کرد، زیرا با افزایش نرخ شمش قیمت‌ها در بازار آهن نیز روند تصاعدی پیدا کرد اما روز گذشته این روند متوقف شد و افزایش قیمت چندانی رخ نداد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که قیمت آهن آلات در یک محدوده رشد و افت تثبیت شده و ظاهرا تا پایان فصل پاییز هم این چرخه و روند ادامه‌دار باشد.

همچنین آخرین اخبار از مذاکرات برجام حاکی از این است که در پی سفر معاون وزیر خارجه به بروکسل، دیداری با معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته که گویا نتیجه این دیدار توافق طرفین درباره بازگشت به مذاکرات وین بوده است. علی باقری در این زمینه در حساب شخصی توییتر خود نوشت: «گفت‌وگویی جدی با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتیم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر (هفته دوم آذرماه) مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق بازگشت به وین نیز هفته آینده اعلام خواهد شد.»

در این میان وزیر امور خارجه نیز تأکید کرد: برگشت کشورهای دیگر به برجام هدف ما نیست، مهمترین مسئله‌ای که مورد توجه ماست لغو تحریم‌ها به صورت کامل است.

حال با توجه به تأثیری که اخبار سیاسی در تمامی بازارها برجای می‌گذارد باید منتظر ماند و دید انعکاس این خبر مثبت در بازار آهن به چه صورت خواهد بود، آیا به روند کاهشی بازار منجر خواهد شد یا این رکود و ثبات ادامه‌دار خواهد داد.

تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن در روز گذشته بیانگر ثبات قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها بود، البته در این میان دو الی سه شرکت نیز با کاهش ۲۰ الی ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند. نبشی و ناودانی نیز با حفظ قیمت روز سه‌شنبه در بازار عرضه شد.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی رخ داد. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند اکثر محصولات فولادی با حفظ قیمت‌ها در بازار عرضه شد، البته محصولات ۲ شرکت نیز کاهش قیمت داشت.

کمبود انرژی چالشی برای صنعتگران

در پی برگزاری نشست هم‌اندیشی با حضور شرکت‌های آهن اسفنجی، چالش‌های مهم این حوزه مورد بحث قرار گرفت. از جمله این مباحث می‌توان به مصرف ۷ درصدی زنجیره فولاد از کل گاز کشور اشاره کرد. تقاضای کمک از بخش خصوصی برای واردات گاز و همچنین ثبت نام تولیدکنندگان آهن اسفنجی در سامانه جامع تجارت محور مباحث این نشست بود.

از جمله شرکت‌هایی که در این نشست حضور داشتند شرکت‌های پارس فولاد سبزوار، فولاد میانه، فولاد خراسان، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، کاوه جنوب و … را می‌توان نام برد.

از آنجایی که تأمین انرژی گاز و برق این روزها برای تولیدکنندگان فولاد به چالش بزرگی تبدیل شده است، محمود ارباب‎زاده مدیرعامل فولاد سفید دشت به محدودیت‌های احتمالی در زمینه تولید اشاره کرد و گفت: طبق تجربه احتمال اینکه در فصل زمستان با کمبود گاز مواجه شویم بسیار بالاست و این مسئله کاهش تولید را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در روند تولید مشکلی ایجاد نشود حجم تولید نیز به مقدار کافی خواهد بود در نتیجه نیاز مصرف‌کننده هم تأمین می‌شود، از این رو احتمال می‌رود که قیمت‌ها کاهشی شود، چنانچه مشکل تأمین گاز رفع نشود چرخه تولید به ویژه تولید آهن اسفنجی با چالش روبه‌رو خواهد شد.

بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در زمینه بحران قطعی گاز ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: هر شخصی که مسئولیتی برعهده می‌گیرد در حوزه‌ای که سکان‌دار آن است باید برای حل معضلات و همچنین جلوگیری از ایجاد مشکلات و موانع در آن حوزه تدابیر لازم را بیندیشد.

تمام حوزه‌ها زنجیره‌وار به هم وابسته هستند و در صورت مشکل در یک حوزه‌ بقیه بخش‌ها هم درگیر خواهند شد، به همین ترتیب قطعی گاز و برق همانطور که به امر تولید و کارخانه‌ها آسیب می‌زند در نهایت گریبانگیر مردم هم خواهد شد. از این رو اتخاذ تصمیمات و ارائه راه‌حل‌هایی که این چالش‌ها را حل کند امری ضروری می‌نماید.
در سال گذشته با بحران قطعی گاز و برق مواجه بودیم که به زیان و آسیب تولیدکنندگان منجر شد، از این رو انتظار می‌رود دولت برنامه‌ای اساسی برای حل بحران تدوین کند زیرا این مشکل علاوه‌بر کارخانه‌ها گریبان مردم عادی را نیز خواهد گرفت.

در ادامه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از تلاش برای کاهش قطعی گاز کارخانه‌ها خبر داد و اظهار کرد: برای کاهش قطعی گاز فعالان صنعت با وزارت نفت توافقاتی صورت گرفته است، از طرفی کارخانه‌ها حدود ۶ الی ۸ میلیون تولید مازاد دارند که در صورت قطعی گاز بری جبران کمبود بازار در نظر گرفته شده است تا دست‌کم در زمینه عرضه محصول مورد نیاز مصرف‌کننده چالش مضاعفی نداشته باشیم.

براساس توافقی که انجام شده تولیدکنندگان مجاز به تأمین برق مصرفی خود هستند و در صورت لزوم نیز می‌توانند مابقی آن را به شبکه سراسری بفروشند. درصورتی که صنعتگران فولاد برای تأمین برق مورد نیاز خود تدبیری نیندیشند قطعا با مشکلات بزررگتری مواجه خواهند شد اگرچه تأمین سوخت نیروگاه نیز توسط وزارت نیرو امری ضروری است.