چالش‌های تولیدکنندگان مصالح ساختمانی

یک تولیدکننده و فعال صنعت مصالح ساختمانی گفت: نوسانات ارزی و عدم اعتماد به تولیدکنندگان بومی از اصلی‌ترین مشکلات این صنعت در سطح استان اردبیل است.

به گزارش روزگارمعدن، مهدی شاهنده اظهار کرد: اگر هرکدام از این دو مورد مرتفع شود، ۵۰ درصد از مشکلات تولیدکنندگان این صنعت در استان را می‌تواند حل کند.

وی با بیان اینکه استان اردبیل در صنعت تولید مصالح ساختمانی نسبت به سایر استان‌ها نسبتا ضعیف است، اضافه کرد: دو برند در صنعت مصالح ساختمانی استان اردبیل شناخته شده هستند و بقیه تولیدکننده‌ها در حد تأمین مصالح داخل استان فعالیت می‌کنند و گهگاهی می‌بینم که فعالان این صنعت در حال جمع‌آوری و تعطیلی شغل خود هستند.

شاهنده با بیان اینکه چالش‌هایی که در طول مدت ۷ سال تولید داشتیم بیشتر از نوسانات ارزی سرچشمه می‌گیرد، تصریح کرد: مواد اولیه مثل پلیمر و پودر رنگی بر اساس تغییرات ارزی ارائه می‌شود به طور مثال سال ۹۳ سیمان سفید ۶ هزار تومان بود و الان در بازار آزاد ۵۰ هزار تومان شده است که یک جهشی تقریباً ۹ برابری است درحالی‌که فروش ما ۱۳ هزار تومان بود و الان ۴۲ هزار تومان شده است.

وی با بیان اینکه همه مواد اولیه با نرخ روز ارز به تولیدکنندگان ارائه می‌شود اما و ما امکان فروش ارزی نداریم، تصریح کرد: امسال مشکل نبود سیمان واقعاً برای تولیدکنندگان معضل بزرگی بود و کارگاه‌ها روبه تعطیلی رفتند و از طرف دیگر مشکلات قطعی برق هم ضررهایی به تولید وارد کرد. این تولیدکننده مصالح ساختمانی با بیان اینکه برای مرتفع کردن مشکلات ثبات نرخ ارزی یا دادن یارانه برای تولید است، ادامه داد: بهترین راهکار همان اولی بوده و دادن یارانه بیشتر به معنای پاک‌کردن صورت‌مسئله است. شاهنده با بیان اینکه مشکلات برق باید با تولیدکنندگان هماهنگ شده یا مدیریت شود تا تولیدکنندگان بیشتر از این متضرر نشوند، بیان کرد: مواردی مثل مسکن، خودرو، آهن و طلا همیشه با نرخ روز و با فرمول ارز به‌دست مصرف‌کننده میرسد اما در تولید مصالح ساختمانی این فرمول استفاده نمی‌شود و سعی در جبران از راههایی چون نیروی کار ارزان و کم کردن کیفیت می‌کنند و این باعث اختلافات فاحش در یک جنس از تولید می‌شود. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در اردبیل نمی‌توانند برندسازی کنند، گفت: فروشندگان مصالح ساختمانی استان از محصولات تولیدی استان استقبال نمی‌کنند و معمولا محصولات استان‌های دیگر را می‌فروشند و این فرهنگ غلط سبب می‌شود محصولات تولیدی استان برندسازی نشود درحالی‌که محصولات تولیدی استان‌ها را به آزمایش دادم و نتایج آزمایشگاهی ارائه کردم اما باز فرهنگ غلط غریبه پرستی در این استان تولیدکنندگان را با مشکلات عدم توسعه مواجه کرده است.

شاهنده در مورد فقدان موفقیت تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استان در صادرات محصولات تشریح کرد: بازار بین‌المللی به دنبال تولید گسترده و یکنواخت است بنابراین اول باید مواد اولیه به میزان کافی در دسترس باشد و مسئله بعدی حمایت و فرهنگ‌سازی صحیح استفاده از مصالح ساختمانی داخل استانی است و این حمایت باید هم از طرف نهادهای دولتی و هم از طرف مردم انجام شود.