کاهش حدود یک درصدی تورم مسکن

نرخ تورم ماهیانه مسکن کل کشور در آذرماه ۱۴۰۱ معادل ۲.۸ درصد اعلام شد که در مقایسه با ماه قبل ۰.۹ درصد افت کرده است.

به گزارش ایسنا، جدیدترین گزارش مرکز آمار درخصوص شاخص قیمت کالاها و خدمات نشان می‌دهد تورم ماهیانه مسکن کل کشور در آذرماه ۱۴۰۱ به ۲.۸ واحد درصد رسیده است. نرخ رشد نقطه به نقطه که مقایسه میزان افزایش قیمت در مقایسه با آذرماه سال گذشته را به تصویر می‌کشد از افزایش ۴۱.۷ درصد حکایت دارد. تورم سالیانه مسکن کشور یعنی رشد قیمت طی ۱۲ ماه منتهی به آذر ۱۴۰۱ نیز گویای افزایش ۳۲.۸ درصد است.

ماه قبل از آن یعنی آبان ۱۴۰۱ سه شاخص مذکور به ترتیب ۳.۷ درصد، ۳۹.۲ درصد و ۳۱.۵ درصد بود. بدین ترتیب تورم نقطه به نقطه مسکن کل کشور ۲.۵ درصد افزایش و تورم ماهیانه ۰.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. این به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه از سرعت افزایش قیمت در مقایسه با آبان ماه کاسته شده است.

در بخش اجاره نیز آذرماه ۱۴۰۱ با تورم ۲.۸ درصدی در مقایسه با آبان ماه مواجه بودیم. رشد نقطه به نقطه قیمت اجاره ۴۱.۶ درصد و رشد سالیانه آن ۳۲.۶ درصد بوده است.

تورم ماهیانه اجاره بها در آبان امسال ۳.۷ درصد، نقطه به نقطه ۳۹.۱ درصد و سالیانه ۳۱.۳ درصد بود. بدین ترتیب سرعت رشد اجاره بها در آذرماه نسبت به آبان ماه نیز ۰.۹ درصد افت کرده است.

بررسی وضعیت بازار مسکن کل کشور در ۹ ماه گذشته حاکی از آن است که رشد ماهیانه قیمت مسکن در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیرماه ۳.۸ درصد، مردادماه ۲.۸ درصد، شهریورماه ۳.۵ درصد، مهرماه ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد و آذر ۲.۸ درصد بوده است.

میزان افزایش ماهیانه نرخ اجاره در کل کشور نیز در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیر ۳.۸ درصد، مرداد ۲.۹ درصد، شهریور ۳.۵ درصد، مهر ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد و آذر ۲.۸ درصد اعلام شد.

همانطور که آمار روایت می‌کند سرعت رشد قیمت‌ها در بازار مسکن در هر دو بخش فروش و اجاره در مقایسه با آبان ۰.۹ درصد و نسبت به مهرماه ۳.۳ درصد کاهش یافته است.

از طرف دیگر بررسی شاخص قیمت مصرف کننده در آذر ۱۴۰۱ گویای آن است که نرخ تورم ماهیانه ۱.۹ درصد، تورم نقطه به نقطه ۴۸.۵ درصد و تورم سالیانه ۴۵ درصد بوده است. بدین ترتیب در یک ماه اخیر قیمت مسکن ۰.۹ درصد بیش از تورم عمومی افزایش داشته است.