کاهش قیمت مصالح ساختمانی، مسکن را ارزان می‌ کند؟

قیمت برخی انواع مصالح ساختمانی در زمستان کاهشی شده است؛ اما آیا این موضوع به کاهش قیمت مسکن منجر می‌شود؟

اقتصاد آنلاین- پریسا شاکری؛ فعالان بازار آهن خبر می‌دهند که قیمت میلگرد تمام شرکت‌ها فعلا ثابت و قیمت‌ها در بازار نبشی و ناودانی ثابت مانده است. این اتفاق در بازار تیرآهن کیلویی و شاخه‌ای هم تکرار شده است. در بازار سیمان اما گفته‌می‌شود که قیمت‌ها سقوط کرده است. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به مهر گفته است که قیمت یک تن سیمان پاکتی در بورس کالا ۴۸۰ هزار تومان است که قیمت هر پاکت سیمان را در محدوده زیر ۲۵ هزار تومان قرارداده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بهای یک پاکت سیمان در تابستان امسال تا ۱۰۰ هزار تومان هم رسید و مرکز آمار ایران تورم برخی انواع مصالح ساختمانی را در نیمه اول سال سه رقمی اعلام کرد اما آیا آرامش نسبی بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود؟

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: اول اینکه در بازار سیمان ۲۵ هزار تومانی وجود ندارد و قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا ۲۵ هزار تومان اعلام شده و در مقاطعی تا ۴۰ هزار تومان هم رسیده است اما اگر به این قیمت، هزینه حمل و نقل از کارخانه تا شهرها، هزینه تخلیه و بارگیری مجدد و سود خرده‌فروشی را اضافه کنید در نهایت سیمان با قیمت خیلی بالاتر به دست تولیدکننده می‌رسد.

او ادامه می‌دهد: قیمت هرکیلوگرم میلگرد در بازار هم حدود ۱۵ هزار تومان است و تغییر چندانی نداشته است اما اینکه آیا این اخبار منجر به کاهش قیمت مسکن می‌شود؟ باید بگویم که تاثیر چندانی در قیمت تمام شده مسکن نخواهد گذاشت.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید می‌کند: در حال حاضر مهم‌ترین عامل قیمت تمام شده مسکن، زمین است که تورم آن صعودی است؛ در کنار آن نهاده‌های تولید و مصالح ساختمانی، دستمزد کارگر، هزینه انشعابات آب و برق و تاسیسات، دستمزد خدمات فنی و مهندسی و مجوزهای شهرداری و … هم وجود دارد که اغلب این موارد افزایشی بوده و از بین تمام این موارد بازار مصالح ساختمانی فقط یک گزینه است و در این یک گزینه سیمان و میلگرد فقط دو قلم مصالح ساختمانی مورد استفاده تولیدکنندگان هستند.

پورحاجت با اشاره به هزینه گزاف خدمات فنی و مهندسی و خدمات شهرداری می‌گوید: بسیاری از خدمات فنی و مهندسی صوری است و درآمد ناپایدار شهرداری‌ها هم باعث شده است که فشار تامین بودجه این نهاد بر دوش بازار مسکن بیفتد.

او ادامه می‌دهد: مجموع این عوامل باعث شده است که ساخت و ساز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته باشد و بسیاری از سازندگان مسکن از این بازار کوچ کنند یا اینکه در رکود بازار دچار خواب سرمایه شده‌اند و با نقدینگی که در دست دارند، قادر نباشند حتی زمین مورد نیاز خود را برای ساخت و ساز بخرند.

این فعال بازار مسکن می‌گوید که در حال حاضر حداقل قیمت تمام شده ساخت یک مترمربع مسکن حدود ۶ میلیون تومان است و این عدد برای ساخت یک مسکن متوسط در ساختمان حداکثر ۴ طبقه به حدود ۸.۵ میلیون تومان می‌رسد و با افزایش طبقات این عدد بیشتر می‌شود و قیمت ساخت یک متر مربع مسکن لوکس بین ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تومان است.