۹ هزار واحد مسکن ملی بدون زمین

در حال حاضر میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه مسکن سازی بنیاد مسکن حدود ۲۳ درصد است، برای مثال در قم ۱۸۰ واحد به بهره برداری رسیده و در حال حاضر نیز حدود ۳۰۰۰ واحد تا دهه مبارک فجر قابل افتتاح خواهد شد.

اقتصاد۲۴ حمیدرضا سهرابی؛ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در خصوص ساخت مسکن ملی به خبرنگار مهر گفت: از یک میلیون مسکن که وعده دولت بوده است ساخت ۴۰۰ هزار واحد آن را بنیاد مسکن بر عهده دارد که ۲۰۰ هزار واحد آن روستایی و ۲۰۰ هزار واحد دیگر آن در شهر‌های زیر صد هزار نفر جمعیت می‌باشد.

وی در ادامه بیان کرد: در کلانشهر‌ها بنیاد مسکن تعهدی برای ساخت ندارد، ولی در برخی از شهر‌ها مانند بندرعباس، قم، گرگان، ایلام، همدان، قزوین و… ساخت و ساز‌های آغاز شده است و در کل کشور نزدیک به ۱۲۰ هزار واحد در دست اقدام است. بنیاد مسکن پروژه‌هایی را آغاز می‌کند که زمین آن قابلیت ساخت، امکان زیر ساختاری و دریافت پروانه داشته باشد.
۹ هزار واحد بدون زمین

وی در ادامه بیان کرد: ۱۲۰ هزار متر پروژه تعریف شده است که ۱۱۰ هزار واحد از سوی متقاضیان پرداخت شده است که حدود ۹ هزار واحد آن زمین ندارد یا اینکه زمین‌های آن مشکل دارد. در بخش قابل توجهی از این موارد با وجود این که زمین هست و برنامه ریزی شده، اما زمین معارض دارد و دادگاه زمین را از وزارت راه و شهرسازی گرفته است. این ۹ هزار واحد از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ تأیید شده است و بررسی صلاحیت متقاضیان صورت گرفته، ولی زمین برای ساخت آن‌ها تأمین نشده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن درخصوص واحد‌های ساخته شده گفت: در حال حاضر میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه مسکن سازی بنیاد مسکن حدود ۲۳ درصد است، برای مثال در قم ۱۸۰ واحد به بهره برداری رسیده و در حال حاضر نیز حدود ۳۰۰۰ واحد تا دهه مبارک فجر قابل افتتاح خواهد شد.

حمیدرضا سهرابی در ادامه از ساخت واحد‌های یک طبقه به خبرنگار مهر گفت: در هر شهری که قرار است خانه سازی صورت گیرد براساس فرهنگ آن محل تصمیم گیری می‌شود به طور مثال یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و… اگر زمین تأمین شود قطعاً خانه‌های یک طبقه براساس فرهنگ آن منطقه ساخته می‌شود، اما در شهری مانند گرگان به دلیل کمبود زمین و تقاضای زیاد نمی‌توان یک طبقه ساخت و ساختمان‌ها حداقل باید بین ۴ الی ۵ طبقه ساخته شود.

وی در ادامه درخصوص اینکه در کلانشهر مثل تهران بنیاد مسکن ساخت و سازی دارد یا خیر؟ گفت: بنیاد متولی ساخت مسکن در کلانشهر‌ها نیست بنابراین در تهران برنامه‌ای برای ساخت در قالب نهضت ملی ندارد، اما در دماوند و شهرستان‌های اطراف حدود ۱۲۰۰ واحد در دست اجرا دارد. از سوی دیگر در تهران هم براساس اینکه تفاهم نامه‌ای با شهرداری درخصوص نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰ و… صورت گرفته، حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی قرار است که با همکاری شهرداری عملیات اجرایی شروع شده است.

حمیدرضا سهرابی درخصوص تسهیلات بانکی برای ساخت و ساز‌های نهضت ملی مسکن با بیان اینکه برای کلانشهر‌ها ۴۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون تومان، سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان و روستا‌ها ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: تسهیلات بانکی و تهیه زمین مهمترین بخش‌هایی است که به تسریع ساخت و ساز کمک می‌کند.
مصالح گران شده خانه هم گران شده است

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به گرانی مصالح واحد‌های نهضت ملی هم گران خواهد شد؟ اظهار داشت: مصالح گران است و این گرانی مسکن را هم گران کرده است در حال حاضر واحد‌هایی که تحویل داده شده با همان قیمت قبل واگذار شده است و قیمت‌های مسکن به روز خواهد شد مثلاً ما قبلاً خانه ساخته ایم با فولاد ۶ هزار تومانی که امروز فولاد شده ۱۷ هزار تومان یا با فوم زیر صد هزار تومانی خانه ساخته ایم امروز فوم بالای (بین ۴۰۰ تا ۶۰۰) هزار تومان است این قیمت‌ها بر قیمت تمام شده مسکن تأثیر دارد.
منبع: مهر