آرامش نسبی در بازار آهن و فولاد/ شرط تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: در صورت حمایت دولت و ارگان‌های دولتی، تولید داخل رونق می‌گیرد و هدف دولت برای ساخت یک میلیون مسکن محقق می‌شود.

حمیدرضا رستگار اظهار کرد: معمولاً در این فصل بازار با کمبود آهن مواجه نیست؛ روال بازار به این صورت است که به دلیل بارندگی و وضعیت جوی، مصرف آهن معمولی است و پروژه‌هایی که به صورت جزئی کم و کسر دارند، از بازار جنس می‌خرند. رکود کنونی نیز مربوط به وضعیت فصل است.

آرامش نسبی بر بازار حاکم است

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه تولید آهن و فولاد در کشور به اندازه مکفی انجام می‌شود و نیازی به واردات نداریم، افزود: قیمت‌ها نیز روال عادی دارد و نوسانات به صورت جرئی است و تغییرات چندانی در قیمت‌ها نداشته‌ایم. تا پایان سال هم احتمالاً همین روال خواهد بود.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که تصمیمات اقتصادی که دولت می‌گیرد در قیمت تمام شده محصولات به ویژه آهن و فولاد اثر می‌گذارد؛ بنابراین اگر قیمت حامل‌های انرژی تغییری نکند، روال قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد عادی خواهد بود؛ البته بعضاً نوساناتی در قیمت آهن و فولاد می‌بینیم ولی رویداد خاصی نبوده و امیدواریم به تعادل برسد.

رستگار گفت: این نوسانات در قیمت آهن و فولاد نیز ناشی از نوسانات نرخ ارز است از این رو اگر دولت بتواند نرخ ارز را به تعادل برساند، نوسانات قیمتی در بازار آهن و فولاد نیز به حداقل می‌رسد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات که نرخ ارز افزایشی می‌یابد، قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد دچار نوسانات جهشی می‌شوند؛ این در حالیست که آهن و فولاد تولید داخلی است و نباید از نرخ ارز اثرپذیری خاصی داشته باشد و نباید نرخ تولید فولاد داخلی را به نرخ جهانی گره بزنیم. در داخل با ریال هزینه و بعد قیمت را بر اساس نرخ جهانی تعیین می‌کنیم.

شرط تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در مورد برنامه دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال، اظهار کرد: اگر این برنامه دولت عملیاتی شود، بازار آهن و فولاد متحول می‌شود و به تولید کمک می‌کند و این بخش رونق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اینکه بگوییم در حال حاضر به صورت صد درصدی ظرفیت تولید یک میلیون مسکن را داریم درست نیست، اما اگر حمایت شود و وزارتخانه‌ها وارد عمل شوند، امکانش وجود دارد و بازار آهن و فولاد نیز رونق خوبی می‌گیرند. بنابراین در صورت حمایت دولت و ارگان‌های دولتی، تولید داخل رونق می‌گیرد و هدف دولت برای ساخت یک میلیون مسکن محقق می‌شود.