اختصاص ۵۴۵ میلیارد تومان برای ساخت مسکن روستایی در گلستان/۳۰۰۰ خانوار محروم صاحب خانه می‌شوند

گروه استان‌ها- مدیرکل بنیادمسکن گلستان گفت: امسال ۵۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی و بهسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی به استان اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سید محمد حسینی امشب در نشست با مجمع نمایندگان استان به نقش بنیاد مسکن در محرومیت‌زدایی و عمران و آبادانی روستاها اشاره کرد و اظهارداشت: مشکلی برای تأمین اعتبار برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند از تسهیلات بنیادمسکن استفاده کنند.

وی اشاره‌ای هم به وضعیت واحدهای مسکونی در روستاهای استان کرد و گفت: براساس سرشماری سال 95 در 933 روستای استان حدود 228 هزار واحد مسکونی وجود داشت که 128 هزار واحد غیرمقاوم بود که از آن زمان تا پایان سال قبل 18 هزار واحد مسکونی را در استان مقاوم سازی و نوسازی کردیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با بیان اینکه سالانه 200 هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور مقاوم سازی می‌شود، افزود: سهمیه استان نیز به طور متوسط 3 تا 4 هزار واحد بود که این عدد امسال به 10 هزار واحد در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و مسکن محرومان افزایش یافته است.

وی مجموع اعتبارات اختصاص یافته برای ساخت مسکن در استان را برای سالجاری 545 میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد: در صورت تخصیص اعتبارات بنیاد مسکن این آمادگی را دارد تا در بازه زمانی 5 ساله همه واحدهای مسکونی بی دوام استان را مقاوم سازی کند.

وی درباره طرح مسکن محرومان نیز گفت: 195 میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافته که به ازای هر واحد مسکونی 40 میلیون تومان تسهیلات و 25 میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می شود. درخواست ما از نمایندگان این است تا سقف تسهیلات نوسازی مسکن در بودجه سال آینده به 100 میلیون تومان افزایش یابد.

حسینی همچنین خبر از افتتاح 22 هزار و 352 واحد مسکونی در روستاهای سیل زده استان خبر داد و گفت: تعهدات بنیاد مسکن استان در خردادماه به اتمام رسیده و قرار است در 21 مهرماه به صورت ویدئوکنفرانسی توسط رئیس جمهور افتتاح شود. همچنین 500 پروژه روبنایی در روستاها نیز قرار است در آن روز به بهره برداری برسد.

وی در ادامه به حادثه خیزی استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال 4 حادثه شامل رانش زمین، سیل و زلزله داشتیم که یکهزار واحد مسکونی در این حوادث تخریب شد که بازسازی آنها با منابع داخلی بنیاد مسکن آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان به تهیه و اجرای طرح هادی در روستاهای استان نیز اشاره کرد و گفت: طرح هادی و ساخت مسکن روستایی سبب ماندگاری جمعیت در روستاها شده است. همه 933 روستای بالای 20 خانوار استان دارای طرح هادی مصوب هستند اما بخشی از این طرح‌ها نیاز به بازنگری دارند که باید منابع اعتباری آن تأمین شود.