ادعای یک کارشناس در مورد قیمت مسکن

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه افزایش قیمت خانه در اسفند ماه قابل پیش بینی بود و همه ساله اتفاق می‌افتد​ گفت: این بار رشد نرخ ارز به تشدید قیمتها دامن زد و شیوع کرونا هم نتوانست جلوی روند تورمی بازار مسکن را بگیرد.

حسن محتشم در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در وضعیتی که دولت با کسری بودجه مواجه است و درآمدهای ارزی متاثر از تحریمهای ظالمانه کاهش پیدا کرده، راه پرداخت حقوقها و تامین هزینه‌های جاری فقط چاپ پول است که منجر به تورم در همه بخشها می شود و نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن ثابت بماند.

وی افزود: اواخر سال گذشته قیمت غیررسمی دلار از حدود ۱۲ هزار تومان به بالای ۱۵ هزار تومان رسید؛ قیمت خودرو بالا رفت؛ کالاهای مصرفی گرانتر شد و در کمال تعجب، عده‌ای از افراد عنوان می کنند نباید قیمت خانه بالا برود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مسکن هنوز هم تقاضای خود را دارد تاکید کرد: دو نوع تقاضا همواره در بخش مسکن وجود دارد که یکی مصرفی و دیگری سرمایهای است. در بخش مصرفی به دلیل کاهش قدرت خرید، تقاضا پایین آمده اما تقاضای سرمایه‌ای کماکان وجود دارد. علتش هم این نیست که سرمایهگذاران میخواهند از طریق مسکن سود ببرند، بلکه بیشتر به دنبال حفظ ارزش پول در شرایط تورمی هستند.

محتشم، افزایش قیمت مسکن در سال جاری را در صورت ادامه وضعیت کنونی اقتصاد کلان، محتمل دانست و مدعی شد: اگر ویروس کرونا گسترش پیدا کند، ممکن است در کوتاه مدت شاهد اثر منفی در بازار مسکن باشیم اما قطعاً پس از آن مقطع که مدت زمان آن هنوز معلوم نیست نرخ ها بالا خواهد رفت.

انتظارات تورمی منجر به افزایش تقاضای مسکن در پایان سال می شود

وی با اشاره به افزایش ۸.۷ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در اسفند ۱۳۹۸ نسبت به بهمن ماه اظهار کرد: به دلیل رشد تقاضا که معمولا در ماههای پایانی سال ایجاد می شود، قیمت مسکن در اسفند ماه افزایش می یابد؛ زیرا خریداران با توجه به تورم سیستماتیک سالانه اقتصاد ایران سعی می کنند در پایان سال خرید خود را نهایی کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: امسال دو عامل دیگر هم علاوه بر انتظارات تورمی به افزایش قیمت ها دامن زد که یکی تغییر قیمت بنزین و دیگری افزایش نرخ دلار بود. کاهش معاملات متاثر از گسترش ویروس کرونا نیز نتوانست جلوی رشد قیمتها را بگیرد.

محتشم با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید برای شرایط موجود چاره اندیشی کند گفت: قیمت مسکن تنها زمانی کنترل می شود که شرایط کلی اقتصاد کشور بهبود پیدا کند. در بخش مسکن دو عامل زمین و مصالح ساختمانی باعث افزایش قیمت ها می شود. در کلانشهرها با کمبود زمین مواجهیم و طبیعتاً نرخ ها در این حوزه همواره صعودی بوده است. همچنین مادامی که شاهد تورم در همه بخش ها از جمله مصالح ساختمانی باشیم رشد قیمت مسکن اجتناب ناپذیر است.