اصلی ترین مصالح ساختمان سازی

مصالح ساختمان به موادی می‌گویند که در احداث و تولید سازه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت یک بنا از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که طبیعی یا مصنوعی و خام یا ترکیبی بوده و هریک از ویژگی‌های منحصر بفردی برخوردار است. برخی از رایج‌ترین مصالحی که از زمان‌های قدیم تا به امروز همچنان مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هنوز جایگاه خود را در صنعت معماری و ساختمان‌سازی حفظ کرده‌اند عبارتند از چوب، سیمان، فلز، آجر و بتن. در این مطلب به بررسی انواع مصالح ساختمان و کاربرد و ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

انواع مصالح ساختمانی

مصالح ساختمان بر اساس جنس به دو دسته‌ی مصالح مرکب و مصالح ساده تقسیم می‌شوند:

مصالح ساده به انواع مصالح طبیعی یا مصنوعی گفته می‌شود که مواد تشکیل دهنده‌ی مشابهی داشته باشند. مصالحی مثل شن، آجر، سیمان و بلوک جزء مصالح ساده محسوب می‌شوند. از انواع آجر می‌توان به آجر دکوراتیو، آجر نسوز، آجر لفتون و … اشاره کرد که در پایین توضیح خواهیم داد.

مصالح مرکب

مصالح مرکب به انواع مصالح طبیعی و یا مصنوعی می‌گویند که در تولید آنها از چند نوع ماده استفاده می‌شود. ملات، بتن و ایزوگام جزء مصالح مرکب به شمار می‌روند.

مصالح ساختمانی بر اساس نحوه تولید به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

مصالح ساختمانی پیش ساخته

اصلی ترین مصالح ساختمان سازی

مصالح پیش ساخته به مصالحی اشاره دارد که در کارخانه یا کارگاه‌های گوناگون تولید شده و سپس به محل اجرای پروژه منتقل می‌شوند. مصالح پیش ساخته هزینه های کلی پروژه و زمان اجرای آن را کاهش می‌دهند. همچنین با کاهش حجم ضایعات ساخت و ساز، قدم موثری برای حفظ محیط زیست برمی‌دارند.

مصالح ساختمانی درجا

مصالح درجا همانطور که از نامش پیداست به مصالحی گفته می‌شود که در محل پروژه‌های ساختمان‌سازی تولید و استفاده می‌شوند. به طور مثال انواع ملات، قیرگونی درجا، اسکلت ساختمان، چهارچوب درجا و بتن درجا در دسته‌ی مصالح درجا قرار دارند. برای اطلاع از قیمت انواع مصالح و همچنین قیمت آجر، با ما تماس حاصل فرمایید.

کاربرد مصالح

مصالح ساختمانی به متریال‌هایی گفته می‌شود که برای پایه‌گذاری و ساخت و ساز یک بنا به کار می‌روند. این مصالح را می‌توان بر اساس جنس، نحوه تولید، منشاء و کاربرد تقسیم کرد.

برای مثال، آهک از جمله مصالح ساختمان‌سازی است که از حرارت دادن سنگ آهکِ رسوبی و غیر بلوری ساخته می‌شود. این ماده در ساخت و ساز برای تولید ملات، تقویت سیمان، تولید سیمان پرتلند آهکی، آجر سیلیکات کلسیم و تولید بتن استفاده می‌شود.

گچ که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود در واقع از سنگ گچ خالص ساخته می‌شود. پس از استخراج سنگ گچ از معدن، به کوره انتقال داده شده و تحت حرارت قرار می‌گیرد، سپس جهت مصرف در صنعت ساخت و ساز آماده می‌گردد. از خصوصیات این ماده می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر آتش، جمع‌شدگی و زمان گیرش سریع آن اشاره کرد.

سنگ جزو مصالح طبیعی است که از لحاظ ساختاری از کانی‌های گوناگونی تشکیل شده است. سنگ‌ها در پی‌سازی ساختمان، کف‌سازی، دیوار چینی، نماسازی، راهسازی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع سنگ‌ها می‌توان به سنگ گرانیت، آهک، مرمریت و توف اشاره کرد.

کاشی یک نوع فرآورده‌ی سرامیکی می‌باشد که از دانه‌های متخلخل و بلورین کوچکی تشکیل شده است و در دو حالت لعابدار و بدون لعاب تولید می‌گردد و برای کفپوش و دیوارپوش ساختمان مصرف می‌شود.

آجر، پرکاربردترین جز ساختمان!

آجر یکی از انواع مصالح است که امروزه ظاهر زیباتری پیدا کرده و علاوه بر ساخت ساختمان و بنا در دکوراسیون داخلی نیز بسیار کاربرد دارد. آجرها در ابعاد و شکل‌های گوناگونی تولید می‌شوند مانند آجر ده سوراخ، آجر نسوز و … تنوع آجر و همخوانی آن با مصالح دیگر باعث شده که به راحتی در ساخت طاق‌های گنبدی و قوسی شکل به کار رود. در حقیقت آجر پرکاربردتر از سایر مصالح است و به دلیل قیمت مناسبی که دارد در تمامی پروژه‌های ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع آجر در ساختمان‌سازی

اصلی ترین مصالح ساختمان سازی

آجر یکی از فرآورده‌های ساختمانی است که در انواع رسی، شیلی و شیستی، ماسه آهکی و بتنی و اشکال گوناگون دیگر تولید شده و عمدتاً در سفت‌کاری ساختمان استفاده می‌شود. آجرها از لحاظ نوع مصرف به انواع آجر بتنی، آجر معمولی، آجر نما، آجر مهندسی و آجر آهکی طبقه‌بندی می‌شوند.

آجرها از لحاظ جنس و ابعاد کاربردهای گوناگونی در ساختمان دارند. بعضی از آنها به عنوان کفپوش استفاده می‌شوند و دیوارپوش و بعضی دیگر برای دیوارکشی به کار می‌روند.

تنوع بالای این محصول باعث شده گزینه‌های زیادی در دسترس مشتریان قرار گیرد تا طبق سلیقه‌ی خودشان آجر مورد نظر را انتخاب کنند. آجرها در اشکال توپر، توخالی و سوراخ‌دار و متخلخل ساخته می‌شوند.

آجرهای توپر از مقاومت بالایی برخوردارند و برای ساخت دیوارهای باربر استفاده می‌شوند. آجرهای توخالی و سوراخ‌دار دارای سوراخ‌هایی بر روی سطح و در داخل هستند و آجرهای متخلخل منافذی دارند و به روش پرسی ساخته می‌شوند. این محصول از لحاظ کاربرد به انواع آجر نما، آجر مهندسی و آجر معمولی تقسیم‌بندی می‌شود.

آجرنما همانطور که از اسمش پیداست برای نماکاری ساختمان استفاده می‌شود. طرز تهیه‌ی آجر به صورت دستی یا ماشینی است. این نوع آجرها بدون اندودکاری نصب می‌شوند. آجر مهندسی با آجر معمولی فرق دارد. ظاهر این آجر نیمه شفاف بوده و به دلیل تراکم بالا از مقاومت خوبی برخوردار است.

یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این نوع آجرها تحمل بار زیاد می‌باشد. آجر معمولی نیز برای کارهای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و به روش ماشینی یا دستی ساخته می‌شود. جنس این مصالح پرکاربرد می‌تواند لعابی، سفالی، نسوز، ماسه آهکی، فشاری و ماشینی باشد.

دیگر مصالح ساختمانی

از دیگر مصالح ساختمان‌سازی می‌توان به بتن، شن و ماسه، سیمان، لوله‎های پلاستیکی، چوب، شیشه و آهن‌آلات اشاره کرد.

بتن

از میان تمامی مصالح ساختمانی، بتن ماده‌ای قوی‌ است که برای مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شود. بتن یک نوع مصالح است که از مخلوط آب و سیمان تولید می‌گردد. سیمان پرتلند در ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان ساخت این محصول برای جلوگیری از ایجاد حباب که باعث کاهش استقامت بتن می‌شود، از ویبراتورهای مخصوصی استفاده می‌گردد.

شن و ماسه

شن و ماسه از مصالحی هستند که در اثر خرد شدن سنگ‌های طبیعی بدست می‌آیند.

سیمان

سیمان ماده‌ای چسبنده است که در ساخت بتن و ملات‌های ساختمانی به کار می‌رود. سیمان‌ها به سه گروه سیمان‌های پرتلند، سیمان‌های آمیخته و سیمان‌های رنگی تقسیم می‌گردند.

لوله‌های پلاستیکی

پلاستیک از مزایای گوناگونی مثل مقاومت در برابر گرما، انعطاف‌پذیری و استحکام برخوردار است. همین امر سبب شده که در ساختمان‌سازی به فراوانی مورد استفاده قرار گیرد. لوله‌های پلاستیکی که در زیر سطوح بتنی در ساختمان‌ها نصب می‌شوند، نوعی ترکیب مصنوعی شیمیایی هستند که در قالب‌ها و اشکال گوناگونی تولید می‌شوند.

لوله‌های پلاستیکی از سازگاری بالا و وزن بسیار پایینی برخوردارند و در نتیجه کاربرد گسترده‌ای در ساختمان‌سازی دارند.

چوب

چوب یکی دیگر از انواع مصالح است که از طبیعت گرفته می‌شود. بر اساس شرایط آب و هوایی در ساخت بسیاری از ساختمان‌ها از چوب استفاده می‌شود. چوب‌ها به دو گروه طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند.

شیشه

شیشه‌ها اصلی‌ترین مصالح در هر پروژه‌ی ساخت و سازی محسوب می‌شوند. این محصولات انواع مختلفی دارند و هریک بر اساس کاربردی که دارد در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آهن آلات

به غیر از مصالحی که نام بردیم، امروزه انواع مختلفی از آهن آلات در ساختمان‌سازی جایگاه ویژه‌‎ای کسب کرده‌اند. هیچ پروژه‌ی ساختمان‌سازی بدون استفاده از آهن آلات به پایان نمی‌رسد. آهن آلات به علت داشتن مقاومت بالا و قابلیت شکل‌پذیری، گزینه خوبی برای ساخت یک ساختمان محسوب می‌شوند. اصولاً این مصالح به طور خالص استفاده نمی‌شوند، بلکه از آلیاژهای آن استفاده می‌شود.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.