افزایش سقف وام مسکن تا دو هفته دیگر مشخص می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابوالقاسم رحیمی انارکی در حاشیه مراسم رونمایی از طرح «آباد»که توسط گروه سرمایه‌گذاری مسکن قرار است 6521 واحد در قالب 31 پروژه در کل کشور احداث شود با اشاره به اینکه بانک مسکن در بخش تعیین مالی طرح مسکن ملی 140 هزار واحد مسکن را تأمین مالی خواهد کرد، گفت: کسانی که در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند می‌توانند با اولویت در این پروژه وام خود را به پروژه مسکن ملی متصل کنند.

مدیرعامل بانک مسکن  در خصوص حذف شهر جدید شهر هشتگرد از پروژه ملی گفت: شهر جدید هشتگرد از این پروژه حذف نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سقف تسهیلات مسکن افزایش خواهد یافت نیز گفت: اقداماتی برای افزایش طرح تسهیلات بانک مسکن انجام شده و پیشنهاد این بانک به شورای پول و اعتبار ارائه شده است که تا دو هفته آینده مشخص و تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیرعامل بانک مسکن  در پاسخ به این سؤال که حدود دو سال پیش توسط وزیر سابق راه و شهرسازی پروژه‌ای به نام پروژه سیروس در قالب بافت‌های فرسوده تهران کلنگ‌زنی شد، گفت: در یک سال گذشته بانک مسکن از این پروژه خارج شد چرا که نقشه‌های طراحی شده برای آن پروژه فاقد توجیه اقتصادی بود. هرچند پروژه متوقف نشده و شهرداری تهران جایگزین بانک مسکن در اجرای این پروژه شده است.

رحیمی انارکی در ادامه در خصوص طرح کارت مصالح ساختمانی نیز خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه با مسائل حقوقی مواجه شده بود که در حال رفع این موضوعات حقوقی هستیم و احتمالاً تا پایان سال این طرح نیز به اجرا خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به طرح «آباد» (پویش فصل نو) که توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در سراسر کشور به اجرا خواهد رسید، گفت: بانک مسکن پیش‌تر نگرانی‌هایی در خصوص فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن که از زیرمجموعه‌های این بانک بوده داشته است چرا که این شرکت به گونه‌ای وارد پروژه‌های مشارکتی شده و نقش بساز و بفروش را ایفا می‌کرد.

مدیرعامل بانک مسکن  گفت: در سال گذشته میزان پروژه‌های گروه‌ سرمایه‌گذاری مسکن به حداقل رسیده بود و به عبارت دیگر امیدی به حرکت مؤثر این شرکت نداشتیم و همچنین بدهی‌های معوق باعث شده بود تا این شرکت با بدهی‌های انباشته مواجه شود

رحیمی انارکی با اشاره به اینکه گروه سرمایه‌گذاری مسکن در پروژه‌های تجاری مشارکت کرده و از سال‌های گذشته این پروژه‌ها منجمد بودند که باید این مشکلات حل می‌شد، گفت: خوشبختانه این مشکلات در گروه سرمایه‌گذاری مسکن پشت سر گذاشته شده و امروز شاهد آغاز طرح «آباد» (پویش فصل نو) به تعداد 6521 واحد مسکونی در قالب 31 پروژه هستیم.

وی افزود: ساخت بیش از یک میلیون متر مربع پروژه در دستور کار این گروه سرمایه‌گذاری مسکن قرار دارد و به زودی واحدهای دیگری نیز برای ساخت آغاز خواهد شد. پس ما به دنبال این هستیم با کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش کیفیت ساخت استقبال مردم از پروژه‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن را بالا ببریم.

همچنین در این مراسم بهروز زهیری مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به اینکه امروز سی‌امین تأسیس این گروه را شاهد هستیم، گفت: در تمام کشور کارنامه خوبی به جای گذاشته‌ایم به طوری که با ساخت 67 هزار واحد مسکونی نقش خود را به عنوان انبوه‌سازان موفق ایفا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه معمولاً در سازمان‌ها بعد از رشد سریع به یک بلوغ و ثبات می‌رسند و احتمال اینکه این سازمان‌ها بعد از گذشت زمان دچار نزول شوند، گفت: این نزول شاید به دلیل فراموشی‌های آن سازمان باشد به همین دلیل شاید سازمان‌ها و شرکـت‌ها افت کنند.

زهیری با بیان اینکه تله کارآفرینی و تله بنیان‌گذاری می‌تواند برای سازمان‌ها مشکل‌ساز شود، ادامه داد: اصلی‌ترین مسئله برای رشد و آغاز یک مأموریت جدید پیدا کردن مجدد نقاط ضعف است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن افزود:‌ سالانه گروه سرمایه‌گذاری مسکن موفق به ساخت 2500 واحد مسکونی با احتساب پروژه مسکن مهر شده‌اند. بنابراین بدون احتساب پروژه مسکن مهر سالانه 1900 واحد مسکونی احداث شده است.

وی تأکید کرد: در 10 سال اخیر یک میلیون و 800 هزار متر مربع سبد پروژه‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن بوده است بنابراین در پویش فصل نو بعد از اینکه متوجه شدیم افت کرده‌ایم به سمت برنامه‌ریزی مناسب در سه بخش کلی حرکت کردیم.

زهیری ادامه داد: ابتدا به تعریف پروژه و سپس به این نتیجه رسیدیم که بدون بازنگری هیچگونه فعالیتی نمی‌تواند به موفقیت برسد. پس در این بین با سازمان‌ها وارد مذاکره شدیم و با شرکت عمران شهرهای جدید بازآفرینی و شهرداری پروژه‌هایی را تعریف کرد که توانستیم 34 پروژه به میزان 7100 واحد مسکونی تعریف کنیم.

به گفته مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن در حال حاضر ساخت بیش از یک میلیون و 670 هزار متر مکعب زیربنای کل طرح آباد گروه سرمایه‌گذاری مسکن است که 26درصد در پروژه‌های بازآفرینی، 30 درصد در شهرهای جدید و 44 درصد در دسته سایر تقسیم‌بندی می‌شود.