انتقاد انبوه‌سازان از افزایش 40 درصدی قیمت تیرآهن

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۴۰ درصدی قیمت انواع آهن‌آلات مصرفی در بخش ساختمان انتقاد کرد.

جمشید برزگر در نامه‌ای به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش بی رویه قیمت آهن‌آلات در سال جاری نسبت به سال گذشته انتقاد کرد.

در این نامه آمده است: سهم بخش ساختمان از فولاد تولیدی کشور، ۵۱ درصد بوده که عملا به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده صنایع فولادی کشور تبدیل شده است.

با این حال حمایت گسترده دولت از صادرات محصولات فولادی و غفلت از بازار داخلی سبب افزایش افسارگسیخته محصولات فولادی و آهن‌آلات شده؛ به گونه‌ای که رشد ۴۰ درصد قیمت‌ها در انواع آهن‌آلات در یک سال گذشته رقم خورده است.

رئیس کانون انبوه‌سازان در این نامه می‌افزاید: صنایع فولادی علی‌رغم دارا بودن انواع یارانه‌های مصرف انرژی، برق، گاز، کرایه حمل مواد اولیه و محصول و…، اما همچنان از کاهش قیمت‌ها خودداری می‌کنند.

بر اساس گزارشی از مهر، در ادامه نامه آمده است: به ازای هر یک تن فولاد، ۵۵۶ متر مکعب گاز مصرف می‌شود؛ اگر قیمت هر متر مکعب گاز مصرفی را نرخ صادرات آن به عراق که ۲۲ سنت برای هر متر مکعب است مقایسه کنیم، می‌بینیم که برای تولید هر تن فولاد، ۱۲۲ دلار گاز مصرف می‌شود؛ در حالی که صنایع فولادی تنها ۱۰ دلار از این رقم را پرداخت کرده و مابقی، یارانه‌ای است که به این شرکت‌ها داده می‌شود؛ ولی شرکت‌های فولادی حاضر به کسر یارانه‌های خود از قیمت تمام شده کالا برای ارسال به بخش ساختمان نیستند.