بازار مسکن افسار پاره کرد

کارشناس مسکن گفت: بازار مسکن جزو وحشی ترین بازارها در دنیا است. قانون گذار های کشور ما حتی برای پفک هم قیمت‌گذاری کرده‌اند اما در بازار مسکن فروشنده ها هر قیمتی را که دوست دارند به فروش می‌رسانند و برای این‌ که نظارتی روی آن‌ها نیست گران‌فروش محسوب نمی‌شود.

بازار مسکن ۳ ماه است در رکود به سر می‌برد و اخیرا اوضاع آن تشدید شده است که باعث شده مردم برای خرید خانه عجله نکنند. بررسی‌های میدانی از ادامه‌ی کسادی بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد. رهاشدگی قیمت‌گذاری در بازار مسکن باعث شده است اقبال مردم به سمت خانه‌های نوساز کم شود.

متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید که افزایش ۱.۱ درصد نسبت به ماه قبل و ۳۶.۳ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را نشان داد. این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از فروردین سال جاری تا کنون بود. درخصوص معاملات نیز فرآیند کاهش خرید و فروش که از تیرماه شروع شده بود ادامه یافت. طبق اعلام بانک مرکزی، شهریور امسال ۶۰۳۳ فقره معامله مسکن در تهران منعقد شد که از کاهش ۲۳ و ۲۲.۵ درصد به ترتیب نسبت به مرداد امسال و شهریور پارسال حکایت دارد. گسترش‌نیوز پیرامون این موضوع با یک کارشناس مسکن به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

بازار وحشی مسکن ایران

مجید گودرزی در خصوص کاهش تقاضا برای خانه های نوساز گفت: رهاشدگی بدون نظارت قیمت مسکن باعث شده است مردم سمت این خانه‌ها کمتر بیایند و اگر خریدی هم می‌خواهند انجام دهند به سمت خرید خانه‌های چندسال ساخت می‌روند. ما از مسئولان بارها درخواست کرده‌ایم که به بحث قیمت‌گذاری و ساماندهی آن ورود پیدا کنند. ما حتی یک بند قانون هم در رابطه با قیمت‌گذاری مسکن نداریم و کاملا رها شده است.

گودرزی

وی در ادامه خاطر نشان کرد:ازار مسکن جزو وحشی ترین بازارها در دنیا است. قانون گذار های کشور ما حتی برای پفک هم قیمت‌گذاری کرده‌اند اما در بازار مسکن فروشنده ها هر قیمتی را که دوست دارند به فروش می‌رسانند برای این‌که نظارتی بر روی آن‌ها نیست گران‌فروش محسوب نمی‌شود. رها شدگی در بازار مسکن دچار نارضایتی های فعلی شده است. ما در خواست داریم مسئولین در این بخش ورود کنند و بر قانون‌مند کردن آن کاری انجام‌ دهند اما واقعیت آن است که اراده ای برای ورود به این بخش وجود ندارد.
دست مافیا در بازار مسکن باید قطع شود

این کارشناس مسکن پیرامون رکود در بازار مسکن از سمت فروشنده و خریدار ادامه داد: هر دو سمت فروشنده و خریدار برای خرید و فروش مسکن دست نگه داشته‌اند. قیمت‌گذاری هایی که انجام می شود هیچ ربطی به بهای واقعی مسکن ندارد و تا جایی که فروشنده‌ها می‌توانند قیمت‌ها را بالا قیمت می‌دهند که حتی اگر مشتری هم پیدا شود فروش را لغو می‌کنند و قیمت بالاتری را می‌گذارند. به علت شکنندگی و غیر واقعی بودن قیمت در بازار مسکن خریداران فعلا برای خرید اقدام نمی‌کنند و صبر کرده اند تا قیمت‌ها واقعی شود. مافیا در این بازار بسیار قدرتمند عمل می‌کند و قانون زورش به آن‌ها نمی‌رسد. مافیا در تمامی بازاها همیشه بحران‌سازی کرده‌اند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند که بیشتر در بازار مسکن دیده می‌شود.

گودرزی در خصوص تاثیر اوراق تسهیلات مسکن در بازار خاطر‌نشان کرد: اساسا فروش وام ۱۷ درصدی در قالب اوراق مسکن جنایت اقتصادی است. در بیشتر کشورهای دنیا بالاترین میزان تسهیلات را اهدا می‌کنند تا ساختمانی ساخته شود و وقتی که به پایان رسید انواع مالیات‌ها را حذف میکنند. اما در کشور ما عوارض و مالیات به قدری بالا است که سازندگان را از ساخت مسکن پشیمان می‌کنند. به همین علت شهرداری تهران در سال گذشته مجبور شد برای افت شدید درآمدهایش از سمت مجوزهای ساختمان اصلاحیه به بودجه خود داشته باشد و این‌که بانک‌ّها وام ۱۷ درصدی را با ۵۹۸ میلیون تومان سود غیر معمول برای نیاز ضروری آن‌ها می‌فروشند جنایت به مردم است.

وی چالش‌های اصلی بازار مسکن را به جزء موارد نام برده شده این‌گونه بیان کرد: اصلی ترین چالش اقتصاد ایران در بخش مسکن را می‌توان چالش ارزش افزوده دانست. میلیاردها تومان در بخش خانه‌های کلنگی سرمایه‌گذاری شده است. اما به خاطر قیمت گذاری نادرست متاسفانه سازندگان هم دچار مشکل شدید شده‌اند و فعلا برای ساخت و ساز دست نگه داشته اند. پیشنهاد ما این بود که وزارت مسکن را پالایش اساسی کنند اما انجام ندادند و دیدید که وعده دولت برای ۴ میلیون مسکن تحقق پیدا نکرد.

گودرزی در پایان گفت: تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی یک شوخی زشت با قانون بود.با تصویب این قانون دیدیم که نه بازار مسکن کنترل شد و نه درآمد دولت بالا رفت تنها عملی بود که سازندگان و خریداران را دچار مشکل کرده است.