بررسی انواع موزائیک مزایا و معایب آن

رپرتاژآگهی – یکی از بهترین کفپوش های محیطی که برای به کار بردن در موقعیت های مختلف، کارایی دارند، انواع موزاییک هستند که می توان آن ها را در موزاییک های معمولی، موزاییک پلیمری و … تقسیم بندی کرد. موزاییک در واقع از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که به عنوان کفپوشی قوی و دارای طول عمر بالا طی سال های اخیر به خوبی مورد استقبال قرار گرفته است.

از بهترین انواع موزاییک حیاطی، موزاییک های پلیمری هستند که می توان تنوع بالایی از آن ها را در گروه تولیدی و صنعتی تارگت بتن مشاهده کرد.

موزاییک چیست؟

موزاییک از پرکاربردترین مصالح ساختمانی و کفپوش های با طول عمر بالا است که در ساخت آن از ترکیباتی چون ماسه، سیمان، پودر سنگ، رنگ های افزودنی، آب و سنگ دانه استفاده می گردد. با توجه به تنوع بالا و گستردگی انواع موزاییک، می توان آن را یکی از پرفروش ترین کفپوش های محیطی عصر حاضر، به شمار آورد.

موزاییک ها به دلیل دارا بودن قابلیت های متمایزی که دارند برای مصارف مختلف از جمله کفسازی مکان های کارگاه های تولیدی و انبارهای کارخانه ها، موزاییک کارخانه های تولید مواد شیمیایی، موزاییک مناسب برای کارخانه تولید مواد غذایی، پالایشگاه ها و نیروگاه های پتروشیمی، پارکینگ ها و کارواش ها مناسب هستند.

انواع موزاییک

از انواع موزاییک می توان به موزاییک های ویبره ای، موزاییک های پلیمری، موزاییک های گرانیتی، موزاییک های شکسته، موزاییک های تک لایه ای، موزاییک های معرق سنگی، موزاییک های شسته یا واش بتن و … اشاره کرد. اگر چه تمام این موزاییک ها در ساختار اولیه خود دارای مشابهت های عمومی هستند، اما در روش تولید و ترکیبات، تنوع و طرح نیز تفاوت های قابل توجهی دارند. همین تفاوت ها باعث می شود که برای انتخاب کفپوش های مناسب محیط های مختلف، از انواع گوناگون موزاییک استفاده شود.

نحوه ساخت موزاییک

با توجه به نوع موزاییک، تفاوت هایی را در روش های ساخت شاهد هستیم.

به طور نمونه موزاییک پرسی، با اعمال فشار به وسیله دستگاه پرس موزاییک، ساخته شده و تراکم لازم در موزاییک ایجاد می گردد. موزاییک های پرسی باید حتما ساب زده شوند و این به دلیل دو قشری بودن آن ها است.

در نوع دیگری از موزاییک، یعنی موزاییک های ویبره ای، ساخت موزاییک بدون اعمال فشاری که در روش پرسی دیدیم و تنها با استفاده از دستگاه ویبره یا لرزاننده، انجام خواهد شد. با توجه به صاف بودن سطح موزاییک های ویبره ای، نیازی به ساب زدن لایه رویی آن ها وجود ندارد.

از سویی دیگر موزاییک های گرانیتی، می توانند به هر دو الگوی ویبره ای و پرسی تولید شده و با توجه به زیبایی و ساختاری که دارند در موقعیت های مکانی مختلفی از آن ها بهره برداری می شود.

موزاییک های شکسته برای خشک شدن و شکل ساب خوردن، فرآیند مختلفی را تجربه می کنند و برای ساب زدن آن ها از فرچه های سیمی استفاده خواهد شد.

قسمت های مختلف موزاییک

قسمت های مختلف موزاییک شامل لایه زیرین و لایه رویی موزاییک می شود. لایه زیرین که به آن لایه نازین موزاییک نیز گفته می شود، در قیاس با لایه رویی دارای ضخامت بیشتری بوده و لازم است که کاملا برای تحمل فشار لایه رویی، مقاومت لازم را داشته باشد. از این روی حین خرید موزاییک باید به این موضوع توجه ویژه ای صورت بگیرد که لایه زیرین یا لایه نازین با قدرت کامل ساخته و تولید شده و قدرت تحمل لایه رویی موزاییک حیاطی یا هر نوع دیگر موزاییک را داشته باشد.

لایه رویی موزاییک دارای ترکیبات خاص خود از جمله دانه های رنگی، سیمان، آب و پودر سنگ است. نقش و نگارهایی که روی موزاییک های حیاطی و انواع دیگر موزاییک مشاهده می کنید، همان لایه رویه یا رنگ موزاییک است که هویت اصلی آن را نیز تشکیل می دهد.

ابعاد موزاییک

شما می توانید با جستجویی موثر ابعاد موزاییک مختلف را در گروه های موزاییک های ۳۰ در ۳۰ سانتی متر، موزاییک های ۳۰ در ۶۰ سانتی متر، موزاییک های ۴۰ در ۴۰ سانتی متر، موزاییک های ۴۰ در ۶۰ سانتی متر، موزاییک های ۴۵ در ۴۵ سانتی متر خواهید یافت و می توانید نوع و سایز موزاییک حیاطی مورد نظر خود را از میان آن ها انتخاب نمایید.

با شناخت ویژگی های انواع موزاییک، می توان انتخاب بهتر و درست تری برای خرید موزاییک حیاطی و … در برنامه داشت. از این روی لازم است که پیش از تصمیم گیری و خرید، دقت نظر بالایی در شناخت انواع موزاییک داشته و بهترین موزاییک باکیفیت در ابعاد و تنوع مورد نظر خود را انتخاب نمایید.