بعضی مصالح ساختمانی از بورس خارج می شود؟

ظاهراً با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی در بورس که منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن می‌شود، قرار است بخشی از نهاده های ساختمانی از بازار سرمایه خارج شود.

 

به گزارش ایسنا، تا کمتر از یک ماه دیگر صندوقهای سرمایه گذاری مسکن و ساختمان که تحت عنوان بورس مسکن شناخته می شود با هدف تامین مالی پروژه های ساختمانی و حمل و نقل در بزار سرمایه عرضه می‌شود؛ هر چند این طرح مخالفانی در بین کارشناسان و نمایندگان مجلس دارد.

هدف وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس برای راه‌اندازی بورس مسکن، رونق بخش ساخت و ساز از طریق جذب سرمایه‌های خرد و کلان اعلام شده است. گفته می شود مکانیزم جذب نقدینگی برای حوزه ساخت و ساز از طریق بورس، در بسیاری از کشورها انجام می شود و در ایران هم به شکل محدود در حال اجراست و دولت بنا دارد آن را گسترش دهد. پروژه اکباتان از جمله طرح هایی است که پیش از انقلاب اسلامی از این طریق تامین مالی شده است.

از سوی دیگر، مخالفان عرضه مسکن در بورس معتقدند فضای رقابتی در تالار شیشه‌ای به رشد قیمت خانه منجر می شود. برای این استدلال هم رشد قیمت سهام گروه‌های مصالح ساختمانی مثل سیمان و فولاد را عنوان می‌کنند.

موافقان صندوقهای سرمایه گذاری مسکن و ساختمان اما می گویند که راه اندازی این بورس در افزایش عرضه مسکن موثر است و تعادل را در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد؛ هر چند این گروه نیز به جذاب بودن سرمایه گذاری در بورس مسکن اعتقاد دارند و سهامداران را برای خرید متری مسکن ترغیب می کنند.

در شرایطی که به نظر می رسد دولت عزم خود را برای راه اندازی بورس مسکن جزم کرده، یک نماینده مجلس خبر داده که دولت بنا دارد به منظور جلوگیری از گران شدن محصولات ساختمانی، برخی از این محصولات را از بورس خارج کند.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن مخالفت با ایجاد بورس مسکن به دلیل احتمال رشد قیمتها گفته است: در چند سال اخیر با تصمیم دولت، برخی از مصالح و محصولات ساختمانی در بازار بورس عرضه شد که این اقدام موجب گران شدن این محصولات گردید، حال دولت به دنبال خارج کردن بخشی از عرضه این محصولات از بورس است تا بتواند از این محصولات در راستای انبوه سازی استفاده کند.