بی‌توجهی بانک‌ها به وعده دولت / «وام ودیعه نمی‌دهند، مردم در خیابان چادر بزنند؟»

مردمی که قول وام بی‌ضامن آقای وزیر را داشتند حالا انقدر به بانک مراجعه کرده و بی‌جواب مانده‌اند که عطای این دست‌ودلبازی دولت را به لقایش بخشیده‌اند. یک روز نداشتن کارت پایان خدمت، یک روز نداشتن بودجه کافی و روز دیگر مکفی نبودن ضمانت‌ها… ظاهرا بانک‌ها هر روز بهانه‌ تازه‌ای برای ندادن تسهیلات به متقاضیان پیدا می‌کنند.

 

به گزارش تجارت‌نیوز، «وام ودیعه مسکن» وعده شیرینی که حالا به برخی مستاجران ثابت شده به تلخی دردسرهایش نمی‌ارزد. حرف بی‌پشتوانه‌ای مثل بیشتر وعده‌های دولت که با قول دریافت بی‌ضامن و راحتش بذر امید در دل مردمی کاشت که افزایش قیمت مسکن امانشان را بریده بود.

وزیر راه و شهرسازی درحالی به مردم قول وام زیر 30 میلیون تومانی بدون داشتن ضامن را داد که گویی فراموش کرده بود این وظیفه قانونی بانک‌ها است که احراز کنند آیا کسی که متعهد می‌شود به بازپرداخت، توانایی مالی کافی دارد یا نه؟ بنابراین پرداخت تسیهلات بدون ضامن تنها با قول آقای وزیر ممکن نیست.

البته این میانه ماجرا بود. وام ودیعه از ابتدا هم با دردسر مراجعه مردم به شعب بانکی در روزهای کرونایی آغاز شد. جواب فقط یک جمله بود: چیزی به ما ابلاغ نشده است.

هفته‌ها بعد از وعده پرداخت وام ودیعه بخشنامه مربوط به آن ابلاغ شد. امیدها بر آن بود که با ابلاغ بخشنامه و نظارت بر شبکه بانکی گره‌ کور ماجرای وام ودیعه باز شود، اما نشد و حالا با گذشت ماه‌ها از این طرح و گرفتاری‌هایش همچنان بانک‌ها با مستاجران رفتار واحدی ندارند که هیچ، در غیاب نهاد ناظر با خیال راحت سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و هر روز یک بهانه جدید برای دست به سر کردن متقاضیان جور می‌کنند.

بهانه‌های جورواجور بانک‌ها

« من متقاضی وام مستاجران هستم. درخواست دادم برای وام، قبول کردن که به من وام تعلق بگیره. دوتا هم فرزند دارم. دوازده ساله که مستاجرهستم. مدارک خواستن که قولنامه، کد رهگیری وغیره رو دادم .بعد معرفی کردن به بانک. من بانک پاسارگاد رو انتخاب کرده بودم. یه ماه رفتم وامدم هر روز یک چیزمی‌خواستن که همه شون رو با هزار مشکلات جور کردم ضامن، چک، سفته ،اشتغال به کار بردم براشون. تموم که شد بنا شد وام را بریزند که یهو گفتن پایان خدمت نداری به تو وام نمی‌دیم . تورا خدا جواب بدین کسی که خدمت نرفته نباید وام مستاجران بگیره؟»

« ما بانک را معرفی کردیم، بانک از ما ضامن خواست، بعدش دوباره گفتن فعلا بودجه نداریم، چرا اینقدر سنگ‌اندازی می‌کنند؟»

«من ثبت نام کردم درصورتی که نه چیزی به اسم همسرم هست نه هیچ‌‌‌گونه وامی از بانک مسکن دریافت کردیم فرم ج ما قرمز شده و رد درخواست شدیم. به بانک مراجعه کردیم که چرا فرم ج قرمز شده؟ میگن که اینا همش یه مشت وعده وعیده‌ شما چرا باور کردید؟ »

«همه مدارکم رو جور کردم برای پانزده میلیون وام ولی پول پیشم ده میلیون تومان بود. رفتم بانک تجارت شهریارمیگن بخشنامه جدید اومده؛ پول پیش مستجر کمتر از وام باشه به او وام نمیدن. من اگه پول پیشم زیاد بود که نیازی به وام نداشتم لطفاً اینقدر سخت نگیرید ما همه گرفتاریم که دنبال وام هستیم»

«کسی نیست به مشکل ما رسیدگی کنه؟ من ثبت نام کردم بانک شهر شعبه ترمینال جنوب. رفتم برای درخواست وام همه مدارک هم تکمیل. جواب رییس بانک اینه که دیگه وام نمیدیم برو هرکاری دوست داری انجام بده، اصلا شکایت کن. خداروخوش میاد مردم آزاری تا چه حد؟ ما الان باید چکارکنیم چادر بزنیم توخیابون با زن وبچه‌ها»

هر روز یک قانون جدید

البته این بهانه‌ها زمانی به میان می‌آید که شعب بانکی پرداخت وام ودیعه را بپذیرند اما ظاهرا در ماجرای وام ودیعه مسکن چنان هرج‌ومرجی ایجاد شده که هر کسی ساز خودش را می‌زند. به نظر می‌رسد بانک‌ها یا زیر بار نمی‌روند یا هر روز از قوانین جدید حرف می‌زنند:

«بنده به بانکی که انتخاب کردم مراجعه کردم رئیسش میگه چیزی به ما اعلام نشده شرمنده تونم»

«من امروز رفتم بانک ملت فولادشهر. رییس گفت که وام فعلا خبری نیست گفتم تلویزیون اعلام کرد گفت چرتو پرت میگه برو از تلویزیون بگیر وامت رو»

« من به تمام بانک‌های عامل در شهرستان محمودآباد مازندران برای دریافت وام ودیعه مسکن مراجعه کردم، همه بانک‌های عامل پرداخت ودیعه مسکن، پرداخت وام با سررسید یکساله رو حذف کردن و فقط پرداخت قسطی رو دارند. می‌گم قانون جدیده»

وعده وام بی‌ضمانت

شعب بانکی پر است از زمزمه گلایه‌های مردم از وعده بی‌اساس دولت. مردمی که برای دریافت وام مراجعه می‌کنند اما برخلاف وعده آقای وزیر برای وام 15 میلیون تومانی هم از آنان ضامن و حتی گاه ضامن به همراه چک و سفته خواسته می‌شود.

با توجه به این که تقریبا روشن بود که پرداخت تسهیلات بدون ضامن برای شبکه بانکی پذیرفته شده نیست، سوال اینجاست که چرا چنین وعده‌ای مطرح شد ولی اجرای آن پیگیری نشد؟

« ما برای وام ۱۵تومانی به بانک ملی رفتیم از ما ضامن کارمند خواستند و پروانه کسب یا این‌که ضامن شخصی بازاری باشه و چک داشته باشد. این چه نوع وامیه؟ بعد میگفتن چیزی نمی‌خواد»

« برای وام به بانک ملت معرفی شدم بانک ضامن کارمند وکاسب می خواهد. حساب ضامن هم حتما باید بانک ملت باشد. دولت و اخبار سراسری تا کید کردن که بدون ضمانته چرا اذیت می‌کنند؟»

« نمیدونم یا دولت حرفش خریدار نداره یا بانک‌ها مردم رو اسیر و بازیچه کردن. مگه قرار نبود که وام ۱۵ میلیونی با ضمانت چک پرداخت شه ولی الان گواهی کسر از حقوق، سفته، گواهی شغلی، ادرس و تآییدیه پستی، کد رهگیری و… همه این‌ها رو بردم بازم موفق نشدم .خجالت داره به خدا»

«این‌قدر دویدم واسه این ۱۵ میلیون وام. اخرم بانک ضامن کارمند می‌خواد. شما که نمی‌خواین وام بدین خواهشا مردم رو سرکارنزارید. مامسخرتون نیستیم»

« مگه قرار نبود وام ۱۵ میلیونی بدون ضامن باشه الان این وضعیت رو چه کسی باید جواب بده؟ بانک یک حرف میزنه، دولت یه حرف.»