تامین ارز کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی/کالاهای اساسی مستقیم ارز می گیرند

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ارز کالاهای اساسی تامین و ترخیص سریع کالاهای اساسی را پیگیری می‌کنیم،‌گفت:بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی مستقیما ارز تخصیص می دهد و ارز مورد نیاز را از صادرکنندگان نمی گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در بازدید از نحوه ترخیص کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) گفت: وظیفه بانک مرکزی به عنوان تامین کننده ارز این است که از نزدیک وضعیت ترخیص کالاهای اساسی را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه در بندر امام خمینی(ره) تلاش زیادی برای واردات کالاهای اساسی مورد نیاز مردم انجام می شود ادامه داد: وجود مقادیر زیادی کالای اساسی نظیر نهاده های دامی در بندر امام خمینی (ره) امیدوار کننده است و این میزان موجودی نسبت به مدت مشخص سال گذشته انبارها حاکی از ۹۰ درصد افزایش است.
همتی با اشاره به اینکه میزان واردات، در سال جاری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد واردات کالاهای اساسی افزایش یافته که دلیل آن هم این است که بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی و تامین ذخایر استراتژیک با قدرت بیشتری ارز مورد نیاز را تخصیص و تامین کردند.
رییس کل بانک مرکزی همچنین به تشریح دلیل حضورش در بندر امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: علت کندی در خروج کالاهای اساسی از انبارها مهمترین دغدغه ما در بانک مرکزی است و در تلاشیم این مشکل به زودی رفع شود.
رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: امیدوارم با همکاری مسئولان بندر امام خمینی(ره) بتوانیم مشکلات را ریشه یابی و پیگیری کنیم تا تسهیلات بیشتری در اختیار واردکنندگان قرار دهیم و به فرآیند ترخیص و سپس انتقال کالاهای اساسی به مراکز هدف، سرعت بخشیم.
همتی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی مستقیما ارز تخصیص می دهد و ارز مورد نیاز را از صادرکنندگان نمی گیرد، عنوان کرد: سامانه تعهد ارزی برای واردکنندگان راه اندازی شده است و اگر وارد کنندگان تعهدات خود را انجام ندهند، توسط بانک مرکزی پیگیری می شود.
وی گفت: خوشبختانه ورود ارز توسط صادرکنندگان در چند ماه اخیر افزایش یافته و ارزهایی را که از این طریق وارد می شود توانسته ایم به خوبی در اقتصاد کشور به کار گیریم.