تامین هزار و ۴۰۸ هکتار زمین برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن ملی در کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از شناسایی نزدیک به ۲ هزار هکتار زمین برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و گفت: اکنون هزار و ۴۰۸ هکتار از این اراضی در استان تامین قطعی شده که امکان ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در آن وجود دارد.

«شهرام آهکی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به طور میانگین برای هر هکتار اراضی، ساخت ۵۰ تا ۷۰ واحد مسکونی پروژه های نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه از تامین زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر زمین مورد نیاز برای تمام متقاضیان این طرح تملک شده و برای ۴۰ هزار واحد دیگر نیز زمین مورد نیاز پیش‌بینی شده و آمادگی ساخت‌وساز برای تمام واجدین شرایط این طرح را داریم.

وی از پیشرفت فیزیکی ۹/۸ درصدی پروژهای نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و گفت: پروژه های نهضت ملی مسکن استان در بخش خصوصی و یا خود مالکی ۵۰ درصد پیش فیزیکی دارد که آمار خوبی در سطح کشور محسوب می شود.

آهکی در ادامه از بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و سپاه پاسداران که ساخت واحدهای کلان پنج هزار، چهار هزار و سه هزار واحدی نهضت ملی مسکن را در دست دارند خواست با جدیت بیشتر پای کار بیایند تا میزان عقب ماندگی استان جبران شود.

وی در ادامه تعداد متقاضیان نهضت مسکن ملی در استان را ۶۰ هزار و ۶۰۰ خانوار اعلام کرد و گفت: زمین ساخت حدود ۴۰ هزار و ۲۳۶ واحد تامین قطعی شده و در حال مذاکره برای قطعی شدن زمین ۴۰ هزار واحد دیگر در سطح کلان استان هستیم که به‌زودی تملک خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه همچنین از شروع عملیات اجرایی پروژه نهضت ملی مسکن برای ساخت بیش از ۲۹ هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: ۲۲ درصد این پروژه ها در مرحله فونداسیون و ۱۳/۸ درصد در مرحله اسکلت و سقف است.

آهکی با اشاره به اینکه در بعضی از شهرستان‌ها مانند سرپل‌ذهاب و قصرشیرین علاوه بر زمین مورد نیاز، زمین‌های مازاد شناسایی شده است، افزود: طبق نظر وزیر راه و شهرسازی و استاندار کرمانشاه مبنی بر تمرکز بر ویلاسازی و جلوگیری از ارتفاع‌سازی، در این شهرستان‌ها می‌توانیم به‌راحتی شروع به ویلاسازی کرده و با تمام توان عملیات اجرایی این پروژه‌ها شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۰۰ هزار نفر متقاضی ۵۷ هزار نفر واجد شرایط بودند، گفت: در مناسبت‌های مختلف از جمله دهه فجر سامانه برای ثبت‌نام واجدان شرایط باز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه به واجدان شرایط این طرح در کلانشهرها همچون کرمانشاه ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود افزود: آورده سهم متقاضی اقساط ۴۰ میلیون تومانی است.

آهکی با بیان اینکه هزینه هر مترمربع این طرح چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که با تورم اکنون به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: از این میزان ۴۰۰ میلیون تومان در کلانشهرها و ۳۰۰ میلیون تومان در سایر شهرها وام و مابقی سهم آورده متقاضی است.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.