تخلف در پرداخت حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی قابل پیگیری است/ توهین کارفرما به کارگر در محاکم قضایی رسیدگی می‌شود

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران گفت: افزایش حق مسکن باید از تیر امسال اعمال شود و اگر کارفرمایی تخلف کرده و حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی را پرداخت نکند، کارگران می‌توانند از او شکایت کنند.

 

کارگر آنلاین | اکبر قربانی که مهمان این هفته برنامه  «کارگر ایرانی» بود، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که جامعه کارگری ما با آن مواجه است ناآگاهی و اطلاعات کم از حق و حقوق خودشان است. کارگر در جایی مشغول کار است بدون اینکه بداند حداقل حقوق چقدر است و اگر کارفرما حق بیمه را نپردازد، کجا می‌تواند شکایت کند؟ تلاش ما بالا بردن اطاعات کارگران برای احقاق حقوق آنهاست.
او در ادامه در جواب سوال مخاطبی درباره سنوات پایان کار گفت: ماده ۳۱ قانون کار به سنوات پایان کار اشاره دارد. وقتی کار فرد به پایان می‌رسد و مدت قرارداد تمام می‌شود، کارفرما مکلف است به ازای هر سال یک ماه حقوق بر اساس آخرین حقوق فرد پرداخت کند.
این فعال کارگری همچنین به بحث افزایش حق مسکن پرداخت و بیان کرد: افزایش حق مسکن باید از تیر امسال اعمال شود و اگر کارفرمایی تخلف کرده و حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی را پرداخت نکند، کارگران می‌توانند از او شکایت کنند.
او در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که جامعه کارگری با آن مواجه است، قراردادهای موقت کار است. ما بر این باوریم که باید برای کار دائمی قرارداد دائمی بسته شود، اما این اتفاق نمی‌افتد و کارفرمایان با استناد به تبصره دو ماده هفت قانون کار، با کارگران قرارداد موقت می‌بندند. در این تبصره عنوان شده است که اگر مدت زمانی برای قرارداد مشخص نشده باشد، قرارداد دائمی محسوب می‌شود. کارگرانی که قرارداد ندارند می‌توانند با استناد به این قانون، حقوق خود را پیگیری کنند.
قربانی همچنین در جواب سوالی درباره مستمری بازماندگان گفت: وقتی پدر خانواده فوت می‌کند، همسر و فرزندان او مشمول مستمری می‌شوند. این مستمری برای همسر ۵۰ درصد حقوق و برای هر کدام از فرزندان ۲۵ درصد حقوق است.
او همچنین در جواب سوالی درباره کار در شیفت شب گفت: حداقل حقوق بر اساس ۴۴ ساعت کار در هفته پرداخت می‌شود، اما میزان حقوق برای کار در شب متفاوت است. کار در شب کار از ساعت ۱۰ شب تا شش صبح است. اگر فرد همواره در این ساعت‌ها کار می‌کند به ازای هر ساعت باید ۳۵ درصد بیشتر دریافتی داشته باشد.
دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران همچنین در جواب سوال مخاطبی درباره فحاشی و توهین کارفرما در محل کار عنوان کرد: شان و کرامت کارگری که نیروی خود را در اختیار کارفرما می‌گذارد باید حفظ شود و هر گونه توهین به کارگر محکوم است. سازوکارهایی مثل هیات‌های تشخیص و حل اختلاف و دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان ایجاد شده است. در واقع کارگر و کارفرما در ابتدا باید از طریق گفت‌وگو مشکلشان را حل کنند، اگر این اتفاق نیفتاد به هیات‌های حل اختلاف مراجعه کنند و به هیچ وجه کارفرما و کارگر حق توهین و فحاشی ندارند. در صورت بروز چنین مشکلی دیگر موضوع نه در هیات‌های حل اختلاف که در محاکم قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.