تسریع در تکمیل و کاهش هزینه‌‌ تمام‌شده پروژه‌های عمرانی‌ با پرداخت به موقع اعتبارات‌

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی گفت: پرداخت به‌ موقع اعتبارات پروژه‌‌های عمرانی و طلب پیمانکار، موجب تسریع در پیشرفت پروژه و در نتیجه کاهش هزینه‌ تمام‌شده آن می‌شود.

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس علی آزاد با اشاره به ضرورت پرداخت به موقع اعتبارات پروژه‌‌های عمرانی اظهار داشت: در حال حاضر در کشور حدود 20 هزار کیلومتر بزرگراه، 25 هزار کیلومتر راه اصلی، 100 هزار کیلومتر راه روستایی، حدود 1800 کیلومتر آزادراه و 1500 کیلومتر بزرگراه درون‌شهری داریم.‌

وی بیان کرد: شرکت‌های پیمانکار دولت باید همه ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد اولیه و مصالح غیره را به صورت نقدی خریداری یا اجاره کنند ضمن آنکه دستمزد کارگران نیز هر ماه باید پرداخت شود این در حالی است که ‌در قراردادهای پیمانکاری با دولت آمده است که هزینه‌های شرکت‌های پیمانکاری باید در مدت زمان ۲۰ روز پرداخت شود اما در برخی شرایط تا یک سال زمان می‌برد که صورت‌وضعیت‌های دولتی آن هم با اسناد خزانه ‌پرداخت شود‌.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ادامه داد: از سوی دیگر دولت خود تعیین‌کننده ‌نرخ پروژه است و پیمانکار ‌نقشی در نرخ گذاری ندارد و فقط سازمان برنامه و بودجه ‌هر سه ماه یک بار نرخ تعدیل هزینه پیمانکار‌ را اعلام می‌کند که معمولاً افزایشی بود اما به تازگی سازمان برنامه و بودجه نرخ تعدیل 3 ماه‌های سوم و چهارم سال 1400 را اعلام کرد که بر خلاف گذشته ‌کاهشی بود‌.

آزاد ادامه ‌داد: از سوی دیگر پرداخت ارقام قرارداد به ‌شرکت‌های پیمانکار به موقع انجام نمی‌شود و همین عامل یکی از دلایل ‌ طولانی شدن مدت زمان اجرای پروژه‌ها است‌.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد دولت پول پیمانکار را نقد پرداخت کند و پرداخت‌ها به‌موقع و درست انجام شود تا هزینه‌ ‌پروژه‌های عمرانی‌ برای کشور کمتر شود.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی اظهار داشت: جامعه مهندسی کشور تامین زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور را در 75 سال اخیر برعهده داشته است.