تمایل کارخانه ها به صادرات سیمان باعث کاهش توزیع آن در خوزستان می شود

ایرنا:معاون حقوقی اداره کل تعزیرات حکومتی خوزستان گفت: سودآوری صادرات سیمان برای کارخانه های تولید کننده باعث شده ، این واحدها به توزیع درون استانی تمایل کمتری داشته باشند.

مازیار طهماسبی  بیان کرد: عوامل زیادی در کاهش توزیع سیمان در استان تاثیرگذار است که یکی از این عوامل رغبت کارخانه ها به صادرات و نابسامانی در توزیع این کالا است، به همین دلیل با کارخانه‌های تولید سیمان رایزنی شده تا ابتدا نیاز استان را تامین کنند و در صورت مازاد تولید، صادرات انجام دهند تا بازار این کالا در استان دچار اختلال نشود.

وی گفت: متاسفانه طی بررسی ها از استان های ایلام، لرستان و همدان نیز سیمان بدون ارائه فاکتور و هیچگونه مستنداتی در استان به فروش می رسد که این موضوع نیز می تواند در اختلال بازار سیمان خوزستان تاثیرگذار باشد.

طهماسبی افزود: هزینه حمل و نقل در شهرستان های مختلف متغیر است و این عامل نیز در یکسان نبودن قیمت سیمان اثر دارد، باید دستگاههای متولی برای این موضوع راهکار مناسبی را ارائه دهند تا قیمت گذاری این کالا در استان اصولی و مشخص باشد.

معاون حقوقی اداره کل تعزیرات حکومتی خوزستان افزود: بازرسان این دستگاه طی یک ماه اخیر از ۱۴۴ واحد مصالح فروش در استان بازدید داشتند که ۵۱ مورد تخلف نیز ثبت شد.

طی یک ماه گذشته قیمت سیمان تا ۲ برابر افزایش یافت که با دستور استاندار خوزستان برای رفع این مشکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۳۰ عامل معتمد سیمان را در استان تعیین کرد که سیمان را با قیمت مصوب توزیع کنند.

انتخاب عامل معتمد و ساماندهی توزیع سیمان از در کارخانه تاحدی افزایش قیمت این کالا در استان را کنترل کرد .

طبق اعلام سازمان صمت استان قیمت هر کیسه سیمان با قیمت مصوب ۳۶۰ هزار ریال باید به بفروش برسد.

تمایل کارخانه های سیمان به انجام صادرات، متغیر بودن هزینه حمل و نقل و وجود دلالان و نابسامان بودن سیستم توزیع این کالا باعث شد قیمت سیمان در استان افزایش یابد.

در خوزستان سه کارخانه تولید سیمان فعال هستند و نیاز مصرف سیمان در استان ماهانه هشت هزار تن است.