تهران میزبان ۱۰ درصد استخراج و فراوری معدنی کشور

تهران- ایرنا- استان تهران در حالی یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص می‌دهد که ۱۰ درصد استخراج معادن کشور در این استان انجام می‌گیرد و ثمره این کار، فعالیت ۸۵ درصدی صنایع معدنی شده و نشانگر رونق این شغل سخت و طاقت فرسا در دل معدن است.

به گزارش ایرنا، بی شک زمانی ارتقای وضعیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد، تعیین راهبردها و خطوط سیاسی کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی محقق می شود که با تکیه بر خلاقیت، هوشمندی و بهره گیری از فرصتها و با عبور از موانع پیش رو، پایه های اقتدار کشور را تحکیم بخشد.

دستاوردهای ارزشمند صنعت و معدن موتور محرکه اقتصاد کشور و عامل موثر در رسیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی، اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی خواهد بود.

استان تهران دارای معادن مختلفی از جمله شن و ماسه، سنگ‌ و مصالح ساختمانی است که بیشترین آنها را معادن مرتبط با حوزه مصالح ساختمانی تشکیل می دهد و علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی نیز به سایر نقاط جهان صادر می شود.

همچنین در این استان، معادن آهک، سنگ لاشه، شن و ماسه و مواد معدنی استحصالی وجود دارد  که در عمران و ساخت و ساز معادن شهر تهران نقش مهمی را ایفا می کنند.

در حوزه صنایع معدنی و محصولات وابسته به آن تهران از قطب های فعال کشور بوده و به دلیل سیستم حمل و نقل مناسب و دسترسی به فرودگاه‌های بین المللی در صادرات محصولات معدنی نیز نقش حائز اهمیتی ایفا می کند.

بر اساس آخرین آمارها از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، در این استان ۳۵۰ معدن دارای مجوز هستند که از این تعداد ۲۸۰ معدن دارای بهره بردار و ۷۰ معدن فاقد بهره بردار هستند.

از معادنی که دارای بهره بردار هستند ۲۴۰ معدن فعال است از این رو درصدِ معادن فعال این استان نیز به ۸۵ درصد می‌رسد.

به گفته، علی عبدی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، در سطح کشور معادن فعال ۵۰ درصد است در حالی که نسبت معادن فعال استان تهران به سایر استان های کشور بالاتر است و هشت تا ۱۰ درصد استخراج معادن در سطح کشور به این استان اختصاص دارد.

این مقام مسئول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: در چهار سال گذشته، ۱۱۳ پروانه بهره برداری صادر و یا تمدید شده که این پروانه ها برای یک هزار و ۶۷۷ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه می کند: کل سرمایه گذاری در این معادن به ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد.

عبدی ادامه می دهد: در همین مدت چهار سال گذشته و در دولت تدبیر و امید، ۳۸ پروانه اکتشاف، ۲۱ فقره گواهی کشف و ۱۳۱ فقره مجوز برداشت صادر شده است.

مزایده برای بهره‌برداری از ۷۰ معدن در تهران

در استان تهران ۷۰ معدن فاقد بهره بردار وجود دارد که طبق گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت و درج آگهی در روزنامه رسمی کشور به مزایده گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: آخرین مزایده از ۱۳ تا ۲۷ خردادماه امسال به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ستاد برگزار و نقشه محدوده های معدنی براساس کد کاداستر اعلام شد.

به گفته عبدی، این آگهی ها در مزایده سامانه کاداستر معادن کشور قابل مشاهده بود و سرمایه گذاران در این مزایده توانستند بعد از مراجعه به اطلاعات مزایده، در لیست مزایده عمومی معادن فاقد بهره برداری، محدوده های اکتشافی و معادن دارای گواهینامه کشف، شماره کاداستر محدوده های ذکر شده را ببیند.

وی ادامه داد: مزایده ۴۵ محدوده اکتشافی و معدنی استان تهران با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، ذیحسابی، معاون امور معادن سازمان بعنوان اعضای اصلی و معاون توسعه مدیریت و منابع، نماینده وزارت صمت، حقوقی، نماینده حراست و کارشناسان بخش معدن و تعدادی از ذینفعان در ۳۱ خرداد ماه برگزار شد.

وی ادامه داد: تعداد متقاضیان واجد شرایط که از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی مدارک خود را ارسال کرده بودند، برابر با ۴۸ متقاضی بود و معادن سنگ تزئینی، سنگ لاشه ساختمانی، مخلوط کوهی، سولفات سدیم، گچ، زئولیت، پزولان، مارن، سیلیس و باریت، مواد معدنی مورد مزایده است که پس از بررسی اسناد مزایده متقاضیان، مزایده‌گر منتخب وفق مقررات معرفی و اعلام خواهد شد.

شفاف‌سازی فعالیت معدن‌داران و برخورد با متخلفان

عبدی اظهار داشت: فعالیت معادن در سامانه کاداستر معدنی قابل رویت است و از هر جای دنیای می توان وارد این سامانه شد و وضعیت معدنی را مشاهده کرد.

به گفته وی، در این طرح جدای از حرکت علمی شفاف‌سازی و چابک شدن سیستم صدور درخواست پروانه اکتشاف و صدور مجوزهای معدنی که براساس قانون و بخشنامه جزو سیاست‌ها و خط ‌مشی برنامه توسعه معدنی کشور است، با اصول فنی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده است.

عبدی اضافه کرد: با این طرح دسترسی کاربران به محدوده‌ها آسان‌تر، کم‌هزینه‌تر و درخواست اکتشاف سریع‌تر با طول و عرض جغرافیای بدون کمترین خطا انجام می‌شود.

وی یادآوری کرد: راهنمای استفاده از این سامانه نیز در سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران وجود دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت تهران در این باره می گوید: در چهار سال اخیر اطلاعات تمامی معادن این استان در این سامانه پیاده سازی شد و وضعیت معادنی که بلاتکلیف بودند نیز مشخص و معادن استان تهران ساماندهی شده است.

وی ادامه می دهد: در بخش معدن شفاف سازی و ثبت محدوده ها و پروانه ها در سامانه کاداستر بسیار مفید بوده و قابلیت رصد برای عموم مردم را فراهم ساخته است.

وی افزود: ضمن اینکه ثبت محدوده ها در این سامانه نیز سیستمی شده و امکان سواستفاده برای شخصی وجود ندارد.

به گفته عبدی، با هماهنگی دادستان ها و مراجع قضایی در استان برخورد قاطع با برداشت های غیر مجاز صورت گرفت به گونه ای که اکنون هیچ گونه برداشت غیرمجاز معدنی در این استان وجود ندارد.

پیگیری مشکلات معدن‌داران استان تهران

نبود ساخت و سازهای ساختمانی و بزرگراهی، کاهش تقاضا در بازار، گرانی و نبود قطعات و تجهیزات ماشین آلات معادن و وجود معارضان در محدوده معادن، مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی از مهمترین مشکلاتی است که معدن داران استان تهران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت تهران در این باره می گوید: با وجود مشکلاتی نظیر معارضان محلی، مشکلات محیط زیستی و منابع طبیعی سعی شده است با تشکیل کارگروهی تعاملی با دستگاه های مرتبط و تامین اعتبار برای ایجاد زیر ساخت ها، مشکلات معادن رفع و به چرخه تولید بازگردانده شوند.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کمیته محیط زیست معدن با مشارکت دستگاه‌های متولی در شورای شهر تهران ادامه می دهد: به این وسیله صدای معدن کاران شنیده می شود تا بتوان با تعامل و همکاری گسترده با دیگر دستگاه‌های ذیربط مسائل و مشکلات آنها را رفع کنیم.

وی تاکید می کند که ما احترام به محیط زیست می گذاریم و اعتقاد داریم توسعه پایدار با دیدگاه محیط زیستی برقرار می شود.

این مقام مسئول در ادامه می گوید: با وجود تمام مشکلاتی که معدن کاران در این استان دارند تلاش شده است تا هیچ معدنی تعطیل نشود و امسال معدن تعطیل شده ای نداشته ایم.

تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات معدنی

عبدی اظهار داشت: هم اینک همه به کمک چرخه رونق معدن آمده اند تا کلیه فعالان این حوزه که تمایل به خرید از تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی ساخت داخل را دارند، یارانه سود تسهیلات چهار درصدی دریافت کنند.

وی اضافه کرد: در این ارتباط بهره برداران معدن می توانند از طریق ثبت نام و بارگذاری مدارک درخواستی در سامانه سی.آر.اِم به آدرس WWW.IRANMICO.COM اقدام کنند.

عبدی ادامه داد: در همین راستا بررسی طرح متقاضی و بازدید میدانی توسط کارشناسان فنی صندوق مربوطه، تصویب و ارسال آن به بانک و ارائه پیش فاکتور خرید از سازندگان داخلی ماشین آلات و صدور بیمه نامه اعتباری توسط صندوق بیمه مربوطه الزامی است.

وی افزود: معدن داری یکی از سخت ترین و سرمایه بر دارترین شغل هاست چراکه معدن از اساسی ترین زنجیره برای تولید است که برای فرایند استخراج و تهیه مواد مورد نیاز بسیار هزینه می شود.

امروزه تقویت و بهسازی بخش معدن در توسعه اقتصادی کشور ضروری است به خصوص استان تهران که بخش قابل توجهی از معادن و استخراج آن را به خود اختصاص داده نیازمند توجه، حمایت و مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای توسعه است.

همچنین با رونق معادن، مشاغل مستقیم و غیرمستقیم مربوط به بخش معدن نیز افزایش یافته و از معضل بیکاری کاسته خواهد شد.