ثبت نام مسکن ملی | خرید خانه مسکن ملی

نهضت ملی مسکن در اولین سال عملکرد دولت با هدف‎‌گیری ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال به پیش می‌رود. این اَبَر طرح عمرانی دولت سیزدهم با سرعت بیشتری نسبت به سایر پروژه‌های مشابه نظیر مسکن مهر در دولت دهم به حرکت خود ادامه می‌دهد تا زمینه صاحب‌خانه کردن بیش از 13.6 میلیون نفر را از افراد فاقد مسکن کشور را مهیا کند.

طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

ضرورت دارد آمار تامین زمین نهضت ملی مسکن بر مبنای تعداد واحد مسکونی، از سوی متولیان تدقیق شود زیرا در حال حاضر مشخص نیست مسکن‌های این طرح در چه متراژی و طبقه‌ای ساخته و تحویل مردم می‌شود.
مسیر پرسرعت نهضت ملی مسکن از مهیا شدن ثبت نام برای مردم در حال حاضر با پیگیری مسئله تامین زمین به پیش می‌رود. در همین راستا یکی از مسائلی که در فضای رسانه به کرات مطرح شده است، مسئله تامین زمین برای تعداد واحدهای مسکونی است.

‌بنابر آخرین اظهارات متولیان حوزه مسکن در وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه که پیش از این در تاریخ یک فروردین سال 1400 از تامین زمین برای پنج میلیون مسکن صحبت می‌کرد از تامین اراضی دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و عنوان کرد: «اراضی یک میلیون واحد با کاربری مسکونی تامین شد و مابقی نیز در مرحله تغییر کاربری و الحاق قرار دارد.»

نکته قابل توجه در مسئله آمار مربوط به تامین زمین نهضت ملی مسکن، بیان آمار بر مبنای آمار تعداد واحد مسکونی است. این در حالی است که بیان آمار به این شیوه می‌تواند زمینه بروز ابهامات گسترده‌ای را مهیا کند. برای دریافت این مسئله فرض کنید قطعه زمینی یک‌هزار متری را برای ساخت مسکن در اختیار دارید. در شرایطی که این زمین به طور خالص در اختیار شما قرار گرفته باشد و مقررات شهرسازی از متراژ آن برای بناهایی عمومی کسر نکند، مطابق قانون مجاز به تاسیس زیربنا در 60 درصد از این زمین هستید. به عبارت دیگر 600 تر از این زمین هزار متری را می‌توانید بسازید و 400 متر را نیز برای فضاهایی نظیر حیات در نظر بگیرید.

در این شرایطی می‌توانید، در این زیربنای 600 متری تنها یک واحد مسکونی 600 متری احداث کنید، یا اینکه با تبدیل این زمین به 6 واحد 100 متری و اضافه کردن تراکم مثلا در 10 طبقه صاحب 60 واحد مسکونی شوید.

توجه کنید که در تمامی این حالات شما تنها یک قطعه زمین 1000 متری داشتید اما در اولین حالت تنها یک واحد مسکونی 600 متری و در گام بعدی 60 واحد 100 متری در 10 طبقه را در این زمین ثابت احداث کرده‌اید.

بر این مبنا زمانی که آمار تامین زمین بر مبنای واحدهای مسکونی بیان شود، مشخص نیست که زمین تامین شده، هر واحد مسکونی را چند متر و در چند طبقه در نظر گرفته است.
پیش از این مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از تامین زمین برای ساخت 608 هزار واحد مسکونی خبر داد اما پس از مواجه شدن با پرسشی مبنی بر اینکه زمین در نظر گرفته شده برای ساخت این 608 هزار واحد مسکونی چند متر است، عنوان کرده که برای این واحدهای مسکونی زمین به ابعاد ۱۵ هزار هکتار تعیین شده است.

مسکن ملی

بنابر اظهارات مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در هر هکتار از زمین‌های تامین شده باید بیش از 40 واحد مسکونی ساخته شود. بر این اساس اگر بخواهیم بعد هر خانوار را مطابق آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن برابر 3.3 نفر در نظر بگیریم. با زمین تامین شده در هر هکتار نهضت ملی مسکن واقع در شهرهای جدید، 134 نفر ساکن می‌شوند.

در همین ارتباط، محمد کلناتی، کارشناس حوزه معماری ایرانی اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:«وزیر راه و شهرسازی به طور مکرر از احیای شیوه زندگی مطابق با الگوهای ایرانی اسلامی سخن می‌گوید‌، اما در حالی که تراکم نفر در هکتار به طور میانگین در کشور 55 نفر در هر هکتار است، قصد ایجاد تراکم 2.5 برابری در نهضت ملی مسکن را دارد.»

این کارشناس حوزه معماری و شهرسازی عنوان کرد:‌ کوچک‌سازی و تراکم بالای طبقات در برخی از پروژه‌های تولید انبوه مسکن به عنوان نقطه ضعف مطرح بود حال وزارت راه با داشتن تجربه قبلی بار دیگر به سراغ واحدهای مسکونی کوچک با طبقات بالا رفته است.‌

در نظر گرفتن واحدهای مسکونی با متراژی متناسب با قوانین معادل 25 متر برای هر نفر و با در نظر گرفتن بعد خانوار به طور میانگین معادل 82.5 متر مربع برای هر واحد مسکونی می‌تواند نقش بسیار موثری در احیای فرهنگ مثبت گذشته کشور داشته باشد و زمینه ایجاد بسیاری از ناهنجاری‌های کنونی را بگیرد.

از سوی دیگر با کاهش تراکم واحدهای مسکونی هزینه ساخت این واحدهای کاهش یافته و وزارت راه و شهرسازی می‌تواند تسهیلات ساخت مسکن را صرف ساخت تعداد بیشتری سرپناه برای مردم کند.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، ارائه آمار بر اساس هکتار زمین تامین شده می‌تواند امکان بحث پیرامون کفایت این زمین‌ها را مشخص کند و وزارت راه و شهرسازی باید زمین تامین شده برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی را به واحد هکتار بیان کند.